کد خبر: ۸۵۷۴۰۲
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴
تعداد بازدید: ۲۶۳
سخنگوی وزارت خارجه گفت: همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کماکان ادامه دارد. رژیم ترامپ در آمریکا به خاطر انتخاب ریاست جمهوری، نابودی بیش از پیش برجام را به نفع خود ارزیابی می‌کند. رژیم ترامپ در صدد است قطعنامه ۲۲۳۱ را مختل سازد. پیش از این ریاست جمهوری ایران اعلام کرده که در صورت عدم انتفاع ایران از برجام واکنش ایران قاطع خواهد بود.

موسوی: ترامپ می خواهد قطعنامه ۲۲۳۱ را مختل کند / درمورد حادثه نطنز، هنوز جمع بندی نهایی انجام نشدهسخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: رژیم ترامپ در صدد است قطعنامه ۲۲۳۱ را مختل سازد.

به گزارش خبرداغ به نقل از فارس، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست خبری با رسانه‌ها ضمن تشریح آخرین تحولات عرصه سیاست خارجی به سوالات آنها پاسخ داد.

سخنگوی وزارت خارجه در ابتدای این نشست در سالگرد انعقاد برجام بیانیه‌ای را قرائت کرد و گفت:‌ پس از ۱۳ سال مذاکرات بین‌المللی فشرده برجام در ۲۳ تیر ۱۳۹۴ تفاهم شد. برجام یک هفته بعد با قطعنامه ۲۲۳۱ تایید و به عنوان ضمیمه اول به قطعنامه پیوست و پس از آن اجرای آن توسط مجلس تصویب شد. مقام معظم رهبری با اشاره به بررسی‌های دقیق و مسئولانه برجام در مجلس در خصوص رعایت و حفظ منافع ملی و مصالح عالیه کشور دستوراتی را صادر و با برشمردن الزامات ۹ گانه در اجرای برجام این توافق را تایید کردند.

عباس موسوی ادامه داد: بعد از ورود ترامپ به کاخ سفید با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام در اردیبهشت ۱۳۹۷ در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران اجرایی شد. اجرای نامتوازن برجام از یک سو و تحریم‌های آمریکا از سوی دیگر و اعمال فشار آن بر بانک‌ها و شرکت‌ها باعث شد یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ شورای عالی امنیت ملی تصمیم کاهش تعهدات برجامی را و فرصت‌های ۶۰ روزه به طرف های برجام داد.

این دیپلمات ارشد کشورمان بیان کرد: براساس گام پنجم و نهایی ایران آخرین مورد کلیدی از محدودیت‌های عملی خود را یعنی محدودیت در تعداد سانتریفیوژها را کنار گذاشت و برنامه هسته‌ای ایران با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی مواجه نیست و بعد از آن برنامه هسته‌ای صرفا براساس نیازهای فنی توسط سازمان انرژی اتمی پیش رفته است.

وی گفت: همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کماکان ادامه دارد. رژیم ترامپ در آمریکا به خاطر انتخاب ریاست جمهوری، نابودی بیش از پیش برجام را به نفع خود ارزیابی می‌کند. رژیم ترامپ در صدد است قطعنامه ۲۲۳۱ را مختل سازد. پیش از این ریاست جمهوری ایران اعلام کرده که در صورت عدم انتفاع ایران از برجام واکنش ایران قاطع خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: رژیم سلطه طلب آمریکا نمی‌تواند سیاست‌های غیرقانونی خود را به پیش ببرد و عصر حاکمیت قانون به این سادگی که ترامپ فکر می‌کند پایان نمی‌یابد.

موسوی درباره سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین بیان کرد: ایران به عنوان کشور مهم در غرب آسیا و از طرف دیگر چین به عنوان کشور مهم در ابعاد مختلف سیاسی و اقتصادی وبین‌المللی در شرق آسیا همواره دارای پیوندهای مشترک تاریخی و روابط حسنه بودند در سفری که رئیس جمهور چین به ایران داشت توافق شد دو کشور نگاه راهبردی برای خود تعریف کنند و در آن سند دو کشور روابط استراتژیک و راهبردی تعریف شد و بعد از آن چند بار پیش نویسی تعریف و ظریف سال گذشته پیشنهادات ایران را برای طرف‌های چینی به چین برد و صحبت‌های مقدماتی داشتند و سند به ایران برگشت و بخش‌ها و نهادهای مختلف روی آن کار کردند تا اینکه پیش نویس نهایی از سوی ایران آماده شد که طبق نقشه راه قراردادهای مختلف بسته و رابطه ایران با چین با یک ریل گذاری صحیح و اصولی وارد مرحله جدید خواهد شد.

وی گفت: این سند و رابطه راهبردی برای طرف‌های مختلف غیرقابل باور و غیرقابل قبول است. آنها فکر می‌کنند ایران با این کار تحریم‌های ظالمانه وفشارهای اقتصادی آنها را بی اثر خواهد کرد که البته بی جا فکر نمی‌کنند. آمادگی داریم با کشورهایی که رابطه حسن و دیرینه با ایران دارند چنین توافقی را داشته باشیم و رابطه خود را درازمدت و نه مقطعی تعریف کنیم.

موسوی عنوان کرد: این حربه‌ها ریشه‌های خارجی دارد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره حادثه پیش آمده در تاسیسات غنی سازی نطنز گفت: توضیحات لازم را دوستان ما در سازمان انرژی اتمی و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ارائه کردند. بررسی‌های همه جانبه‌ای را صورت دادند اما هنوز جمع بندی نهایی نشده است.

موسوی گفت: بعد از جمع بندی، شورای عالی امنیت ملی و سازمان انرژی اتمی گزارش کامل را ارائه خواهند داد و متناسب با یافته‌هایی که بعد از تحقیقات به عمل خواهد آمد واکنش‌ها و اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره فرمایشات روز گذشته رهبر معظم انقلاب در خصوص برخورد مجلس با دولت نیز بیان کرد: داشتن نعمت رهبری و ولایت در کشور ما از نعماتی است که در چنین مواقعی قدر آن را بیشتر خواهیم دانست. فرمایش رهبری در همه زمینه ها فصل الخطاب است. ضمن اینکه قوای مختلف استقلال دارند دعوت به هم افزایی شدند. دولت آمادگی خود را برای تعامل سازنده با سایر قوا به ویژه نمایندگان مجلس اعلام خواهد کرد و ما از فرمایشات ایشان استقبال و قدردان هستیم و وزارت خارجه فرمایشات ایشان را آویزه گوش خود قرار خواهد داد.

وی افزود: ما درگیر کرونا هستیم و لازم است همه نهادها هم افزایی داشته باشند تا از این مرحله عبور کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره همکاری نظامی ایران با سوریه گفت: چیز جدیدی نیست و ما از زمان‌های دور چه در زمان حافظ اسد چه بشار اسد روابط همه جانبه‌ای در حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی و نظامی داشتیم و از ابتدای انقلاب پشت سر هم و در حال رشد بوده است.این همکاری‌ها در دوره جدید که دولت و ملت سوریه درگیر تهاجمات خارجی و تروریسم هدایت شده از سوی قدرت‌های منطقه‌ای وفرامنطقه‌ای در کشور خود هستند حائز اهمیت است. ایران با دعوت سوریه در آن کشور حضور داشته است و این همکاری‌های گسترده سیاسی، نظامی و اقتصادی با دولت و ملت سوریه بیش از پیش و تا پایان اشغالگری گروه‌های تروریستی در آنجا ادامه خواهد داشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: