کد خبر: ۸۵۳۲۹۱
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۲
تعداد بازدید: ۲۲۰
فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست:
فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست، با بیان اینکه تا کنون یک دهم از اراضی منطقه حفاظت شده خائیز دچار حریق شده است، گفت: عدم برخورداری سازمان‌های متولی از امکانات مناسب و صعب العبور بودن منطقه مانع از مهار آتش و جلوگیری از سرایت آن به سایر مناطق شده لذا صدمات قابل توجهی به بخش عظیمی از طبیعت وارد شده است.

یک دهم از اراضی منطقه حفاظت شده خائیز در آتش سوخت / عدم برخورداری سازمان‌های متولی از امکانات مناسب مانع مهار آتش و جلوگیری از سرایت آن شد / لزوم اختصاص دائمی بالگرد با قابلیت حمل آب برای اطفای حریقفرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست، با بیان اینکه تا کنون یک دهم از اراضی منطقه حفاظت شده خائیز دچار حریق شده است، گفت: عدم برخورداری سازمان‌های متولی از امکانات مناسب و صعب العبور بودن منطقه مانع از مهار آتش و جلوگیری از سرایت آن به سایر مناطق شده لذا صدمات قابل توجهی به بخش عظیمی از طبیعت وارد شده است.

به گزارش خبرداغ به نقل از انتخاب ؛ سرهنگ"جمشید محبت خانی" با اشاره به شروع آتش سوزی در مناطق حفاظت شده خائیز از روز پنج شنبه ۸ خردادماه، گفت: بارش‌های مناسب فصلی و افزایش پوشش گیاهی و فرا رسیدن فصل گرما همچنین وزش باد‌های شدید منجر به شعله ور شدن این آتش سوزی شده است.

 

وی، عامل انسانی را علت اصلی آتش سوزی عنوان کرد و افزود: عدم برخورداری سازمان‌های متولی از امکانات مناسب و صعب العبور بودن منطقه مانع از مهار آتش و جلوگیری از سرایت آن به سایر مناطق شده لذا صدمات قابل توجهی به بخش عظیمی از طبیعت وارد شده است.

سرهنگ محبت‌خانی ادامه داد: در حال حاضر یک دهم از اراضی این منطقه حفاظت شده دچار حریق شده و تعداد ۱۳۰ نفر از محیط بانان استان خوزستان و کهکیلویه و بویر احمد به همراه جمعی از جنگل بانان، نیرو‌های امدادی، مردمی و نیرو‌های مسلح در حال کمک به اطفای حریق هستند.

این مقام انتظامی افزود: در روز‌های آغازین آتش سوزی بالگرد‌های موجود فقط برای جابجایی محیط بانان قابل استفاده بود، اما در حال حاضر پس از پیگیری‌های ستاد مدیریت بحران تعداد دو بالگرد سپاه پاسداران که مجهز به سیستم آب پاشی هستند فعالیت گسترده‌ای را برای اطفای حریق عهده دار شده اند.

سرهنگ محبت خانی با اشاره به مشکل دائمی مهار آتش در مراتع محیط زیست، گفت: اختصاص بالگرد بومی سازی شده با قابلیت سبدحمل آب از جمله راهکار‌های مهم جلوگیری از افزایش آتش سوزی در مراتع است که بایستی به صورت دائمی در اختیار سازمان محیط زیست و منابع طبیعی قرار گیرد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور با قدردانی از همراهی همیشگی و همه جانبه نیرو‌های مسلح در حوادث و بحران‌های غیرطبیعی، خاطرنشان کرد: آموزش و آگاهی بخشی به مردم، مشارکت دستگاه‌های مختلف و رعایت نکات ایمنی از سوی مردم از دیگر راهکار‌های مناسب برای پیشگیری و کاهش آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی است.

این مقام انتظامی از عموم مردم درخواست کرد هنگام حضور در محیط‌های طبیعی از انداختن ته سیگار و چوب کبریت به این عرصه‌ها و روشن کردن آتش بدون در نظر گرفتن نکات ایمنی و رها کردن اقلام شیشه‌ای که در مقابل نور خورشید به ذره بین تبدیل می‌شوند، جدا خودداری کنند.

سرهنگ محبت خانی، جنگل‌ها و مراتع را امانت الهیِ در اختیار مردم دانست و خاطرنشان کرد: رعایت بهداشت و نظافت عرصه‌های طبیعی هنگام مراجعه به دامان طبیعت و عدم روشن کردن آتش در محیط‌های آسیب پذیر، کمترین کاری است که هر یک از ما می‌توانیم برای صیانت از این امانت الهی انجام دهیم.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور در خاتمه این گفتگو سامانه ۱۵۴۰ محیط زیست و شماره ۱۱۰ مرکز فوریت‌های پلیسی را برای اعلام موضوعات مرتبط با حوادث غیر مترقبه معرفی کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: