کد خبر: ۸۵۷۸۷۶
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸
تعداد بازدید: ۲۵۴
«جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد جدول زمانی مربوط به ساز و کار حل و فصل اختلافات در برجام که پیشتر فعال شده بود را مجدداً تمدید کرده است.

جدول زمانی مکانیسم حل اختلاف برجام بار دیگر تمدید شداتحادیه اروپا اعلام کرد جدول زمانی مربوط به مکانیسم حل و فصل اختلافات در برجام را بار دیگر تمدید کرده است.

به گزارش خبرداغ به نقل از فارس، «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد جدول زمانی مربوط به ساز و کار حل و فصل اختلافات در برجام که پیشتر فعال شده بود را مجدداً تمدید کرده است.

بورل در این بیانیه به نامه‌ای که حدود دو هفته پیش از «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران دریافت کرده بود اشاره کرده است.

«سید عباس موسوی»، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ۱۳ تیرماه اعلام کرده بود ظریف طی نامه‌ای به بورل موارد عدم پایبندی کشورهای اروپایی به مفاد برجام را طبق بند ۳۶ برجام به کمیسیون مشترک جهت حل و فصل اختلافات ارجاع داده است.

در ابتدای بیانیه امروز بورل به این نامه اشاره شده و آمده است: «من روز ۳ جولای نامه‌ای را از وزیر خارجه ایران دریافت کردم که با فعال کردن "مکانیسم حل اختلاف"، نگرانی‌های ایران در خصوص مسائل مربوط به اجرای "برنامه جامع اقدام مشترک" توسط فرانسه، آلمان و پادشاهی متحده را طبق بند ۳۶ به کمیسیون مشترک جهت حل و فصل ارجاع می‌داد.»

مقام اتحادیه اروپا در ادامه خاطرنشان کرده تشکیل جلسه کمیسیون مشترک به دلیل محدودیت‌های مسافرتی وضع‌شده برای مقابله با ویروس کرونا امکان‌پذیر نبوده است. در این بیانیه آمده است: «با توجه به محدودیت‌های مسافرتی وضع‌شده به دلیل بیماری همه‌گیر کووید-۱۹، امکان تشکیل جلسه عادی کمیسیون مشترک برجام تا به حال میسر نشده است. همه طرف‌های برجام بر عزم خود برای حفظ توافق که در راستای منافع همگان است تأکید کردند.»

بورل در ادامه خاطرنشان کرده است: «صرفنظر از اختلافات بر سر روش‌ها، همه توافق داشتند که با توجه به پیچیدگی مسائل موجود به زمان بیشتری نیاز است. به همین دلیل جدول زمانی [مکانیسم حل اختلاف] تمدید شد.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته جلسه بعدی کمیسیون مشترک به محض آنکه شرایط مسافرتی اجازه دهد برگزار خواهد شد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ دو هفته پیش خود به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تصریح کرد که هرگونه مداخله در همکاری‌های پادمانی جاری بین ایران و آژانس مغایر با مفاد برجام بوده و می‌تواند بر مبانی همکاری‌های پادمانی موجود تاثیرات منفی بگذارد.

پیش از این نیز در دو مرحله دیگر موارد عدم پایبندی ایالات متحده و سه کشور اروپایی طبق بند ۳۶ برجام توسط جمهوری اسلامی ایران به کمیسیون مشترک ارجاع شده بود که با توجه به عدم حل و فصل اختلافات مزبور، منجر به کاهش تعهدات ایران طی پنج گام شد.

سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، فرانسه و انگلیس) اخیرا پیش نویس قطعنامه‌ای را به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کردند که با ۲۵ رای مثبت در این شورا تصویب شد.

«کاظم غریب‌آبادی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس هم در واکنش به این اقدام اعلام کرد که اقدام مقتضی و مناسب را در واکنش به این قطعنامه اتخاذ می‌کند و مسئولیت و عواقب آن، بر عهده بانیانش خواهد بود

در این قطعنامه از ایران خواسته شده است به تعهدات خود در چارچوب ان.پی.تی و پروتکل الحاقی کاملا پایبند باشد.

«رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی نیز بعد از تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام، گفت این سازمان به فشار بر ایران برای گرفتن پاسخ درباره مکان‌های مورد نظر ادامه می‌دهد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همان روز قطعنامه شورای حکام را غیرسازنده و غیر قابل پذیرش خواند و گفت: این قطعنامه یک زیاده‌خواهی آشکار و طلبکاری سیاسی از سوی آمریکا و سه کشور اروپایی است و ایران زیاده‌طلبی را از جانب هیچ کشور و سازمانی نمی‌پذیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: