کد خبر: ۸۴۸۷۷۹
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹
تعداد بازدید: ۲۸۲
دمیتری پسکوف، سخنگوی پوتین جمعه از توافق جدید دفاع کرد. وی در تماس ویدیویی به خبرنگاران گفت: هیچ بازنده‌ای در این توافق نیست و همه ما برنده هستیم. برنامه اصلی خبری تلویزیون دولتی روز یکشنبه این پیمان را موفقیتی بی قید و شرط توصیف کرد.

سقوط دردناک پوتین برای پایان جنگ نفتیبلومبرگ نوشت: توافق ولادیمیر پوتین با اوپک برای کاهش تولید نفت و افزایش قیمت‌ها، یک پیروزی بزرگ برای رهبر روسیه بود به طوری که باعث تقویت قدرت او در صحنه جهانی نیز شد. با این حال او امروز پس از آنكه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریكا برای پایان دادن به جنگ قیمت پا پیش گذاشت مجبور به اعطای امتیازاتی گردید.

به گزارش خبرداغ به نقل از «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: به گفته دو منبع نزدیک به کرملین، در شرایطی که مسکو از توافق بی‌سابقه با عربستان سعودی و سایر تولید کنندگان عمده برای کاهش تولید نفت سخن به میان می‌آورد، اما این توافق یک بازگشت دردناک برای روسیه به گذشته است.

پوتین روسیه را به قدرتی تاثیرگذار در سیاست جهانی انرژی تبدیل کرده بود. اکنون اما کاملاً مشخص است که وی هنگامی که از تحقق خواسته‌های سعودی‌ها برای کاهش دو برابری تولید فقط 5 هفته پیش خودداری کرد، همه این قدرت را تحت‌الشعاع قرار داد.

با فروپاشی بازارها، پوتین موافقت كرد كه بیش از 2.5 میلیون بشكه در روز از تولید نفت خام و میعانات متداول روسیه بکاهد، بیش از چهار برابر كاهش در اوایل ماه مارس و بیش از آنچه كه عربستان سعودی انجام داد. در همین حال، رئیس‌جمهور روسیه امیدوار است که آمریکا رسماً به تعهدات خود پایبند باشد.

قیمت بسیار بالاتر

آندری کورتونوف، مدیر روسی شورای امور بین‌الملل کرملین گفت: تصمیم ناخوشایند برای مقابله با عربستان سعودی در اوایل ماه مارس یک اشتباه استراتژیک بود و اکنون خود ما بهای آن را می‌پردازیم، قیمت اکنون می‌توانست بسیار بالاتر باشد. این به نظر می‌رسد پیروزی بزرگی برای آمریکا شکستی بزرگ برای عربستان و به ویژه روسیه است.

براساس محاسبات بلومبرگ که مبتنی بر داده‌های وزارت انرژی روسیه و بررسی آماری بی‌پی است، در صورت دستیابی به این میزان کاهش، تولید روسیه برای دو ماه آینده به میانگین سالانه سال 2003 خواهد رسید. روسیه موافقت كرد كه کاهش‌های کمتری را تا ماه مه 2022 ادامه دهد، البته در این بین با بالا نگه داشتن سطح تولید یکسری میعانات خارج از سهمیه‌ها موافق شد.

تولیدکنندگان آمریکایی با عقب ماندن عربستان سعودی، سهم بازار این کشور را بدست آوردند.

یک مقام ارشد روسی اظهار داشت: روسیه هنگامی که از توافق با سازمان کشورهای صادر کننده نفت و سایر تولیدکنندگان بزرگ موسوم به اوپک پلاس فاصله گرفت، نتوانست تأثیر ویران کننده همه‌گیر کرونا ویروس را بر اقتصاد جهانی پیش‌بینی کند. پیش تر همکاری‌ها می‌توانست از سقوط قیمت‌ها به پایین‌ترین نرخ تقریباً دو دهه اخیر جلوگیری کند. وی گفت: اکنون كرملین مجبور است در مورد این توافق جدید آن هم با این شرایط نامساعد مذاكره كند.

اگرچه این قدم برای غلبه بر بحران فعلی ضروری بود، اما به هر حال  به خطر افتادن تولید ناخالص روسیه برای چهره سیاسی پوتین دردناک است. یکی دیگر از منابع نزدیک به کرملین گفت: توافق نهایی که برطرف شدن تدریجی محدودیت‌های عرضه را از ژوئیه با کلیه شرکت‌های بزرگ نفت روسیه هماهنگ شده و دارای تأیید شخصی پوتین بود. حتی مشارکت نمادین آمریکا در این برنامه به عنوان نقطه عطفی مهم تلقی می‌شود.

دمیتری پسکوف، سخنگوی پوتین جمعه از توافق جدید دفاع کرد. وی در تماس ویدیویی به خبرنگاران گفت: هیچ بازنده‌ای در این توافق نیست و همه ما برنده هستیم. برنامه اصلی خبری تلویزیون دولتی روز یکشنبه این پیمان را موفقیتی بی قید و شرط توصیف کرد.

فشار و درد اقتصادی

اما این توافق به معنای بر باد دادن تلاش پوتین برای بازگرداندن نفوذ جهانی روسیه به ویژه در خاورمیانه است، جایی که وی با مداخلات در کشورهایی مانند لیبی و سوریه به بازیگر اصلی تبدیل شده است. این که آیا معامله جدید برای معکوس کردن مسیر بازار و محدود کردن درد اقتصادی کرملین، چقدر بزرگ است، خود می‌تواند تعیین کننده باشد.

در حالی که مقامات روسی طی هفته‌های اخیر با پایین رفتن قیمت نفت چهره‌های شجاعانه‌ای را به خود گرفته بودند، ارزش پول ملی این کشور یعنی روبل به شدت پایین می‌آمد به طوری که بانک مرکزی را وادار به فروش دلار برای ثبات بازار می کرد، کرملین هشدارهای زیادی از آسیب‌های احتمالی اقتصادی دریافت کرده بود.

دیمیتری مارینچنکو، مدیر ارشد شرکت فیچ رایتینگ با اشاره به ترکیب اصلی نفت صادراتی روسیه گفت: روسیه به شدت نگران کاهش قیمت نفت اورال بود، در اوایل آوریل قیمت این نفت تقریبا به 10 دلار در هر بشکه کاهش یافت. تصور این که بودجه روسیه با شرایطی که صنعت نفت با آن رو به رو است کسری پیدا نکند دشوار است.

لئونید فدون، سهامدار میلیاردر شرکت لاک‌اویل روس این قرارداد را به پیمان تحقیرآمیز و دشوار بلشویك‌ها در سال 1918 امضا كرد برای پایان دادن به مشارکت  روسیه در جنگ جهانی اول تشبیه کرده است. با این حال وی به گروه خبری آر‌بی‌اس گفت كه این پیمان صنعت نفت كشور را از فروپاشی تولید نجات خواهد داد.

وارونگی نقش مسکو

کاهش تولید مسکو می‌تواند نقش این کشور را تغییر دهد. عربستان سعودی به دلیل آب و هوا و موقعیت جغرافیایی‌اش، می تواند خیلی راحت‌تر از روسیه فعالیت میادین تعطیل شده را از سر بگیرد. روسیه تاکنون به دلیل شرایط آب و هوایی که داشته همواره از توقف تولید در برخی میادین سر باز زده در حالی که عربستان هر زمان که لازم دیده برای ثبات بازار فعالیت یکی از میادین خود را متوقف و چندی بعد دوباره از سر گرفته است.

داریا کوزلووا، رئیس مقررات تنظیم نفت و گاز در مسکو گفت: برای پاسخگویی به شرایط جدید، تولید کنندگان روسی ممکن است مجبور شوند علاوه بر کاهش تولید نفت خود در میادین پرهزینه، مشمول مالیات و برنامه‌های بازنگری در پروژه‌های جدید نیز باشند، موضوعی که می‌تواند سالهای آینده نیز پیامدهایی داشته باشد.

پس از آنکه عربستان سعودی طی 5 هفته اخیر تخفیف‌هایی به مشتریان خود ارائه کرد، روسیه نیز احتمال دارد امکان خرید ارزان‌تری را برای مشتریان سنتی اروپایی خود مهیا کند تا بدین شکل جایگاه‌اش را پس بگیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: