کد خبر: ۸۴۸۰۲۶
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰
تعداد بازدید: ۱۷۰۳
دانایی‌فر:
سفیر پیشین کشورمان در عراق گفت: با توجه به مراسمی که برای اعلام نامزدی کاظمی برگزار شد و در آن شاهد حضور نماینده تمامی احزاب و تمام رهبران جریان‌های مختلف اعم از شیعه، سنی و کرد بودیم؛ کاظمی شانس بسیار زیادی را نسبت به دو نفر قبلی در اختیار داشته باشد و کابینه را تشکیل دهد.

نقش‌آفرینی احزاب در انتخاب «مصطفی الکاظمی» شانس او را برای تشکیل کابینه افزایش داده است/ تهران و بغداد باید از روابط خود مراقبت کنندبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا ، حسن دانایی‌فر  با اشاره به خبر انتخاب مصطفی الکاظمی به عنوان مامور تشکیل دولت در عراق از سوی رئیس‌جمهور این کشور، در خصوص ویژگی‌های این انتخاب و همچنین استقبال دستگاه دیپلماسی کشورمان از این اقدام برهم صالح گفت: آقای کاظمی سومین نامزد مکلف از طرف رئیس‌جمهور عراق است اما یادمان نرود از زمانی که عادل عبدالمهدی استعفا داد، شخصیت‌های مختلفی برای این نامزدی مطرح شدند که در نهایت سه نفر شامل محمدتوفیق علاوی، عدنان الزرفی و نهایتا مصطفی الکاظمی معرفی شدند که دو نفر اول در مدت معین موفق به تشکیل دولت نشدند.

وی ادامه داد: در این مرحله اما به نظر می‌رسد که با توجه به مراسمی که برای اعلام نامزدی کاظمی برگزار شد و در آن شاهد حضور نماینده تمامی احزاب و تمام رهبران جریان‌های مختلف اعم از شیعه، سنی و کرد بودیم؛ کاظمی شانس بسیار زیادی را نسبت به دو نفر قبلی در اختیار داشته باشد و کابینه را تشکیل دهد.

سفیر پیشین کشورمان در عراق در خصوص دلایل عدم موفقیت دو گزینه نخست تشکیل دولت در عراق نیز گفت: در بیانیه سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص انتخاب کاظمی به نکته دقیقی اشاره شده بود و همچنین روز گذشته نیز بنده دیدم آقای ابوحسن عامری رئیس فراکسیون فتح هم به همین لفظ اشاره کرده بودند که در نهایت مسیر درست انتخاب شد.

وی افزود: منظور این است که عراق یک کشور مبتنی بر احزاب است و نمایندگان پارلمان اعضای این احزاب هستند و وظیفه قانونی آنها است که نامزد تصدی پست نخست وزیری را مشخص کنند و این مساله نشان داد هم گزینه نخست و هم گزینه دوم با توجه به این که از طرق دیگری انتخاب شده بودند، به موفقیت نرسیدند.

دانایی‌فر در پاسخ به سوالی در خصوص تحرکات اخیر نیروهای آمریکایی در عراق و همچنین نزدیک شدن به موعد تعیین شده توسط پارلمان این کشور برای خروج این نیروها و امکان تاثیرگذاری واشنگتن بر صحنه سیاسی بغداد نیز گفت: به نظر می‌رسد خواست پارلمان عراق در حال محقق شدن است و آمریکایی‌ها تنها یک سری صحنه‌سازی طراحی کردند که فضاسازی سیاسی بود و به دنبال عقب‌نشینی از پایگاه‌ها صورت گرفت چرا که براساس آنچه منابع رسمی عراق اعلام کرده‌اند آنها از بسیاری از پایگاه‌های خود عقب‌نشینی کرده‌اند و به زودی آماده ترک عراق خواهند شد.

وی ادامه داد: مردم و جوانان عراق اجازه نمی‌دهند آمریکایی‌ها سیادت آنها و حق حاکمیت عراق را تحت‌الشعاع قرار دهند و واشنگتن راهی غیر از خروج از عراق ندارد.

این تحلیلگر مسائل منطقه همچنین در خصوص برخی حساسیت‌های جناحی مبنی بر دخالت ایران در امور سیاسی عراق به ویژه در برهه انتخاب نخست‌وزیر نیز گفت: به نظر می‌رسد بخش قابل توجهی از این بحث‌ها طبیعی نبودند؛ چراکه روابط بین ایران و عراق، بین دو ملت و دو دولت رابطه‌ای خاص و ویژه است. البته برخی گروه‌های عراقی با رصد رسانه‌های ما این گونه برداشت می‌کنند که قصد تهران دخالت در امور همسایگان است که به هر صورت باید مراقبت کنیم؛ چراکه ایران و عراق منافع مشترک زیادی دارند و باید بتوانند مسائل خود را مشترکا دنبال کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: