کد خبر: ۸۴۹۹۴۹
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۵
تعداد بازدید: ۳۷۲
دکتر مونسان در دیدار با مجمع نمایندگان منتخب استان مازندران
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: «گردشگری موضوعی فرابخشی است همه اهرم‌های گردشگری در اختیار این وزارتخانه نیست، بنابراین از نمایندگان منتخب مجلس یازدهم شورای اسلامی تقاضا دارم در بحث ساختار به این وزارتخانه کمک کنند تا مشکلاتمان رفع شود.»

مجلس یازدهم در بحث ساختار به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کمک کندبه گزارش خبرداغ به نقل از میراث آریا، دکتر علی‌اصغر مونسان در دیدار با مجمع نمایندگان منتخب مردم استان مازندران در مجلس یازدهم شورای اسلامی که ظهر امروز دوشنبه 8 اردیبهشت 99 در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، گفت: «مازندران قطب گردشگری کشور است، باید نمایندگان به این استان کمک کنند. صنعت به تنهایی عامل توسعه نیست. اینکه مازندران به کشاورزی و گردشگری محدود شده، اتفاق خوبی است و مسیر سیاست‌گذاری نیز درست است؛ اگر صنعتی بخواهد در مازندران شکل بگیرد بهتر است مرتبط با حوزه‌های بسته‌بندی محصولات غذایی، کشاورزی و صنعت توریسم باشد.»

او افزود: «شهرهای پیشرفته در دنیا به واسطه گردشگری شناخته شده‌اند نه صنعت. شیوع کرونا همه و به ویژه دولت‌ها را متوجه این موضوع کرد اگر گردشگری کاهش پیدا کند تمام اقتصاد کشور با رکود روبرو می‌شود و صنعت و کشاورزی هم آسیب می‌بیند.»

دکتر مونسان تصریح کرد: «واقعیت این است که در حال حاضر تمام حمایت‌ها از صنعت و کشاورزی انجام می‌شود. یعنی توجه دولت و همه دستگاه‌ها حول این دو بخش است و تمام منابع نیز به آن اختصاص پیدا کرده است؛ درحالی‌که تولید مربوط به بخش خدمات هم است، از نمایندگان منتخب مردم در مجلس یازدهم شورای اسلامی تقاضا دارم این صنعت را فراموش نکنند زیرا گردشگری برای مازندران حائز اهمیت است.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: «گردشگری در دنیا به اقتصاد سوم تبدیل‌شده و سرعت رشد آن به‌گونه‌ای بوده که در حال تبدیل‌شدن به اقتصاد دوم و حتی اول خواهد بود. به ازای هر ۱۰ شغل در دنیا یک شغل مربوط به حوزه گردشگری است. اشتغال در این بخش به دلیل شکل دادن به کسب و کارهای کوچک از همه بخش‌ها پایدارتر است.»

او افزود: «وام‌های ارزی چندمیلیون دلاری و وام‌های ریالی چندهزارمیلیارد ریالی به صنعت داده می‌شود. درحالی‌که در حوزه گردشگری شغل‌های کوچک داریم و تمامی آن‌ها پایدار هستند مانند بوم‌گردی‌ها به طوری که در ابتدای دولت دوازدهم 400 واحد بوم‌گردی داشتیم، اما اکنون به بیش از 2هزار واحد افزایش پیدا کرده و کمترین حمایت توسط دولت در این بخش انجام شده است، وام‌های این بخش بین 50 تا 200 میلیون تومان است.»

دکتر مونسان تصریح کرد: «در ابتدای سال 96 حدود 700میلیارد تومان کل بودجه این وزارتخانه بود و اکنون به بیش از 1400میلیارد تومان رسیده است، اما این عدد کافی نیست.»

نمایندگان به توسعه گردشگری مازندران توجه کنند

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: «اگر مازندران بخواهد گردشگری خود را به پیش ببرد که تحقق آن نیز امکان پذیر است باید نمایندگان به این صنعت توجه ویژه کند.»

او افزود: «یکی از مشکلات ما این بود که سندهای چشم‌انداز در حوزه گردشگری نداشتیم. سند توسعه گردشگری کشور را که مصوبه قانونی مجلس بود انجام دادیم و اکنون در هیئت دولت منتظر هستیم تا مطرح شود. سند اقدام ملی گردشگری نیز با کمک سازمان جهانی گردشگری در حال انجام است و امیدواریم بتوانیم در سال جاری بهره‌برداری کنیم. همچنین فاز اول سند برند ملی گردشگری به پایان رسیده و در حال تکمیل هستیم. بنابراین اسناد بالا دستی به سمت جلو پیش می‌رود.»

دکتر مونسان بیان کرد: «کشورهای هدف گردشگری در گذشته مشخص نبود اما اکنون همه آن کشورها مشخص شده و لغو روادید با آن ‌ها را پیش بردیم که از این منظر در کشورهای منطقه رشد قابل ملاحظه‌ای داشتیم.»

افتتاح پروژه‌های مختلف در استان مازندران با 2هزارمیلیارد تومان اعتبار در سال جاری

او افزود: «برای مازندران در حوزه گردشگری برنامه های خوبی داریم. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران قول داده در سال جاری پروژه‌های مختلف بالغ بر 2 هزار میلیارد تومان افتتاح و بهره برداری کند.»

دکتر مونسان اظهار کرد: «در مجلس یازدهم به صنعت گردشگری کمک کنید، با رشد بودجه‌ای کم نمی‌توانیم مشکلات این صنعت را رفع کنیم باید یک جهش اساسی در بخش بودجه کشور اتفاق بیفتد.»

پشتیبان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای رفع مشکلات هستیم

علی کریمی فیروزجایی نماینده منتخب مردم بابل در مجلس یازدهم شورای اسلامی گفت: «امیدواریم مجلس شورای اسلامی و دولت در کنار هم بتوانند برای رفع مشکلات مردم گام‌های خوبی بردارند ما نیز پشتیبان این وزارتخانه در حل مشکلات گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی خواهیم بود.»

صنعت گردشگری ما در مازندران زیاد توسعه و رونق نداشته است

محمدعلی محسنی بندپی نماینده منتخب مردم نوشهر و چالوس در مجلس یازدهم شورای اسلامی در ادامه افزود: «استان مازندران به‌ویژه غرب استان به‌عنوان قطب گردشگری شناخته می‌شود؛ متأسفانه صنعت گردشگری ما در مازندران زیاد توسعه و رونق نداشته است. مازندران به‌دلیل پوشش سبزی که دارد، مورد علاقه مردم قرار گرفته است. تقاضا داریم توجه ویژه‌ای شود در برخی از نقاط غرب استان به اندازه افراد مقیم، توریست مقیم داریم. در بهار امسال به دلیل شیوع کرونا آسیب زیادی به مردم منطقه وارد شده است.»

استان مازندران ظرفیت خوبی در توریسم روستایی و سلامت دارد

کیوان مرادیان نماینده منتخب مردم قائمشهر در مجلس یازدهم شورای اسلامی تصریح کرد: «در منطقه‌ای که ما زندگی می‌کنیم قابلیت ها و ظرفیت های زیادی مانند جنگل، کوه، دریا، آبشار و رودخانه داریم. از فیروزکوه و محور گدوک شروع می‌شود به طوری که می توانیم برای گردشگران سفر یک هفته ای در نظر بگیریم.»

او افزود: «در توریسم روستایی و سلامت هم ظرفیت‌های خوبی در استان وجود دارد امیدواریم با دغدغه نمایندگان منتخب مردم استان بخشی از این مشکلات رفع و قابلیت ها معرفی شود. سهم درآمدی استان در صنعت گردشگری بسیار کم است باید تمامی بخش ها بسیج شوند تا مشکل اشتغال و درآمدهای اقتصادی برطرف شود.»

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از سرمایه گذاران استان مازندران حمایت کند

رضا حاجی‌پور نماینده منتخب مردم آمل در مجلس یازدهم شورای اسلامی افزود: «با توجه به ظرفیت های استان و وجود سه شاهراه اصلی به راحتی می توانیم ظرفیت‌های پذیرش گردشگران را در اختیار سرمایه گذاران قرار دهیم اما چقدر توانستیم از این ظرفیت ها بهره برداری کنیم؟»

او اظهار کرد: «ما به دنبال بودجه ملی و استانی نیستیم قصد داریم فضایی باز شود تا افرادی که تمایل به سرمایه گذاری دارند بتوانند به راحتی سرمایه گذاری کنند آثار تاریخی و جاذبه های مختلفی داریم از شما تقاضا داریم از سرمایه گذاران استان حمایت کنید.»

زیرساخت‌ها برای صنعت گردشگری استان آماده نیست

مهدی سعادتی نماینده منتخب مردم بابل در مجلس یازدهم شورای اسلامی اظهار کرد: «دولت به استان توجه نکرده است، زیرساخت‌ها برای صنعت گردشگری آماده نیست، نگاه کشوری به استان ضعیف است. در صنعت هوایی مشکلات حاد داریم. موضوعی که در استان مغفول مانده صنعت دریانوردی ماست، حاضر هستیم با کمک وزارتخانه بتوانیم این بخش را رونق دهیم.»

او افزود: «صنایع دستی در حوزه جذب گردشگر و اشتغال می تواند، تأثیرگذار باشد. جاذبه های گردشگری استان بسیار است اما متأسفانه به آن توجه نشده است.»

سعادتی تصریح کرد: « 500 نفر از سرمایه‌گذاران استان مشکل گذراندن پروسه اداری دارند باید بتوانیم این مشکل را با کمک وزارتخانه رفع کنیم و زیرساخت ها را برای آن ها فراهم کنیم.»

برای فروش صنایع‌دستی استان باید کمک کنیم

غلامرضا شریعتی نماینده منتخب مردم بهشهر در مجلس یازدهم شورای اسلامی گفت: «یکی از نقطه های که در استان می توان به عنوان کانون گردشگری در نظر گرفت شرق مازندران است زیرا آثار طبیعی و تاریخی بسیاری از دوره های مختلف دارد که غنی است.»

او افزود: «بهترین ظرفیت اشتغال زایی در استان داریم حدود 24 هزار کارگاه در صنایع تبدیلی و خانگی ایجاد کردیم که بخش زیادی از آن به صنایع دستی اختصاص دارد. ما باید برای فروش آن کمک کنیم و شرکت های تعاونی ایجاد کنیم تا بتوانند به شکل زنجیره عمل کنند. اما متأسفانه در کارگروه اشتغال به تولید کنندگان خانگی که بیشتر آن ها در حوزه صنایع دستی فعالیت می‌کنند توجهی نشده و این بخش مغفول مانده است، تقاضا داریم توجه ویژه شود.»

برای توسعه صنعت گردشگری مازندران باید برای سرمایه گذاران بستر را فراهم کنیم

ولی‌الله فرزانه نماینده منتخب مردم نور و محمودآباد در مجلس یازدهم شورای اسلامی گفت: «دچار بحران زیست محیطی در استان هستیم. در استان آثار تاریخی زیادی داریم اما پراکنده است یکی از مشکلات دیگر این است آژانس های مسافرتی در استان به جای آن که گردشگر خارجی جذب کنند، گردشگران داخلی را برای سفر به کشورهای دیگر می برند، متأسفانه آژانس مسافرتی توانمند در این زمینه نداریم.»

او افزود: «برای توسعه صنعت گردشگری باید برای سرمایه گذاران بستر را فراهم کنیم.»

مرکز پژوهش گردشگری در استان راه‌اندازی شود

منصورعلی زارعی نماینده منتخب مردم ساری در مجلس یازدهم شورای اسلامی اظهار کرد: «پایدارترین توسعه باید در سه حوزه تخصصی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شکل بگیرد، زیرا عنصر اساسی مردم هستند.»

او افزود: «تعداد زیادی آثار طبیعی داریم که منحصر به فرد است و توجه ویژه ای به آن نمی شود. بهترین مزارع برنج را داریم می توانیم برروی آن کار کنیم.»

زارعی تصریح کرد: «از وزارتخانه تقاضا دارم یک مرکز پژوهش گردشگری در استان راه اندازی شود.»

تأمین زمین برای سرمایه گذاران بخش گردشگری

علی بابایی نماینده منتخب مردم ساری در مجلس یازدهم شورای اسلامی افزود: «مشکل ما در صنعت گردشگری استان بحث نرم افزاری است، همچنین یکی از مشکلات ما تأمین زمین برای سرمایه گذاری است و دولت هنوز نتوانسته امکانات را برای سرمایه گذاران فراهم کند. ارتباط بین سواحل و بخش کشاورزی باید تعیین تکلیف شود.»

صنایع دستی استان مازندران مغفول مانده است

کمال علیپور خنکداری نماینده منتخب مردم قائمشهر در مجلس یازدهم شورای اسلامی گفت: «استان مازندران در سال 2022 به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو شناخته شده است باید همه تلاش کنیم میزبان خوبی باشیم باید در بحث بودجه به این موضوع توجه شود.»

او افزود: «ضریب بودجه استان مازندران کم است امیدواریم بتوانیم با اصلاح آن زیرساخت‌ها را درست کنیم.»

علیپور خنکداری تصریح کرد: «صنایع دستی در این استان مغفول مانده است، در مازندران صنایع دستی مختلف مانند حصیربافی، گلیم‌بافی، معرق کاری و... داریم که می تواند اشتغال زایی خوبی برای استان داشته باشد. یکی از مشکلات هنرمندان بیمه آن‌هاست که امیدواریم این مشکل حل شود.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: