کد خبر: ۸۴۷۸۹۶
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۹
تعداد بازدید: ۱۶۰
یک کارشناس مسائل هسته‌ای در خصوص آینده همکاری‌های تهران و آژانس گفت: قطعا تا زمانی که آژانس در چهارچوب فعالیت‌های حقوقی و فنی به کار خود ادامه دهد، این همکاری ادامه خواهد داشت اما اگر این نهاد بخواهد به سمت سیاسی کاری برود یا به هر دلیلی به سمت سیاسی کاری کشیده شود، این همکاری دچار مشکل خواهد شد.

آنهایی که می‌گفتند صنعت هسته‌ای نابود شده امروز شاهد پیشرفت آن هستند/ تا زمانی که آژانس به سمت سیاسی‌کاری نرود، همکاری خود را ادامه می‌دهیمبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا ،حسن بهشتی‌پور  با اشاره به روز ملی فناوری هسته‌ای، در ارزیابی آینده این صنعت بومی با توجه به اقدامات جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۸ و کاهش تعهدات تعهدات برجامی که منجر به بازگشت نیروگاه فردو به چرخه غنی‌سازی، نوسازی نیروگاه خنداب اراک و کلنگ‌زنی فاز ۲ و ۳ نیروگاه بوشهر شد و همچنین گزارش اخیر آژانس که در آن مجددا شبهاتی در خصوص پنهان‌کاری ایران در رابطه با یک سایت‌ هسته‌ای کشورمان مطرح شد، گفت: نخست باید تاکید کنم در گزارش آژانس شبهه و پنهان‌کاری مطرح نیست؛ بلکه سه سوال از سوی این نهاد مطرح شده و انتظار دارد ایران به این سوالات پاسخ دهد. آژانس برای مثال می‌گوید در خصوص سایتی با نام «تورقوزآباد» سوال دارد و ایران هم می‌گوید من به این سوالات پاسخ داده‌ام که مربوط به قبل است و تهران موظف نیست هر بار با ادعاهای هر کشوری مجددا پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: باید این موضوع را مدنظر داشته باشیم که در حال حاضر با وجود همه مراحل کاهش تعهدات برجامی نیز آژانس بیشترین بازرسی و نظارت را ژبین همه اعضا روی ایران انجام می‌دهد، بنابراین تنها سه سوال مطرح است که می‌تواند در مذاکرات دوجانبه حل شود.

این تحلیل‌گر سیاست خارجی گفت: موضوع امروز ما این است که ایران با تمام توان در حال تداوم فعالیت هسته‌ای خود است و در بخش‌های مربوط به نطنز، فردو، UCF اصفهان، اردکان و بوشهر تحت نظر بی‌سابقه‌ترین نظارت‌های آژانس کارهای خود را انجام می‌دهد؛ بنابراین هیچ جای شبهه‌افکنی در این رابطه وجود ندارد.

وی افزود: در خصوص آینده صنعت هسته‌ای نیز در بیانیه روز گذشته رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان به خوبی تشریح شد که هم نیروگاه فردو در حال فعالیت است، هم پیشرفت برنامه احداث واحدهای ۲ و ۳ نیروگاه‌ اتمی بوشهر با جدیت ادامه دارد و هم نوسازی نیروگاه خنداب اراک در دستور کار قرار دارد که همه این موارد نیز زیر نظر آژانس صورت می‌گیرد و در گزارش اخیر دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز به صراحت به این مساله اشاره شده است.

وی ادامه داد: امروز آنهایی که می‌گفتند صنعت هسته‌ای ما پس از برجام نابود شد و ایران در قلب رآکتور اراک سیمان ریخت شاهد هستند که این گونه نبوده و کشورمان همچنان در این صنعت در حال پیشرفت است.

بهشتی‌پور در خصوص آینده همکاری‌های تهران و آژانس گفت: قطعا تا زمانی که آژانس در چهارچوب فعالیت‌های حقوقی و فنی به کار خود ادامه دهد، این همکاری ادامه خواهد داشت اما اگر این نهاد بخواهد به سمت سیاسی کاری برود یا به هر دلیلی به سمت سیاسی کاری کشیده شود، این همکاری دچار مشکل خواهد شد. سیاسی کاری نیز به این معنا است که آژانس در چهارچوبی فعالیت کند که در جزو اختیارات این نهاد تعریف نشده و نشان‌دهنده بهانه‌جویی باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: