کد خبر: ۸۵۱۸۳۶
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۰
تعداد بازدید: ۳۴۳
مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: ان شاءالله با تدابیر مسئولان، شاهد شور و حضور پررنگ جهان اسلام و مردم ایران در مراسم روز جهانی قدس باشیم.

اعرافی: برای برگزاری مراسم روز قدس تدبیر شودبه گزارش خبرداغ به نقل از مهر: مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: ان شاءالله با تدابیر مسئولان، شاهد شور و حضور پررنگ جهان اسلام و مردم ایران در مراسم روز جهانی قدس باشیم.

به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار رئیس و هیأت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم که در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه برگزار شد، ضمن تسلیت فرارسیدن ایام شهادت أمیرالمؤمنین (ع)، اظهار داشت: از اقدامات، فعالیت‌ها و تلاش‌های مناسب مجمع نمایندگان طلاب و فضلا صمیمانه تقدیر و تشکر داشته و قدردان نمایندگان محترمی هستیم که برآمده از آرا طلاب، فضلا و اساتید بوده و با تلاش خود مشعل رسالت حوزه را روشن نگه داشته‌اند.

وی در ادامه ضمن گرامیداشت فرارسیدن ایام روز جهانی قدس، ابراز داشت: ان شاءالله با تدابیری که انجام می‌شود، شاهد شور و حضور پررنگ جهان اسلام در این روز بزرگ باشیم و امیدواریم مسئولان محترم، حضور ملت بزرگ ایران را در این روز بزرگ، تدبیر کرده و ملت بتواند مثل همیشه خود را نشان دهد و با سخنرانی رهبر معظم انقلاب نیز شاهد موجی قوی در جهان علیه استکبار و ظالمان باشیم.

 

مدیر حوزه‌های علمیه خاطرنشان ساخت: رهبر معظم انقلاب و بزرگان حوزه برای ما ترسیم کرده‌اند که حوزه آرمان‌های بزرگی دارد و باید کارهای وسیعی برای تحقق این آرمان‌ها انجام بپذیرد؛ اما در حال حاضر با این آرمان‌ها فاصله داشته و نیازمند عزمی راسخ و حرکت بزرگ جهادی هستیم تا این اهداف بلند و حوزه در تراز انقلاب اسلامی محقق شود.

تعریف مدیر حوزه‌های علمیه از «حوزه انقلابی»

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به اینکه حوزه باید پاسخگوی جهان امروز و تحولات عالم باشد، تصریح کرد: حوزه انقلابی، حوزه‌ای است که بتواند همراه چرخ زمانه حرکت کرده و بالاتر از آن پیش بینی و آینده نگری داشته و برای تحولات آینده آماده باشد.

امام جمعه قم با بیان این مطلب که حوزه عهد انقلاب با حوزه عهد انزوا متفاوت است، اظهار داشت: ما زمانی در این قم نمی‌توانستیم کاری انجام دهیم؛ اما حوزه‌های علمیه به برکت انقلاب اسلامی، جهان و ایران را متغیر و متحول کرد؛ حوزه باید بتواند همپای حوادث نو و جدید و متناسب با این عصر، حرکت کرده و پیشگام و پیش آهنگ باشد که البته کاری دشوار است.

آیت الله اعرافی ابراز با اشاره به اینکه حوزه باید پاسخگوی هفت میلیارد بشر باشد، ابراز داشت: همه باید معرفت، فکر، اخلاق، ایمان و … خود را از حوزه بگیرند و باید در درون این هفت میلیارد، تمدن سازی اسلامی داشته باشیم که حرف کمی نیست.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه خاطرنشان ساخت: حوزه باید در کنار بشریت امروز، میلیاردها بشر آینده را هم در نظر بگیرد و برای آنان از امروز برنامه ریزی داشته باشد؛ نمی‌توان بعد از تحولات جهان، کار کرد؛ بلکه باید قبل از آن برنامه ریزی های لازم را انجام داد.

مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: در راستای برنامه ریزی برای آیندگان، درختواره رشته‌های حوزوی با همراهی هزاران استاد و فاضل به تأیید نهایی رسیده و این کار برای دهه‌ها و قرن آینده اتفاق افتاده است.

وی بیان داشت: ما در برابر این حرکت بزرگ و عظیم، عقب هستیم و باید تحرکات بیشتری داشته باشیم؛ تحقق این حرکت، نیازمند عزم و باور است و باید با همکاری و هم افزایی بیشتر برای تحقق آرمان‌های بزرگ تلاش کنیم.

حوزه‌های علمیه در طول این چهار سال دستاوردهای بزرگی داشته است

عضو فقهای شورای نگهبان اظهار داشت: آنچه که در قریب چهار سال اخیر رقم خورد، ضمن اینکه دارای ضعف‌هایی بوده و نقدهایی به آن وارد است؛ اما دستاوردهای بزرگی در ریل گذاری حرکت‌های آینده حوزه فراهم آورده و این دستاوردها به تمام حوزه بر می‌گردد.

آیت الله اعرافی ابراز داشت: این طرح‌ها برآمده از افکار، ایده‌ها و اندیشه‌های حوزه بوده که بخشی از آن از سوی مجمع نمایندگان طلاب و فضلا به مرکز مدیریت حوزه رسیده و عمده آن نیز از اندیشه‌های رهبر انقلاب و بزرگان حوزه بوده است.

وی خاطرنشان ساخت: امروز زیرساخت‌های برنامه‌ای حوزه، زیرساخت‌های والایی است و رهبر معظم انقلاب نیز آن را تأیید کرده و بیان کرده‌اند که باید این مسیر به پیش برود.

مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: در طول این چهار سال، گنجینه‌ای از تفکر، اندیشه و طرح و برنامه فراهم شده که بخش‌هایی از آن به سمت اجرا رفته و بخش‌های بزرگی از آن نیز در یک یا دو دهه آینده باید اجرایی شود.

عضو فقهای شورای نگهبان در بخش دیگر از سخنان خود، ارتباط میان حوزه، نظام و جامعه را بسیار مهم دانست و گفت: حوزه نباید در لاک خود بوده و در فضایی محصور تعریف شود؛ وقتی تعریف حوزه تام و صحیح است که در ارتباط با مردم، جامعه و جهان باشد.

فلسفه وجودی حوزه، خدمت به مردم و جامعه است

امام جمعه قم بیان داشت: فلسفه وجودی ما این است که خادمان جامعه و مردم باشیم و رسالت و ذات حوزه همین خدمت گذاری و حضور در عرصه‌های گوناگون است و البته با این مهم، فاصله داشته و هنوز در بخش‌هایی به خودباوری نرسیده‌ایم.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه اظهار داشت: حوزه باید قلب تپینده ای باشد که خون تازه را به جامعه تزریق کند؛ متأسفانه در برخی از بخش‌ها هنوز به این باور نرسیده‌ایم که می‌توانیم این کار را انجام دهیم و در این راستا، طرح آمایش سرزمینی به تدوین رسیده تا بتوانیم در کارهایی که حوزه و حوزویان می‌توانند انجام دهند، ورود نمائیم.

حوزه و کرونا

آیت الله اعرافی در ادامه به حرکت پرشور طلاب جهادی در موضوع مقابله با ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: طلاب و فضلا حضور بسیار مناسبی در این قضیه داشته و شورای هماهنگی نهادهای حوزوی و ستاد حوادث غیرمترقبه حوزه نیز در راستای انسجام بیشتر طلاب و فضلا به این موضوع ورود کرده تا جبهه‌ای قوی تشکیل شده و نقش حوزه به خوبی ایفا شود.

وی ابراز داشت: ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه از زمان زلزله کرمانشاه فعالیت خود را آغاز کرد و در موضوع سیل و کرونا نیز کارهای مناسبی داشته است؛ البته ارزش اصلی این کارها با طلابی است که جانفشانی کرده و در خط مقدم حضور داشتند و به صورت خودجوش در این مشکلات وارد شده‌اند و جا دارد مجدداً از تمام این عزیزان تشکر داشته باشم.

مدیر حوزه‌های علمیه یادآور شد: ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه تلاش کرده است تا بلندگوی طلاب جهادی بوده و حمایت‌هایی را داشته باشد و به آن کمک کند.

عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان ساخت: ظرفیت حوزه در این بخش، ظرفیت بسیار بالایی است و حضور روحانیت در این عرصه، حضور بسیار قوی، منسجم و خیره کننده‌ای بود.

امام جمعه قم تصریح کرد: طلاب در بخش‌های مختلفی همچون حضور در بیمارستان‌ها، ارائه مشاوره، انجام مباحث مرتبط با دفن و کفن اموات کرونایی، پاسخ به سوالات و شبهات، ضدعفونی شهرها و معابر و … حضور بسیار مناسب و منسجمی داشته‌اند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه اظهار داشت: ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه دارای ۱۰ کمیته بوده که بعضی از این کمیته‌ها، بروز و ظهور بیشتری داشته و بخشی نیز ظهور بیرونی نداشته‌اند؛ اما کارهای خوبی انجام داده‌اند.

تلاش کردیم صدای واحدی از حوزه در موضوع کرونا شنیده شود

آیت الله اعرافی با بیان این مطلب که در موضوع کرونا یک بحث درون حوزوی و یک بحث برون حوزوی داشته‌ایم، ابراز داشت: اولین نکته در بحث درون حوزوی این بوده که لازم بود صدایی سنجیده، جامع و واحد از سوی حوزه‌های علمیه منتشر شود که در این راستا هماهنگ سازی های خوبی انجام شده و صدای واحدی از سوی حوزه منتشر شده است.

وی خاطرنشان ساخت: نکته دوم در بحث درون حوزوی، حمایت از حرکت‌های جهادی و خودجوش طلاب و فضلا بود تا حمایت‌های لازم از آنان صورت بپذیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه عدم توقف نظام علمی حوزه‌های علمیه را نکته بعدی در موضوع درون حوزوی دانست و گفت: حوزه‌های علمیه پس از تعطیلی دروس به دلیل ویروس کرونا، دروس مجازی را در دستور کار قرار داد که باید اعلام کنیم امروز در سطح یک حوزه قریب به ۹۵ درصد فعالیت‌ها به خوبی از طریق فضای مجازی صورت گرفته و طلاب ما در دروس سطح یک عمدتاً نسبت به سال‌های قبل، جلوتر هستند.

عضو فقهای شورای نگهبان بیان داشت: تمام اساتید حوزه در موضوع تدریس مجازی طلاب، پای کار بوده و به جای مباحثه تلاش شد تقریر روزانه داشته باشند و ارتباط‌های آنلاین و آفلاین خوبی میان طلاب و اساتید محترم صورت پذیرفت.

امام جمعه قم یادآور شد: برای آینده نیز برنامه ریزی کرده‌ایم تا زیرساخت‌های مجازی برای حوزه‌های علمیه ایجاد شود و تا به امروز کارهای خوبی صورت گرفته است.

آیت الله اعرافی نکته چهارم در موضوع فعالیت‌های درون حوزوی، مکاتبات بین المللی بوده که تا به امروز در قالب قریب به ۵۰۰ نامه با نهادهای اجتماعی، سیای، نهادهای غیراسلامی، علمای اهل سنت، علمای شیعه و … مکاتبه شده و گفت و گوهای خوبی صورت پذیرفته که فقط چند نامه در ایران منتشر و اطلاع رسانی شده است.

تعاملات بین المللی حوزه‌های علمیه را ادامه خواهیم داد

وی افزود: تعامل‌های بین المللی حوزه را ادامه خواهیم داد و خوشبختانه این نامه‌ها بازخوردهای خوبی داشته و بازتاب‌های آن در حد یک یا دو جلد کتاب است.

مدیر حوزه‌های علمیه اظهار داشت: اسلام اندیشه‌ای دارد که پاسخگوی تحولات دنیا در خوشی‌ها و سختی هاست و بشر نیازمند به این اندیشه‌ها می‌باشد.

عضو فقهای شورای نگهبان ابراز داشت: کرونا، موضوعی جدید و نو در سطح جهان است و حتماً باید برای پساکرونا و لرزه‌های آن آماده بوده و از آن استفاده بهینه داشته باشیم؛ کرونا موجی جهانی به همراه داشت که تا به امروز مصداق کمی همانند آن داشته‌ایم و باید این فرصت را مغتنم شمرد.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه بخشی از پیام‌های کرونا، پیام‌های بشر ی و بخشی از آن پیام‌ها برای ماست، خاطرنشان ساخت: بشر نیاز به تفکر مبنایی، بنیادی، کلامی و فلسفی دارد تا بتواند پاسخگو باشد؛ ما معتقدیم این تفکر در اسلام و حوزه وجود دارد و رهبر معظم انقلاب نیز آن را تبیین کرده‌اند و ما نیز در بیانیه‌ها و تعاملات بین المللی خود به آن اشاره کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: ما یک تفکر عمیق اعتقادی داریم که می‌تواند دردهای بشر را معالجه کند و این مهمترین پیام کرونا بوده و کاری است که حوزه باید به بشر ارائه دهد.

مدیر حوزه‌های علمیه تأکید کرد: مسئله دیگر در موضوع کرونا این است که بشر باید بداند نیازمند به یک تکیه گاه فراتر از عالم طبیعت است؛ ما هیچکدام از این تحولات علمی را نفی نکرده‌ایم و گفته‌ایم باید احترام و اعتنا شود؛ اما معتقدیم بشر نیازمند به یک تکیه گاهی است که در این دنیا نیست و باید در این حوادث سخت جست و جو شود و بشر را به آن برگرداند.

عضو فقهای شورای نگهبان اظهار داشت: بازگشت به معنویت، پیام بعدی کروناست که نیازمند به سرمایه بوده و سرمایه آن دعا و مناجات است.

پیام کرونا برای مسئولان داخل کشور

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه ابراز داشت: پیام کرونا در داخل کشور نیز این بود که باید بر خود اتکا کرده و راه مقاومت را طی نموده و منابع داخلی خود را دنبال نمائیم؛ باید به خودباوری برسیم که می‌توانیم بهتر از بسیاری از کشورها، مدیریت را انجام دهیم.

آیت الله اعرافی خاطرنشان ساخت: امروز شاهد الگویی در داخل کشور متشکل از جریان انقلابی، جریان بسیجی، حوزویان، مسئولین خدوم کشور و … بودیم که همراه با آرامش و طمأنینه بوده و در کنار آن، توجه به علم و دانش داشت و ما را قادر کرد که کارهای بزرگی را انجام دهیم؛ پیام اعتماد به خویشتن، تأکید بر خودکفایی، فرهنگ و اقتصاد مقاومتی و تأمین زیرساخت هاست.

وی با تأکید بر اینکه باید متکی بر داشته‌های داخلی باشیم، یادآور شد: در نامه‌ای به وزیر ارتباطات تأکید کرده‌ایم که مشکل زیرساخت‌های فضای مجازی کشور باید حل شود؛ شبکه ملی اطلاعات و فضای مجازی ما باید به گونه‌ای چیده شود که روی پای خود بایستیم.

از طرح‌ها و ایده‌های مجمع نمایندگان طلاب استقبال می‌کنیم

مدیر حوزه‌های علمیه در پایان با اشاره به اینکه از ظرفیت، طرح‌ها و ایده‌های مجمع نمایندگان طلاب استقبال می‌کنیم، تصریح کرد: پیشنهاداتی که از سوی اعضای هیأت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب مطرح شد را در شورای معاونین حوزه مطرح نموده و تلاش خود را برای اجرای آن انجام خواهیم داد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه در پایان به ارتباط خود با طلاب اشاره کرد و گفت: ما سامانه‌ای به نامه سامانه صفیر راه اندازی کرده‌ایم که نامه‌های زیادی از سوی طلاب برای بنده ارسال می‌شود که تمام نامه‌ها را می بی نم و بیش از یکصد کانال و گروه را چک می‌کنم و به پیام طلاب، فضلا و اساتید پاسخ خواهم داد.

در روز جهانی دعا همراه شما هستیم

آیت الله اعرافی همچنین در حاشیه این دیدار به موضوع روز دعا که از سوی واتیکان اعلام شده است، پرداخت و گفت: امروز بنابر اعلام دستگاه واتیکان، روز دعا در جهان است و ما نیز آن را قبول داشته و برای دعا ارزش قائلیم.

وی ابراز داشت: ما تمام بشریت را برای بازگشت به دعا، نیایش و توجه به عالم قدس دعوت کرده و به دستگاه واتیکان اعلام می‌کنیم که همراه شما هستیم و دست نیاز به سمت حضرت حق دراز می‌کنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه خاطرنشان ساخت: به دستگاه واتیکان و تمام ادیان جهان پیام می‌دهیم که ما معتقد به بازگشت بشریت به خدا و احیا سنت دعا و نیایش بوده و حوزه علمیه قم نیز این مسئله را مهم می‌شمارد و همراه شما خواهد بود.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: ما دارای ارزش‌هایی انسانی هستیم که از سوی قدرت‌های شیطانی، قدرت‌های مستکبر و هجمه‌های تکنولوژی پایمال شده و مجدداً باید احیا شود؛ بشر باید همبستگی و اخلاق پیدا کرده تا ظلم را کنار بزند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: