به گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، سیدامیرحسین قاضیزاده هاشمی در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۲۵ خرداد) مجلس شورای اسلامی درباره گزارش وزیر آموزش و پرورش در خصوص مشکلات نظام آموزشی کشور گفت: استراتژیکترین سازمان کشور از منظر انقلاب اسلامی سازمان تعلیم و تربیت عمومی است. به نظر میرسد که در دوران اخیر، دولتها از این زاویه به سازمان تعلیم و تربیت نگاه نکردهاند.
نائیب رئیس اول مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به زودی ۳۵۰ هزار نفر از معلمان سرافراز کشور بازنشسته شده و دچار مشکل جدی نیروی انسانی میشویم. از طرفی تبعیض گسترده در نظام آموزش و پرورش تحت عنوان مدارس مختلف وجود دارد و مسئله جذب و تربیت کادر مجرب و به کارگیری کادر باانگیزه برای معلمی چالش آموزش و پرورش است.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امیدواریم وزارت آموزش و پرورش با همکاری شورای انقلاب فرهنگی برای این مشکلات بنیادین آموزش و پرورش فکری جدی کنند و با ارائه بسته نقش مجلس نیز در آن روشن شود.
وی افزود: نمایندگان به این موضوع اشاره کردند که نقش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان باید بیش از پیش تقویت شود، از طرفی اجرای دقیق سند تحول بنیادین اتفاق بیفتد. اعضای کمیسیون آموزش حرفشان این بود که همانطور که شورای اسلامی شدن دانشگاهها برای وزارت علوم، تحقیقات و توسعه و وزارت بهداشت و مراکز آموزش عالی تشکیل شد، برای برای تحول بنیادین در آموزش و پورورش نیز شکل بگیرد.
قاضیزاده تاکید کرد: وزارت آموزش و پرورش با تشکیل شورای اسلامی با قدرتتر جلوی اجرای برنامههای غربگرایانه و تربیت نسل بر اساس آموزههای غربی و سند ۲۰۳۰ را بگیرد و گزارشهای دقیق آن را به مجلس و شورای انقلاب فرهنگی ارائه کند.
وی ادامه داد: حفظ و قرائت قرآن دانش آموزان ضعیف است و در کشور اسلامی ما لازم است که قرآن جایگاه مناسبی در سیستم تعلیم و تربیت داشته باشد.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: وزن علوم اجتماعی، آموزش سبک زندگی، اخلاق به نسبت علوم طبیعی و ریاضی و اهمیت دادن به آن متاسفانه ضعیف است.
وی افزود: در برخی مصاحبهها و گفتوگوهای خبری مدیران آموزش و پرورش وعدههایی میدهند، اما ناقص عمل میشود، همین امر توقعی از درآمدهای معلمان ایجاد میکند، اما بعداً اتفاقی رخ نمیدهد. اگر میخواهید کاری انجام دهید، ابتدا عملیاتی کنید، سپس اطلاعرسانی انجام شود.
قاضیزاده ادامه داد: نیروهای خدماتی مدارس و عدم تبدیل وضعیت آنها که بعضاً دارای فوق لیسانس و دکتری هستند، باید تعیین تکلیف شود. همچنین نحوه اجرای خصوصیسازی در آموزش و پرورش خلاف اصل 30 قانون اساسی است.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: برای اجرای قانون حذف کنکور، آزمونهای داخلی آموزش و پرورش باید استاندارد شده تا قابل ارزیابی باشد و به این شیوه امکان جایگزینی کنکور مهیا شود.