کد خبر: ۸۵۶۳۴۱
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۱
تعداد بازدید: ۱۸۹
روحانی در نشست مجازی سران آستانه:
رئیس‌جمهور تاکید کرد: روند آستانه کمک بسیار زیادی به حل بحران سوریه کرده و دستاوردهای بسیاری خوبی داشته است.

آمریکا با کمک به گروه‌های تروریستی چیزی بدست نخواهد آورد/ به حمایت‌ از سوریه با قدرت بیشتری ادامه می‌دهیمبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در نشست مجازی روسای‌جمهور ضامن صلح آستانه گفت: شیوع ویروس کرونا منجر به تأخیر در برگزاری این اجلاس شد. در این مدت تحولات زیادی در سوریه رخ داده است که ضروت دیدیم به صورت مجازی این نشست برگزار شود. قطعا در اولین فرصت این نشست به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: روند آستانه کمک بسیار زیادی به بحران سوریه کرده و دستاوردهای بسیار خوبی کسب کرده است که حفظ و توسعه آن ضامن این روند است.

روحانی ادامه داد: مایلم در آغار موضوع سوریه بر حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی این کشور و همچنین حفظ و تعیین سرنوشت این کشور تنها به دست مردمش اصرار ورزم و اعتقاد دارم که حل بحران سوریه با گفت‌وگوی سوری-سوری امکان‌پذیر است.

وی ادامه داد: امروز در حالی روند آستانه را برگزار می‌کنیم که جهان با معضلی به نام کرونا مواجه است و مردم سوریه هم از این مساله مستثنی نیستند، این ویروس مشکلات اقتصادی و بهداشتی گسترده‌ای را در این کشور ایجاد کرده است و این کشور به امکانات پزشکی نیاز دارد.

رئیس دولت دوازدهم با اشاره به تحریم سزار گفت: آمریکا در ادامه تحریم‌های گذشته و تلاش‌های مذبوحانه خود برای فشار بر مردم سوریه تحریم‌های یکجانبه و تازه‌ای موسوم به سزار را تحمیل کرده است.

وی خاطرنشان کرد: این اقدام آمریکا نوعی تروریسم اقتصادی و ناقض حقوق بشر دوستانه و حاکمیت ملت‌هاست. ایران ضمن محکوم کردن هرگونه تحریم علیه ملت‌ها در جهان، خصوصا سوریه تاکید می‌کند که به حمایت‌ از دولت و ملت سوریه با قدرت بیشتری ادامه خواهد داد.

روحانی گفت: این اقدامات نامشروع آمریکا هیچگونه خللی در اراده کشورهای دوست و متحد سوریه ایجاد نخواهد کرد و آمریکا مطمئن باشند از طریق فشارهای نظامی در کمک به گروه‌های تروریستی چیزی بدست نخواهد آورد.

رئیس‌جمهور گفت: این اقدامات نامشروع آمریکا هیچگونه خللی در اراده کشورهای دوست و متحد سوریه ایجاد نخواهد کرد و آمریکا مطمئن باشد که از طریق فشارهای نظامی در کمک به گروه‌های تروریستی چیزی بدست نخواهد آورد.

روحانی افزود: آمریکا مطمئن باشد که آنچه که از طریق فشار نظامی توسط گروه‌های تروریستی به دست نیاورده است را نمی‌تواند توسط فشار و مجازات مردم سوریه به دست بیاورد. موضوع آوارگان سوری موضوع مهمی است و ما باید به بازگشت آوارگان به خانه و کاشانه خودشان کمک کنیم؛ این هم یک موضوع انسانی است و هم به بازگشت سر و سامان مردم سوریه کمک خواهد کرد و هرگونه مشروط نمودن کمک‌های انسانی به اهداف سیاسی این روند را مختل خواهد کرد.

وی افزود: امروز با گذشت بیش از ۹ سال از آغاز بحران سوریه، جمهوری اسلامی ایران معتقد است که تنها راه حل بحران سوریه، سیاسی است و راه حل نظامی نخواهد داشت ما به عنوان کشورهای ضامن روند آستانه همواره از مذاکرات سوری-سوری در چارچوب توافقات روند آستانه حمایت می‌کنیم و توان خود برای مقابله با تروریسم داعش و القاعده و سایر مجموعه‌های ذیل آنها در منطقه از جمله سوریه را به کار گرفته و بر آن تاکید می‌کنیم.

رئیس‌جمهور ایران خاطرنشان کرد: امروز در شرایطی با افتخار از مبارزه با تروریسم سخن می‌گوییم که فداکاری‌های زیادی در این زمینه صورت گرفته است؛ در همین جا لازم می‌دانم از همه افرادی که علیه تروریسم شهید شدند از جمله شهید سردار سلیمانی یاد کنم که کسی که داعیه مبارزه با تروریسم را داشت، قهرمان مقابله با تروریسم را در منطقه به شهادت رساند، یعنی آمریکا و این یعنی آمریکا با تروریسم است.

وی تصریح کرد: بر مبارزه با تروریسم برای حذف آن از منطقه تاکید می‌کنم در حالی که نباید جان غیرنظامیان در خطر بیفتد، نمی‌بایست اجازه دهیم که تروریست‌ها از مردم به عنوان سپر انسانی استفاده کنند.

رییس جمهور در ادامه سخنان خود با تاکید بر خروج نیروهای آمریکا از سوریه، گفت: سوریه‌ای متحد، مستقل و بدون حضور نامشروع قدرت‌های خارجی نه‌تنها منجر به بازگشت آرامش به این کشور و پایان رنج سال‌های طولانی مردم خواهد شد، بلکه به ثبات همسایگان نیز کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: حضور نامشروع نیروهای آمریکایی در خاک سوریه، به عامل بی‌ثبات‌کننده در منطقه تبدیل شده و در کنار آن با افزایش پایگاه‌های نظامی غیرقانونی در مناطق نفت‌خیز سوریه در شرق فرات، در حال غارت منابع این کشور می‌باشد. تاکید می‌کنم که نیروهای تروریست دولت آمریکا باید هرچه سریع‌تر از این سرزمین خارج شوند.

روحانی در پایان، اظهار داشت: همچنین لازم است به افزایش دامنه تجاوزهای رژیم صهیونیستی به خاک سوریه اشاره کنم و آن را محکوم نمایم، رژیم صهیونیستی در کنار اشغال منطقه جولان علاوه بر نقض حاکمیت سوریه، عامل بی‌ثباتی و تهدیدکننده در ثبات منطقه بوده و پیامدهای آن متوجه این رژیم اشغالگر خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: