کد خبر: ۸۴۸۳۹۵
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
تعداد بازدید: ۲۲۷
نماینده مجلس دهم با بیان اینکه به دلیل اینکه برنامه و الگوی مشخصی نداریم هیچ چشم اندازی هم برای پساکرونا وجود ندارد، گفت: در کشور «تعطیلی هراس» به وجود آمده است.

در کشور «تعطیلی هراسی» به وجود آمده است/ هیچ الگوی مشخصی برای مقابله با کرونا وجود ندارد/ چشم اندازی برای پساکرونا وجود نداردبه گزارش خبرداغ،عبدالکریم حسین‌زاده نماینده مجلس دهم در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، درباره امکان تعطیلی کشور و پرداخت یارانه به مردم مانند آنچه در کانادا اتفاق افتاده است با توجه به تخصیص مبلغ یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برای مقابله با کرونا، گفت: امکانش وجود دارد اما این کار را نمی‌کنند؛ دولت کانادا چند ده میلیارد دلار را برای مقابله با کرونا تخصیص داده است که حدود یک سوم آن را به اجاره مسکن مستأجران و مابقی مبلغ را برای پرداخت یارانه و مسائل جانبی در نظر گرفته است.

وی با بیان اینکه عملیاتی کردن فعل خواستن از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار داشت: با تعطیل کردن کشور مخالف هستیم، اما در کشور «تعطیلی هراسی» به وجود آمده است، گویی اگر تعطیل شود چه اتفاقی در کشور می‌افتد.

عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: همه ما می‌دانیم که امروز نیاز داریم از ویروس فاصله بگیریم، بر اساس اطلاعاتی که وزارت بهداشت می‌دهد و با توجه به اینکه تا حدود زیادی خود مردم قرنطینه را رعایت می‌کنند، چیزی حدود ۲ هزار نفر هر روز به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند و ۱۰درصد از این میزان یعنی چیزی حدود ۱۲۰ تا ۲۰۰ نفر هم هر روز جانشان را از دست می‌دهند؛ این در حالی است که قاعدتا بخش اعظمی از این‌ها جزو طبقه متوسط به پایین هستند که امکانات بهداشتی و دسترسی به مواد ضدعفونی‌کننده ندارند و اجبار به قرنطینه را به دلیل اینکه امکان ماندن در منزل بدون درآمدزایی را ندارد، می‌شکنند.

وی با بیان اینکه خیلی‌ها می‌گویند این مبلغی که برای مقابله با کرونا تخصیص داده شده را در حوزه بهداشت‌ و درمان هزینه کنیم، خاطرنشان کرد‌: برود اما من می‌گویم اگر کشور را تعطیل کنیم خود به خود این پول برای بهداشت و درمان هزینه شده است، چرا که از ابتلای شهروندانمان به کرونا پیشگیری کرده‌ایم.

عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: اگر این مبلغ در حوزه کارگری برای اینکه این قشر مدت زمان بیشتری در منازلشان بمانند، هزینه و سرمایه‌گذاری شود تا جهان بتواند واکسن یا راهی برای مبارزه با‌ ویروس بیابد، قطعا مفیدتر است.

وی درباره چشم‌انداز کشور در پساکرونا، گفت: همانطور که ما برای مقابله با کرونا برنامه مبرهنی جز اینکه نیروهای وزارت بهداشت، کادر درمان و پرستاری با جان و دل خودشان ایستاده‌اند، نداریم و فاقد برنامه‌ای روشن هستیم، چه چشم‌اندازی را می‌خواهید تعریف کنید؟!

حسین‌زاده با تاکید بر اینکه باید برنامه «مداخله ملی مقابله با کرونا» تدوین شود؛ اگر چنین برنامه‌ای داشته باشیم می‌توانیم بر اساس همین برنامه برای پساکرونا برنامه‌ریزی داشته باشیم، بیان داشت: اصلا موضوع خیلی پیچیده‌ای نیست با تدوین یک جدول «SWOT» عوامل داخلی و بیرونی و همچنین نقاط ضعف و قوت‌ را احصا کنیم؛ هر مداخله‌گری که انجام می‌دهیم بر اقتصاد تاثیر می‌گذارد به این ترتیب می‌توانیم برای آن راهکاری پیدا کنیم.

وی افزود: به عنوان مثال دولت می‌خواهد یک میلیون تومان وام ۱۲ درصد به مردم بدهد و بعد از ۴ ماه تنفس آن را پس بگیرد؛ اولا با توجه به درصد وام حدود سه چهارم پول به دست مردم می‌رسد و مابقی آن به صورت اقساط می‌شود و قاعدتا دست مردم را نخواهد گرفت، اما در هر صورت این نقدینگی مانند یک گلوله آتش وارد اقتصاد این مملکت می‌شود، در دوران پساکرونا ما تاثیرگذاری این یک میلیون‌ها را چگونه دیده‌ایم و چگونه می‌خواهیم آن را جبران کنیم؟ کشور هنوز در همان مرحله تدوین برنامه مداخله‌گری ملی هم نیست و پیش‌بینی نکرده‌ که نوع مداخلات ما در آینده چگونه تاثیرات خودش را نشان می‌دهد.

نائیب رئیس کمیسیون محیط‌زیست و توسعه پایدار مجلس یادآور شد: اشتباه بزرگ و تمسخرآمیزی که مجلس در هفته گذشته کرد این بود که به دولت یک هفته وقت داد برود و یک برنامه ملی مداخله بیاورد، نخست اینکه برنامه مداخله ما خیلی وقت پیش باید آماده می‌شد، اما بعد، می‌دانید یک هفته یعنی چه؟ یعنی روزی ۲هزار نفر مبتلا شوند و ۲۰۰ نفر بمیرند؛ یعنی فاجعه.

وی گفت: برنامه‌ای که باید ظرف ۲۴ ساعت به صورت فورس‌ماژور و کاملا جهشی تهیه می‌شد را به هفته بعد موکول کردیم، اما امیدواریم که در تهیه این برنامه، دولت پسا کرونا را هم در نظر بگیرد.

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس دهم با بیان اینکه ارزیابی اثرات برنامه و کرونا برای این است که در دوران پسا کرونا آسیب‌پذیری کشور به حداقل خودش برسد، متذکر شد: ما برنامه ارزیابی و پیشگیری اثرات را برای دوران پساکرونا نداریم؛ وقتی پروژه عمرانی را اجرا می‌کنند باید ارزیابی اثرات اقتصادی و زیست محیطی آن را مدنظر داشته باشند؛ حالا فاجعه‌ای به اسم کرونا آمده است که باید برای دروان مدیریت و کنترل آن و نیز روش‌ها و نوع مداخلاتی که می‌کنیم ارزیابی صورت بگیرد.

وی افزود: کشور چین قرنطینه را در پیش گرفته، اما کره جنوبی مداخله خودش را با طیف‌های گسترده‌تری انجام داده است و اما هر دو کشور تلاش می‌کنند ابتلای به ویروس را به تعویق بیاندازند؛‌ چون نوع مداخله آنها متفاوت است، اثراتش نیز در اقتصاد پسا کرونایی آنها متفاوت خواهد بود.

حسین‌زاده تصریح کرد: تا الگوها و ارزیابی‌های ما به صورت مشخص احصا نشود نمی‌توانیم برای دوران پساکرونا برنامه‌ریزی اجرایی و عملیاتی داشته باشیم که کشور به لحاظ اجتماعی، سیاسی و فرهنگی حداقل آسیب را داشته باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: