کد خبر: ۸۵۸۳۶۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۹
تعداد بازدید: ۲۷۷
سيدمحمد خاتمي شايد آخرين گزينه‌اي كه به عنوان كانديداي احتمالي اصلاح‌طلبان براي انتخابات رياست‌جمهوري 1400 مطرح شده، نباشد اما بيراه نيست اگر بگوييم او نامحتمل‌ترين و دور از انتظارترين گزينه‌هاست.

خاتمی کاندیدای اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰؟به گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه اعتماد: سيدمحمد خاتمي شايد آخرين گزينه‌اي كه به عنوان كانديداي احتمالي اصلاح‌طلبان براي انتخابات رياست‌جمهوري 1400 مطرح شده، نباشد اما بيراه نيست اگر بگوييم او نامحتمل‌ترين و دور از انتظارترين گزينه‌هاست.

آن‌هم در حالي كه پيش از اين وقتي سيدرضا خاتمي، نايب‌رييس مجلس ششم و برادر كوچك‌تر رييس‌جمهوري اسبق ايران به اين عنوان و از قضا از سوي عبدالله ناصري، از اعضاي حلقه مشورتي سيدمحمد خاتمي مطرح شد، بسياري از تحليلگران و كنشگران سياست ايراني، نوشته و گفتند كه بعيد است سيدمحمدرضا خاتمي براي انتخابات رياست‌جمهوري تاييد صلاحيت شود و فراتر از آن، از اساس بعيد است كه او عزمي براي ورود به رقابت انتخاباتي داشته باشد.

اين واكنش‌ها البته به هيچ عنوان به معناي آن نبود كه سيدمحمدرضا خاتمي يا محسن صفايي‌ فراهاني و ديگراني كه در اين سطح از سوي برخي تحليلگران به عنوان گزينه‌هاي اصلاحات براي انتخابات 1400 مطرح مي‌شود، شايسته چنين جايگاهي نيستند. مساله صرفا احتمال تاييد صلاحيت آنها از جانب شوراي نگهباني است كه در آخرين تجربه در آستانه انتخابات مجلس يازدهم، حتي صلاحيت بسياري از اصولگرايان ميانه‌روي دوره دهم پارلمان را هم براي ورود مجدد به انتخابات مجلس احراز نكرد و نتيجه اين شد كه اصولگرايان در «رقابتي بدون رقيب انتخاباتي» پيروز بلامنازع انتخابات اسفندماه 98 شدند.

 ناصر قوامي كه پس از سال‌ها كار قضايي، دوره ششم مجلس شوراي اسلامي را در كسوت رياست كميسيون قضايي و حقوقي آن دوره پشت سر گذاشت، ديروز در اظهارنظري مطبوعاتي علاوه بر سيدمحمد خاتمي، از سيدمحمدرضا، عبدالله نوري و حتي صادق زيباكلام به اين عنوان نام برده اما آنچه اين اسامي را در ذهن قوامي به عنوان گزينه مطلوب قرار داده، اين باور نيست كه آنها لزوما مي‌توانند كانديداي انتخابات پيش‌ رو باشند. بلكه برعكس، او تاكيد كرده كه آنها اگرچه «مي‌توانند هم در انتخابات راي بالايي به دست آورند و هم كشور را به خوبي مديريت كنند، اما معلوم است كه شوراي نگهبان اين اشخاص را ردصلاحيت مي‌كند.»

اين ميان اما حسين كاشفي، ازجمله اعضاي ارشد حزب اتحاد ملت، تاكيد كرده است كه «اصلاح‌طلبان بايد واقعيت‌ها را به جامعه انتقال دهند و از جامعه براي برون‌رفت از اين وضعيت كمك بخواهند.» اما شايد نكته جالب‌تر در سخنان اخير حسين كاشفي، بخش پاياني اين اظهارات و آن‌جاست كه او به ‌صراحت تاكيد دارد صحبت از اسامي مختلف و گزينه‌هاي احتمالي در شرايط فعلي راهگشا نيست. اين عضو ارشد حزب اتحاد ملت گفته است: «اكنون زمان مناسبي براي بحث درباره اسم‌‌هايي كه مي‌توانند تاثيرگذار باشند، نيست. در واقع اول بايد زمينه را براي فعاليت مهيا كنيم و پس از آن به سراغ چهره‌هايي برويم كه از توانايي لازم بهره‌مند هستند.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: