کد خبر: ۸۴۷۷۵۳
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۵
تعداد بازدید: ۲۱۰
جهانگیری:
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به نقش تعیین‌کننده گمرک در تجارت کشور گفت: در ایام کرونایی، گمرکات کشور نقش بسیار مهمی در تامین نیاز‌های کادر پزشکی و درمانی و مردم داشتند که باید قدردان زحمات آن‌ها باشیم.

سیاست‌های اقتصادی دولت در جهت افزایش تاب‌آوری جامعه است/ هیچ کمبودی در سال ۹۹ در زمینه کالا‌های اساسی وجود نخواهد داشتبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز در نشست هم اندیشی پیرامون اقدامات گمرک ایران در مقابله با کرونا تصریح کرد: در کنار کادر پزشکی و درمانی کشور که با جانفشانی برای سلامت کشور مایه گذاشتند بخش هایی از جامعه نیز نظیر گمرکات در بحران کرونا پای کار بودند تا نیازهای کشور مرتفع شود که باید قدردان همه آنها در مرزها و موادی ورودی کشور باشیم.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه در این ایام و برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا، بسیاری از کارمندان دولت در خانه ماندند، اما تولید کنندگانی بودند که نه تنها کنار نرفتند بلکه با انگیزه و علاقمندی ظرفیت خود را برای رفع مشکلات کشور به کار گرفتند که باید قدردان آنها بود.​

وی گفت: اینکه گفته می شود تولیدات محصولات مورد نیاز کادر پزشکی و مردم برای مقابله با کرونا چندین برابر افزایش داشته کار مهمی است و همه کسانی که کار اقتصادی کردند می‌دانند که چنین رشد تولیدی تا چه حد پیچیده و دشوار است و به همین دلیل شیب تولید سالانه ۵ یا ۱۰ درصد درنظر گرفته می شود، این تلاش چند برابری محصول عزم و اراده مردم و مسئولان برای رفع نیازها بود.

جهانگیری ادامه داد: همچنین باید از پلیس و نیروی انتظامی که با دستور مقام معظم رهبری برای اجرای دستورالعمل های ستاد ملی مقابله با کرونا با تمام ظرفیت پای کار آمدند قدردانی کرد. پلیس در اجرای طرح فاصه گذاری اجتماعی به خوبی نقش خود را ایفا کرده است.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه کار مقابله با کرونا تمام نشده است گفت: باید به طور جدی در این زمینه تلاش کرد زیرا سلامت مردم با هیچ چیز قابل معاوضه نیست. امیدوارم با عنایت خداوند و تلاش فداکارانه کادر پزشکی و درمانی و همراهی مردم این مسئله را به سرعت پشت سر بگذارم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه بحث های بعد از کرونا در حوزه اقتصاد اهمیت بسیاری دارد تلاش گمرکات کشور در حرکت به سمت الکترونیکی شدن و استفاده از سامانه های هوشمند کنترل و نظارت را اقدامی درست و به جا توصیف کرد و گفت: ایجاد تحول در گمرک موضوع مهمی است و خوشبختانه میزان گلایه ها از گمرکات کشور کاهش یافته است.

جهانگیری با بیان اینکه مبارزه با قاچاق باید با جدیت دنبال شود اظهار داشت: قاچاق بلایی بر جان تولید و اقتصاد کشور است. البته راه مبارزه با قاچاق در درجه نخست نظامی نیست بلکه اقتصادی است. سیاست های اقتصادی مناسب می تواند مانع از رواج قاچاق و رفتن افراد به این سمت شود.

معاون اول رییس جمهور از تعهد گمرک و دستیابی به درآمدهای مشخص شده در بودجه کشور تشکر کرد و از مدیران این مجموعه خواست بعنوان مرزداران تجارت خارجی و ‌صادرات و واردات کشور، موضوع پنجره واحد را دنبال کنند.

وی با اشاره به سخنان مطرح شده از سوی مدیران کل چند گمرک مرزی از طریق ویدئو کنفرانس گفت: پذیرفته نیست که در مرزهای کشور با این حجم از تجارت، مشکل وجود داشته باشد، همه دستگاه های دولتی و حاکمیتی خواهان پیشرفت کشور هستند و باید با هماهنگی با گمرک در این زمینه فعالیت کنند . اگر جایی مشکل وجود دارد و نیازی به مصوبه دولت است در این زمینه اقدام خواهیم کرد.

جهانگیری بر همکاری گمرک کشور و اتصال سامانه های آن با دیگر دستگاه ها تاکید کرد و گفت: در این ایام که شاهد هجوم مردم در کشورهای مختلف به فروشگاه ها و کمبود کالا در قفسه های آنها بودیم در کشور ما هیچ مشکلی در این زمینه وجود نداشت و باید اطلاعات مربوط به انبارها و کالاهای موجود در کشور در اختیار وزارت صنعت،‌معدن و تجارت به عنوان متولی اصلی تامین کالای کشور قرار بگیرد.

معاون اول رییس جمهور افزود: برخی کشورهای دنیا برنامه داشتند که با شیوع کرونا، ایران در زمینه تامین کالاها دچار بحران شود آنها به قدری بیرحم هستند که دست مسئولین کشور را بر روی منابع ارزی خود بستند اما این بحران نقطه عطفی در مدیریت کشور بود در این روزها شاید تا ۵ برابر روزهای معمولی از فروشگاه های کشور خرید شد اما با پر کردن مکرر قفسه ها مردم احساس کردند که هیچ کمبودی وجود ندارد .

وی با بیان اینکه برای تامین کالاهای اساسی در سال ۹۹ نیز برنامه های جدی اندیشیده شده است، گفت: به فضل الهی دغدغه ای در این زمینه وجود ندارد و بنده به طور روزانه پیگیر میزان ذخایر کالاهای اساسی کشور هستم تا اگر کمبودی وجود دارد، مرتفع شود.

جهانگیری با اشاره به گزارش هفته گذشته وزیر اقتصاد و دارایی در خصوص وجود ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالای اساسی در بنادر و گمرکات کشور گفت: با همراهی بانک مرکزی و وارد کنندگان، شرایط ورود این کالاها به کشور مهیا شده تا دغدغه ای در این زمینه وجود نداشته باشد.

معاون اول رییس جمهور از فعالان اقتصادی که با اعتبار خود کالای مورد نیاز مردم را تهیه و به کشور وارد می کنند،‌ به عنوان سرمایه های کشور یاد کرد و گفت: این اعتبار فعالان اقتصادی ارزشمند است و ما از آنها سپاسگزاریم.

وی افزود: در گزارش وزیر همچنین به وجود ۴ میلیون تن کالای غیر از کالا ی اساسی که از قبل در بنادر و گمرکات کشور مانده بود اشاره شد که تصمیمات خوبی نیز در این زمینه اتخاذ شده است تا صاحبان کالا در مقابل صادرات بتوانند از این محل تسویه لازم را انجام دهند تا با واردات این کالاها میزان تولید در کشور افزایش یابد.

جهانگیری بار دیگر از موافقت رهبر معظم انقلاب با درخواست دولت برای برداشت ۱ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی تشکر کرد و گفت: سیاست های اقتصادی دولت در جهت افزایش تاب آوری جامعه است. ما باید افراد آسیب پذیر را تقویت کنیم.

معاون اول رییس جمهور در خاتمه با بیان اینکه در دوران کرونایی فرصت همدلی و انسجام خوبی میان مسئولان و مردم ایجاد شده است، گفت: باید از این فرصت استفاده کنیم و در کنار هم از مشکلات عبور کنیم.

در این جلسه وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به نقش گمرک در تسهیل تجارت و برخورد با قاچاق گفت: گمرکات کشور به جدیدترین فناوری های روز مجهز شده اند و تلاش شده تا با رفع قانون های مزاحم، در واردات و صادرات کشور حتی یک روز وقفه نیفتد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با تشکر از همراهی گمرک کشور در تامین اقلام مورد نیاز مقابله با بیماری کرونا گفت: در این مدت محدود، افزایش ظرفیت تولید ماسک صنعتی از ۲۰۰ هزار به ۴ میلیون قطعه، تولید مواد ضدعفونی کننده به ۸ برابر و الکل به ۲۰ برابر افزایش یافته است.

وی ادامه داد: دولت در تامین کالاهای اساسی نقش خود را به خوبی ایفا کرده است و نباید نقش شرکت های بزرگ در اعطای کمک های میلیاردی برای تامین مایحتاج مورد نیاز مردم را فراموش کرد.

رییس کل گمرکات کشور نیز در گزارشی از فعالیت ها و برنامه های خود برای تحول در گمرک، رونمایی از شبکه های فعالان تجاری و اقتصادی، ارائه خدمات الکترونیک مجازی و هوشمند گفت: افزایش سه برابری کشف کالای قاچاق و انواع مواد مخدر، ایجاد ارزش افزوده بیشتر در گمرک از مزایای این طرح ها بوده است.

مدیرکل گمرک فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره)‌ نیز در گزارشی از فعالیت های مجموعه خود برای ترخیص ملزومات مورد نیاز مقابله با بیماری کرونا گفت: در یک ماه گذشته بیش از ۶۰۰ تن انواع و اقسام کالاهای دارویی و بهداشتی در این گمرک ترخیص شده است.

در این جلسه مدیران کل گمرک باشماق، پرویز خان و بندر شهید رجایی گزارشی از عملکرد و مشکلات و زیرساختها و نیازها و نیز نحوه ورود کالاهای مورد نیاز به کشور را ارائه کردند

پیش از این نشست، معاون اول رییس جمهور از سامانه های هوشمند و الکترونیک گمرک فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) بازدید کرد.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: