کد خبر: ۸۵۵۲۳۲
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۸
تعداد بازدید: ۱۸۱
استاد روابط بین‌الملل دانشگاه وبستر تاکید کرد: در نظم جهانی چندقطبی نوظهور، توانایی یک قدرت برای اعمال اراده خود به دیگران دشوار شده است. دولت ترامپ این تحول در نظام جهانی را درک نمی‌کند و استراتژی‌های غلطی را دنبال می‌کند.

آینده برجام روی یخ‌های بسیار نازک قرار دارد/ آمریکا نمی‌تواند اراده خود را به دیگران تحمیل کند/ همه نظرسنجی‌ها حاکی از پیروزی بایدن استبه گزارش خبرداغ، رابین رامچاران استاد روابط بین‌الملل و حقوق دانشگاه وبستر است. وی در گفت‌و‌گو با ایلنا به بیان نظرات خود در مورد تنش‌ها پرداخت.

ناآرامی‌ها ممکن است شانس انتخاب مجدد ترامپ را کاهش دهد

این استاد دانشگاه در ابتدا گفت: ناآرامی‌ها در سراسر ایالات متحده پس از مرگ جورج فلوید نشانه‌ای بسیار مثبت است. هر نژاد و قومیتی به تبعیض معترض است. در گذشته وقتی بسیاری از افراد سیاهپوست توسط پلیس کشته شدند، اینگونه اعتراص‌ها رخ نمی‌داد. علیرغم دستاوردهای جنبش حقوق مدنی در دهه ۱۹۶۰، بسیاری از مشکلات از جمله نژادپرستی باقی مانده است. پلیس که به طور فزاینده‌ای مانند نیروهای نظامی عمل می‌کند، این ناآرامی‌ها ممکن است شانس انتخاب مجدد ترامپ را کاهش دهد.

روابط ایران و ونزوئلا شکستی برای ترامپ است

وی در ادامه با اشاره به ناکارآمدی تحریم‌ها علیه کشورهای مختلف به ارسال ششمین کشتی به ونزوئلا اشاره کرد و گفت: انتقال کالا به ونزوئلا توسط ایران هم از نظر انسانی و هم از نظر ژئوپلیتیکی قابل توجه است. ونزوئلا کشوری در بحران است. اقتصادش بیمار است و کمبود جدی نفت دارد. ایران به ونزوئلا کمک می‌کند تا در زمان بحران داخلی نیازهای اساسی مردم را برآورده کند. این انتقال نمونه‌ای از همکاری‌های راهبردی است اما از طرف دولت ترامپ که سعی در انزوای ونزوئلا از نظر دیپلماتیک و اقتصادی دارد، مورد استقبال قرار نخواهد گرفت.

رامچاران تاکید کرد: این روابط می‌تواند شکستی برای ترامپ باشد خوشبختانه، توجه ترامپ در حال حاضر تقریباً کاملاً مربوط به سیاست داخلی و انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ است بنابراین بحران جدی‌تری رخ نخواهد داد. با توجه به این بستر داخلی آمریکا، ایران به درستی محاسبه کرده است که زمان مناسب برای آزمایش واکنش‌های آمریکا در مورد این همکاری‌ها چه وقتی است. واضح است که آمریکا نمی‌خواهد و در حال حاضر نمی‌تواند مشکلاتی برای این کشتی‌ها ایجاد کند.

آینده برجام روی یخ‌های بسیار نازک قرار گرفته است

نجات برجام به انتخابات آمریکا بستگی دارد

وی در ادامه به تلاش‌های ترامپ برای نابودی برجام قبل از انتخابات اشاره کرد و گفت: خروج آمریکا از برجام باعث ایجاد شک و تردید بسیار در مورد تمایل ایالات متحده برای اجرای تعهدات بین‌المللی‌اش شده است. بی‌تفاوتی به تعهدات برای ایالات متحده پرهزینه است؛ چراکه آمریکا را با تضعیف دوستی‌های خود در سراسر جهان روبرو کرده است. آینده برجام روی یخ‌های بسیار نازک قرار گرفته است. نجات این توافق به پیروزی دموکراتیک آمریکا در نوامبر ۲۰۲۰ و میزان پیشرفت ایران به سمت سلاح هسته ای بستگی دارد.

همه نظرسنجی‌ها در حال حاضر حاکی از پیروزی بایدن است

استاد روابط بین‌الملل و حقوق دانشگاه وبستر هم چنین در مورد احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات گفت: جو بایدن با توجه به رفتار بسیار ضعیف ترامپ در بحران کرونا و اقدامات وی در جریان اعتراض‌ها، در نوامبر ۲۰۲۰ شانس خوبی برای پیروزی دارد. همه نظرسنجی‌ها در حال حاضر حاکی از پیروزی بایدن است. با این حال ، ۵ ماه از مبارزات انتخاباتی باقی مانده است و پیش‌بینی‌ها می‌توانند خیلی سریع تغییر کنند. پرزیدنت ترامپ علیرغم ناکامی در رهبری، ادعاهای علیه وی درباره تجاوز جنسی، ادعای کلاهبرداری مالیاتی و حمایت او از ایدئولوژی‌های افراطی، همچنان در میان عده‌ای از جمهوری‌خواهان طرفدار دارد.

مشاوران جمهوری‌خواه اطراف ترامپ به شدت از ایران بیزار هستند

این استاد دانشگاه در ادامه تاکید کرد: پرزیدنت ترامپ در طول زندگی خود، این نگرش را مدام داشته است که بقیه جهان از ایالات متحده سوءاستفاده می‌کنند و رهبران آمریکا نیز در توافق‌ها ضعیف عمل کرده‌اند. این تا حدی از رویکرد وی با ایران خبر می‌دهد. او مصمم بود که میراث پرزیدنت اوباما را نابود کند، زیرا برجام یک دستاورد برجسته محسوب می‌شد. از سویی گروهی از مشاوران جمهوری‌خواه در اطراف او هستند، که به شدت از دولت ایران بیزار هستند و معتقدند که می‌توانند توافق بهتری از اوباما با ایران داشته باشند. این در حالی است که تحریم‌ها تا زمانی که ترامپ رئیس‌جمهور است، وجود خواهد داشت.

چین و روسیه با تمدید تحریم تسلیحاتی مخالفت می‌کنند

آمریکا دیگر نمی‌تواند در نظم جهانی نوظهور اراده خود را به دیگران تحمیل کند

وی هم چنین در مورد تلاش ترامپ برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران گفت: ایالات متحده در تلاش است تا تحریم‌های تسلیحاتی را گسترش دهد، با این حال، دو قدرت اصلی در شورای امنیت سازمان ملل، یعنی روسیه و چین ، اعلام کرده‌اند که با چنین تمدیدی مخالفند، بنابراین ممکن است این اتفاق نیفتد. در نظم جهانی چندقطبی نوظهور، توانایی یک قدرت برای اعمال اراده خود به دیگران دشوار شده است. دولت ترامپ این تحول در نظام جهانی را درک نمی‌کند و استراتژی‌های غلطی را دنبال می‌کند. بهره‌گیری از مشاوره‌های اشتباه وی را با بحران دائمی مواجه کرده است و ترامپ توصیه‌های استراتژیکی دریافت نمی‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: