کد خبر: ۸۴۸۰۹۷
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۴
تعداد بازدید: ۲۵۸
یک کارشناس مسائل منطقه گفت: جمهوری اسلامی ایران نظرش در خصوص گزینه تصدی پست نخست‌وزیری با نظر اکثریت پارلمان عراق و ملت عراق یکی است و تاکنون هم همینطور بوده و سیاست اصولی تهران حمایت از اتفاق نظر جناح‌های مختلف عراق است.

سیاست اصولی تهران حمایت از اتفاق نظر جناح‌های مختلف عراق است/ موضع دولت عراق مخالفت با اسقرار موشک‌های پاتریوت در پایگاه‌های آمریکایی استبه گزارش خبرداغ، رضا میرابیان در گفت‌وگو با  ایلنا با اشاره به خبر انتخاب مصطفی الکاظمی از سوی رئیس‌جمهور عراق برای تشکیل دولت در این کشور در ارزیابی استقبال تهران از این اقدام و همچنین شانس این گزینه برای تصدی پست نخست ‌وزیری گفت: نخست باید در خصوص موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال این انتخاب به نکته‌ای اشاره کنم و آن این است که موضع تهران در قبال انتخاب الکاظمی یا هر کاندیدای دیگری یک موضع اصولی است به این معنا که اگر احزاب و جریان‌های سیاسی در عراق روی یک تصمیم اتفاق نظر داشته باشند جمهوری اسلامی هم هیچ مخالفتی با آن تصمیم نداشته و از آن استقبال می‌کند.

وی ادامه داد: در واقع جمهوری اسلامی ایران به آن چیزی که نظر مردم عراق، نمایندگان پارلمان و جناح‌های سیاسی است صحه می‌گذارد و در گذشته نیز همین گونه عمل کرده است.   

این کارشناس مسائل منطقه گفت: نکته دیگر در این انتخاب این است که با توجه به موافقت تمامی گروه‌های مختلف سیاسی شیعی عراق با شخص آقای الکاظمی و اینکه کسانی هم که موافق نبودند ابراز مخالفت نکردند؛ همچنین با توجه به اینکه گروه‌های کرد و سنی شاهد موافقت شیعیان بودند، آنها هم موافقت خود را اعلام کردند که همین امر شانس این گزینه را نسبت به عدنان الزرفی و محمدتوفیق علاوی بالا می‌برد.  

میرابیان در پاسخ به این سوال که اساسا دلیل عدم موفقیت دو گزینه پیش از مصطفی الکاظمی را در چه مواردی باید جست‌وجو کرد، گفت: بحث علاوی و الزرفی اختلاف نظر شعیان در خصوص این دو فرد بود که عدم همراهی اهل سنت را نیز در پی داشت لذا در خصوص توفیق علاوی اصلا جلسه مجلس تشکیل نشد تا درخصوص وی تصمیمی اتخاذ شود.

وی افزد: در مورد الزرفی هم تقریبا همین اتفاق افتاد که زمانی که برهم صالح ایشان را کاندیدا کرد لازم بود نظر بیوت شیعیان را بگیرد. چون اهل سنت و کردها دیدند اکثریت شیعیان با این گزینه همراهی ندارند این گروه‌ها هم همراهی نکردند. 

این تحلیگر مسائل خاورمیانه همچنین در خصوص حساسیت‌های ایجاد شده در چندماه اخیر در رابطه با آنچه برخی گروه‌های عراقی از آن با عنوان دخالت‌های تهران در امور داخلی عراق مطرح کرده و جمهوری اسلامی را متهم می‌کنند و وظیفه دستگاه دیپلماسی کشور برای حساسیت‌زدایی در این قبال گفت: نخست اینکه هم سفیر ما در بغداد و هم سخنگوی وزارت امور خارجه رسما از این انتخاب استقبال کردند و این واکنش به معنای آن است که جمهوری اسلامی ایران نظرش با نظر اکثریت پارلمان عراق و ملت عراق یکی است و تاکنون هم همین‌طور بوده و سیاست اصولی تهران حمایت از اتفاق نظر جناح‌های مختلف عراق است. 

میرابیان در رابطه با تحرکات نیروهای آمریکایی در عراق همزمان با خواست پارلمان و مردم عراق برای خروج این نیروها از کشورشان که پیش از این نیز چندین بار واکنش دستگاه سیاست خارجی کشورمان را نیز به همراه داشته است، گفت: تحرکات نیروهای آمریکایی بعد شهادت سپهبد سلیمانی شدت گرفته است و آنها در چند هفته اخیر برای پیشگیری از آسیب‌پذیری، نیروهای خود را از حالت پراکنده خارج کرده و آنها را در دو پایگاه عین الاسد در اربیل و الحریر در استان الانبار متمرکز کرده‌ و سامانه موشکی پاتریوت را در این دو پایگاه نصب کرده‌اند. 

وی ادامه داد:  با این حال عراق رسما اعلام کرده است که با نصب موشک‌های پاتریوت مخالف است و عادل عبدالمهدی در اظهاراتی همین دور روز گذشته  نیز با این اقدام مخالفت کرد و اعلام کرد امیدواریم آمریکا کار را به مجادله نکشاند و دوستانه مصوبه پارلمان عراق را اجرا کند.   

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: