کد خبر: ۸۴۹۱۱۷
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲
تعداد بازدید: ۷۰۹
محمدعلی کشاورز، بازیگر سریال های ماندگار «هزاردستان» و «پدرسالار» گفت: پیچیدگی و درهم‌تنیدگی مباحث اقتصادی و معیشت خانواده‌های اهالی فرهنگ و هنر در حوزه فعالیت‌های‌شان و تعطیل شدن اقدامات آنها در سایه شیوع ویروس کرونا به‌تنهایی کلاف پیچیده و سردر گمی‌ست که حل شدن آن به نگاه کارشناسانه از یک‌سو و ازسوی دیگر همراهی و همدلی تمامی اهالی خانواده فرهنگ و هنر با مسئولان، دست‌اندرکاران و مدیران بخش‌های فرهنگی هنری کشور نیازمند است.

محمدعلی کشاورز: اقتصاد هنرمندان در سایه شیوع کرونا، کلاف پیچیده و سردرگمی‌ستبه گزارش خبرداغ، هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا در کشورمان از ابتدای اسفندماه ۱۳۹۸؛ وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با همراهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دستورالعملی مبنی بر تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری به‌ویژه سالن‌های سینما؛ نمایش و برگزاری نشست‌های ادبی با هدف تلاش برای جلوگیری از تجمع افراد در کنار یکدیگر برای قطع زنجیره شیوع این ویروس و گام برداشتن در مسیر شکست دادن ویروس کرونا صادر کردند.

تردیدی در این مساله وجود ندارد که انجام کلیه این امور برای تحقق هدفی ایده‌آل و آرمانی که همانا کمک به رخت بربستن سایه تلخ و غم‌بار این ویروس، اقدامی شایسته و غیر قابل جایگزین به شمار می‌رفت و می‌رود؛ اما آن‌چنان که مسلم و مشخص است تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری در حوزه اقتصادی، آسیب‌ها، خسارات و ضررهایی نیز با خود به‌همراه داشته است.

با توجه به این مساله که مفهوم معیشت و اقتصاد خانواده اهل فرهنگ و هنر با فعالیت آنها در این حوزه‌ها پیوندی ناگسستنی و گرهی عمیق دارد و این ایام خسارات و آسیب‌های مالی متعددی را به این قشر وارد آورد؛ خسارات و آسیب‌هایی که به سبب تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری به شکل مستقیم معیشت اهالی فرهنگ و هنر را نشانه رفته بود.

با توجه به پیگیری و نگاه کارشناسانه مسئولان امر فرهنگ و هنر کشورمان و تلاش برای جبران خسارت‌ها، آسیب‌ها و زیان‌های مالی اهالی فرهنگ و هنر؛ به دستور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سرعت کارگروه‌های مختلف و متعددی برای برآورد این خسارت ها تشکیل شد.

تا جایی که طبق گفته‌های سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی میزان خسارت های وارده تا پایان فروردین‌ماه در حوزه فرهنگ و هنر عددی نزدیک به هزار میلیارد تومان (۹۷۶ میلیارد تومان) برآورد شده است.

شیوع ویروس کرونا در کشورمان به ویژه طی دو ماه اخیر تجربه زیست متفاوتی را برای تمامی شهروندان ایرانی با خود به همراه داشته است. در نگاهی کلان‌تر تجربه تمامی کشورهای جهان، همزمان با شیوع این ویروس، زیست و نحوه زندگی متفاوتی را در تمام جهان رقم زده است.

اقتصاد هنرمندان در سایه شیوع کرونا؛ کلاف پیچیده و سردرگمی‌ست

محمدعلی کشاورز با تقدیر و تشکر از زحمات مسئولان، به‌ویژه کادر درمان، پزشکان و پرستاران که از ابتدای شیوع این ویروس، خالصانه؛ عاشقانه و فداکارانه در مراکز بهداشت و درمان برای ریشه‌کن کردن آن بسیج شده‌اند گفت: همراهی و همفکری مسئولان نشان‌دهنده دغدغه‌مندی آنها در راستای رفع خواسته‌ها، نیازها و پاسخ‌گویی به اهالی فرهنگ و هنر است. هنرمندانی که فعالیت آنها، بقا، دوام و حضور مسئولان در تمامی بخش‌های فرهنگی و هنری کشور را به اثبات می‌رساند.

وی ادامه داد: پیچیدگی و درهم‌تنیدگی مباحث اقتصادی و معیشت خانواده‌های اهالی فرهنگ و هنر در حوزه فعالیت‌های‌شان و تعطیل شدن اقدامات آنها در سایه شیوع ویروس کرونا به‌تنهایی کلاف پیچیده و سردر گمی‌ست که حل شدن آن به نگاه کارشناسانه از یک‌سو و ازسوی دیگر همراهی و همدلی تمامی اهالی خانواده فرهنگ و هنر با مسئولان، دست‌اندرکاران و مدیران بخش‌های فرهنگی هنری کشور نیازمند است.

زخم‌های بحران‌ها بر هنرمندان به مراتب بیشتر است

کشاورز با اشاره به این مساله که شرایط و سازوکار مالی و پیچیدگی‌ کُنش‌های اقتصادی در یَد قدرت مسئولان و کارشناسان خبره این امر است یادآور شد: به‌عنوان یکی از اعضای کوچک خانواده بزرگ فرهنگ و هنر کشورمان تنها نکته‌ای که در این حوزه به ذهن من می‌رسد در کنار لزوم توجه به مسائل اقتصادی و معیشتی اهالی فرهنگ و هنر، توجهی بیشتر به روح و روان زخم خورده و آسیب‌دیده هنرمندان است.

مهم‌ترین رسالت و مسئولیت خانواده فرهنگ و هنر تلاش برای رشد و تعالی فرهنگی جامعه است. این مگر با روحِ لطیف، روانِ آرام و نگاهِ توام با زیبایی‌شناسی و حساسیت هنرمندان میسر نمی‌شود. هنرمندان افرادی هستند که لطافت روحی آنها نسبت به دیگر آحاد جامعه به‌مراتب بیشتر است و در مواجهه با بحران‌ها؛ از جمله کرونا و تمامی عواقب تلخ و غم‌بار آن؛ زخم‌های آکنده از این بحران، عمیق‌تر و شدیدتر و اثرگذاری بیشتری بر هنرمندان جامعه دارد.

رسالت بزرگ هنرمندان در مسیر آرامش و نشاط اجتماعی و امنیت روانی جامعه

بازیگر سریال های ماندگار هزاردستان و پدرسالار خاطرنشان کرد: درست بر همین اساس است که مسئولان، دست‌اندرکاران و برنامه‌ریزان عرصه مدیریت فرهنگ و هنر کشورمان نباید نگاه‌شان در حوزه جبران خسارت‌ها تنها بر مسائل مالی استوار باشد.

وی تصریح کرد: دل‌جویی، همراهی و به آرامش رساندن جامعه فرهنگ و هنر کشور که بار سنگین و رسالت بزرگ آرامش و نشاط اجتماعی و امنیت روانی جامعه بر دوش آنها و تولیداتشان است از مهم‌ترین بخش‌ها و مسئولیت‌هایی است که تمامی دست‌اندرکاران این عرصه باید توجهی بیش از پیش به آن داشته باشند.

منبع: ایرنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: