کد خبر: ۸۵۱۲۷۱
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۸
تعداد بازدید: ۲۵۶
«در طرح پژوهشی بررسی‌های باستان شناختی که با هدف شناسایی و معرفی مکان‌ها و محوطه‌های باستانی و منظر تاریخی – فرهنگی محدوده‌ی پیشنهادی برای اجرای پروژه‌ی ساخت سد گوراب در استان ایلام انجام شد، یازده محوطه باستانی؛ شناسایی، معرفی و مستندنگاری شد.»

شناسایی ۱۱محوطه باستانی در محدوده ساخت سد گوراببه گزارش خبرداغ ، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، فرزاد مافی - سرپرست هیات باستان‌شناسی این محوطه‌ی تاریخی - با اعلام این خبر گفت : پس از بررسی باستان‌شناسی و معرفی آثار باستانی، هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم اجرای پروژه‌ی احداث سد بر مکان‌ها و محوطه‌های باستانی، شناسایی و نیز منظر تاریخی - فرهنگی محدوده‌ی پیشنهادی برای ساخت و آبگیری سد است.

وی با بیان این‌که این بررسی به صورت پیمایشی و همچنین بهره‌گیری از تصاویر ماهواره‌ای انجام شد، به بارش‌های جوی که به صورت فزاینده‌ای سبب کندی و ایجاد مشکلات در انجام پروژه شد، اشاره کرد و گفت: با این حال سوابق باستان‌شناسی مناطق پیرامونی(نزدیکی به محوطه مهم گورستان‌های هکلان و پرچینه) نیز تاکید بر اهمیت آن دارد. این منطقه به دلیل دارابودن منابع زیست محیطی مناسب برای جذب جوامع انسانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است.

او تاکید کرد: در نتیجه این مطالعات مجموعاً یازده محوطه باستانی شناسایی، معرفی و مستندنگاری وگاهنگاری اولیه آنها بر اساس شواهد و یافته‌های سطح الارضی پیشنهاد شد.

مافی با بیان اینکه دلایل گوناگونی باعث شده تا این ناحیه چنین اهمیتی داشته باشد، از مهمترین این دلایل را وجود منابع آبی مناسب، در دسترس بودن منابع دشت‌های کوچک میانکوهی و کوهستان و همچنین قرار گرفتن در مسیر عبور عشایر و مسافرانی که قصد داشتند از مناطق گرمسیر در دهلران به مناطق سردسیر شمالی‌تر در نزدیکی کبیرکوه بروند،برشمرد.

ایسنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: