کد خبر: ۸۵۱۵۹۹
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵
تعداد بازدید: ۳۰۳
آمریکا در حال خارج کردن سیستم‌های ضد موشکی پاتریوت از عربستان سعودی است. این اقدام به عنوان بخشی از برنامه کاهش گسترده ظرفیت نظامی واشنگتن برای مقابله با ایران تعبیر می‌شود. ارتش این تصمیم را به عنوان بخشی از عقب نشینی برنامه‌ریزی شده توصیف کرد چرا که ایران اکنون تهدید کمتری نسبت به گذشته دارد، با این وجود تصمیم اخیر باعث بحث درباره چرایی تصمیم گیری در مقطع کنونی شده است.

تندروها در کاخ سفید می خواهند ایران را وسوسه به حمله علیه ریاض کنند!آنل شیلاین در وبسایت Responsible Statecraft نوشت: آمریکا در حال خارج کردن سیستم‌های ضد موشکی پاتریوت از عربستان سعودی است. این اقدام به عنوان بخشی از برنامه کاهش گسترده ظرفیت نظامی واشنگتن برای مقابله با ایران تعبیر می‌شود. ارتش این تصمیم را به عنوان بخشی از عقب نشینی برنامه‌ریزی شده توصیف کرد چرا که ایران اکنون تهدید کمتری نسبت به گذشته دارد، با این وجود تصمیم اخیر باعث بحث درباره چرایی تصمیم گیری در مقطع کنونی شده است.

به گزارش خبرداغ به نقل از «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: به طور کلی، دولت ترامپ و به ویژه مایک پمپئو، وزیر امور خارجه بارها و بارها بر خطر تهدیدات منطقه‌ای ناشی از ایران تأکید کرده‌اند. افرادی مانند پمپئو و برایان هوک، نماینده ویژه ایران پیش‌تر مدام تاکید می‌کردند که آمریکا باید برای دفع خطر تجاوزات ایران تمامی اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهد، اما حالا همین افراد تاکید می‌کنند که خطر تهدیدات ایران کاهش یافته است. تنش بین ایران و آمریکا همچنان زیاد است، به همین دلیل کاهش حضور نظامی آمریکا در عربستان سعودی باعث گمانه‌زنی‌هایی در بین ناظران بین‌المللی شده است. با توجه به رویکرد معامله‌گرانه ترامپ در زمینه سیاست‌گذاری و تمایل وی به نمایش بازی کردن، به نظر می‌رسد که تصمیم اخیر ابعاد بیشتری از یک عقب نشینی ساده برای حفظ سیستم‌های موشکی داشته باشد.

یکی از تحلیلگران معتقد است که دولت ترامپ احساس می‌کند باید این نکته را به عربستان سعودی یادآوری کند که تامین امنیت‌اش توسط آمریکا وابسته به پایبندی ریاض به ترجیحات قیمت نفت واشنگتن است. رویترز فاش کرد که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی پس از دعوت ترامپ موافقت خود برای کاهش تولید نفت سعودی را اعلام و گفت که در صورت عدم کاهش تولید از سوی عربستان نمی‌تواند مانع از صدور لایحه تحریم این کشور توسط نمایندگان کنگره شود. اگرچه بن سلمان موافقت خود برای قطع تولید را اعلام کرد، اما ممکن است ترامپ احساس کند که ولیعهد از یادآوری وابستگی پادشاهی خود به چتر نظامی آمریکا به نوعی سود می‌برد.

از طرف دیگر، ترامپ برای هفتمین بار دست به وتو یکی از لوایح کنگره زد، رئیس‌جمهور آمریکا لایحه کنگره در زمینه کاهش اختیارات‌اش در حمله به ایران را رد کرد. اگرچه ترامپ حاضر به قبول هیچ محدودیتی در اختیارات اجرایی خود نبوده، اما عقب نشینی حضور نظامی آمریکا در عربستان سعودی ممکن است پیامی برای اعضای کنگره باشد، اینکه نیازی نیست آنها از اقدام احتمالی برای حمله به ایران نگران باشند.

تحلیلی دیگر در رابطه با تصمیم اخیر امریکا برای کاهش حضورش در عربستان این است که این امر می‌تواند تهران را به یک اقدام نظامی وسوسه کند، اقدامی که می‌تواند پاسخی محکم تر از جانب آمریکا را توجیه کند.  حضور نیروهای آمریکایی در عربستان سعودی در پاسخ به حملات تهران به تأسیسات نفتی سعودی در سپتامبر 2019 صورت گرفت. با این حال، ایران حتی پس از ترور سردار سلیمانی، فرمانده سپاه قدس از افزایش بیش از اندازه تنش‌ها اجتناب کرد. تندروها و جنگ طلبان در کاخ سفید اظهار داشته‌اند که آنها ایران را ضعیف کرده اند. شاید آن‌ها امیدوار هستند که کاهش نیروهای آمریکایی تهران را در انجام حرکات تهاجمی‌تر وسوسه کند و این امر متعاقبا واکنش شدید آمریکا را توجیه کند.

کاهش حضور نظامی آمریكا در خاورمیانه و به ویژه از عربستان سعودی، پیشرفت خوبی است. با این حال، با توجه به سابقه روابط این کشور با ایران و رویکرد ترامپ با حتی نزدیکترین شرکای امنیتی خود، نمی‌توان در مورد زمان این اقدام حدس و گمان قابل توجهی داشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: