کد خبر: ۸۴۸۵۲۷
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸
تعداد بازدید: ۱۹۸
یک عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: با توجه به صرفه‌جویی برخی هزینه‌ها در ایام نوروز، خوب است در ماه رمضان به نیازمندان توجه بیشتری داشته باشیم.

روزه‌داران در مواجهه با کرونا مانند سایر بیماری‌ها عمل کنند/ لزوم توجه بیشتر به نیازمندان در ماه رمضان با توجه به شیوع کرونابه گزارش خبرداغ، سید رضا اکرمی عضو جامعه روحانیت مبارز و رئیس پیشین شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص لزوم اعلام نظر مراجع تقلید درباره‌ روزه‌داری در ایام شیوع کرونا، گفت: این نخستین بار نیست که یک بیماری به صورت فراگیر شیوع پیدا می‌کند در تاریخ موارد دیگری هم بوده‌ است و این یک موضوع تازه و جدیدی برای روزه دارها نیست.

وی ادامه داد: اگر روزه‌دار به پزشک مراجعه کند و پزشک بگوید که روزه گرفتن در این شرایط برای او درست نیست، می‌تواند روزه نگرفته و بعدا قضای آن روزه را به جا خواهد آورد و اگر بیماری در طول سال ادامه پیدا کند در پایان سال دیگر روزه‌های او قضا هم ندارد و تنها باید کفاره آن را بدهد.

عضو جامعه روحانیت مبارز در ادامه ابراز داشت: برخی افراد احتمال می‌دهند روزه گرفتن برای آن‌ها درست نیست، این دسته افراد حتما به یک پزشک مطمئن مراجعه کنند و با مشورت پزشک در این خصوص به تکلیف خود عمل کنند، اما نکته دیگر این است که افرادی داریم که اگر چه در بهار هوا معتدل است اما در زمان روزه گرفتن دچار تشنگی می‌شوند و حتما نیاز است گلوی خود را تر کنند، خب این ها هم آن وقتی که تشنه می‌شوند روزه را می‌خورند و بعد از ماه رمضان قضای آن را به جا می‌آورند. یا مثلا کسانی هستند که در اثر روزه دچار سرگیجه و افت قند خون می‌شوند، بهتر است که به پزشک مراجعه کنند.

وی در خصوص افرادی که امکان مراجعه به پزشک ندارند، به خبرنگار ایلنا گفت: مراجع تقلید هم در این خصوص تعیین موضوع نمی‌کنند و به صورت کلی حکم را بیان می‌کنند، این دسته از افرادی که اشاره کردید اگر چنین ضعف‌های بدنی و جسمانی در خود احساس می‌کنند خود تشخیص بدهند که قادر به نگه‌داشتن روزه هستند یا نه، اگر فردی این ضعف‌ها را در بدن دارد و در اثر روزه‌داری دچار کاهش قند خون، سرگیجه و یا خشک شدن گلو و سایر ضعف‌های بدنی و جسمانی می‌شود، اگر روزه هم بگیرد باطل است چراکه روزه برای افراد سالم است نه برای کسی که مریض است و یا مریض می‌شود.

رئیس پیشین شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در پایان با اشاره به پایان ماه شعبان و لزوم توجه بیشتر به معنویات در این ماه، ابراز داشت: مساله‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که در روزهای پایانی ماه شعبان هستیم و خوب است که در این روزها بیشتر به معنویات توجه کنیم، در مفاتیح الجنان این دعا وجود دارد که «اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ» یعنی خدایا اگر در نیمه اول ماه شعبان مورد غفران و آمرزش تو قرار نگرفتیم در مدت باقی مانده ما را مورد غفران و آمرزش قرار بده.

وی ادامه داد: اکنون که در منزل هستیم و فراغت بال داریم مقدار بیشتری به معنویات، قرآن، نماز و ادعیه توجه کنیم و در عین حال که به پزشک مراجعه می‌کنیم از خداوند نیز بخواهیم این بلا را از ما دور کند.

اکرمی با تاکید بر لزوم توجه و رسیدگی به طبقات نیازمند، تصریح کرد: مساله دیگری که در این شرایط نیازمند توجه است لزوم رسیدگی و کمک به طبقات تهیدست و نیازمند است، این‌ها که در ماه‌های رجب و شعبان و عید نوروز نتوانستند کار کنند و درآمدی کسب کنند، در مقابل گروهی هستند که از تمکن مالی برخوردارند و با توجه به اینکه در ایام نوروز بسیاری از سفرها و مهمانی‌ها انجام نشد یک نوع صرفه‌جویی در هزینه ها شده است که خوب است از این صرفه جویی‌های انجام شده، در میان فامیل یا همسایگان در حد توان به نیازمندان کمک کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: