کد خبر: ۸۴۷۶۳۰
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۶
تعداد بازدید: ۲۴۰
وزیر کشور گفت: برای دولت و ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، موضوع سلامت و زندگی مردم اصل اساسی است و بقیه مسائل زیرمجموعه آن تعریف می شود.

واکنش وزیر کشور به احتمال ممنوعیت ترددبه گزارش خبرداغ به نقل از تسنیم ، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور امروز دوشنبه پس از برگزاری پنجاهمین نشست ستاد هماهنگی اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور در جمع خبرنگاران گفت: در این نشست که همه اعضا حضور داشتند، موارد دستور کار را با توجه به شرایط کشور به موضوع کرونا اختصاص دادیم و در جلسه، گزارش مفصلی از سوی وزارت بهداشت درباره وضعیت آخرین وضعیت شیوع و مدیریت بیماری و همچنین گزارشهایی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و دیگر دستگاه های عضو درباره وضعیت فعالیت ها و روند تأمین و ارائه اقلام در بازار و فضای اطلاع رسانی مرتبط با آن ارائه شد.

وی افزود: در نهایت، مقرر شد فضای فعالیت اقتصادی و بازار، با توجه به تصمیمات جلسه اخیرا ستاد ملی مدیربیت بیماری کرونا، به گونه ای هدایت شود که اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی دچار خلل نشود.

 

وزیر کشور در این زمینه به دسته بندی فعالیتهای صنفی در قالب کم ریسک، متوسط و دارای ریسک بالا از نظر شیوع بیماری کرونا اشاره کرد و گفت که مشاغل کم ریسک بر اساس ضرایب ۷۰ درصد بهداشتی و ۳۰ درصد اقتصادی و اجتماعی تعیین و در مرحله نخست مقرر شده است فعالیت مشاغل دارای ریسک پایین از بیست و سوم فروردین در استانها و از سی ام فروردین در تهران آغاز شود.

رحمانی فضلی افزود: بر همین اساس، در جلسه امروز که مسئولین وزارت صمت، اصناف و رسانه ها حضور داشتند، مقرر شد پروتکلهایی که با مشارکت یکدیگر برای این فعالیت ها آماده کرده اند، به عنوان موضوع مورد قبول همه آنها مبنای عمل قرار گرفته و محورهای مهم آن به صورت روشن و مشخص در همه مغازه ها و فروشگاهها نصب شود تا همه مردم عزیز ما نیز از آن مطلع باشند و از عمل بدان اطمینان حاصل کنند.

وی افزود: همچنین همه کسانی که فعالیت صنفی دارند باید در شروع کار، گواهی سلامت و مجوز فعالیت از وزارت بهداشت بگیرند و متعهد شوند که پروتکل های بهداشتی را در زمینه مقابله با بیماری کرونا رعایت خواهند کرد.

وزیر کشور با اشاره به تصمیماتی که در این جلسه در حوزه حمل و نقل درون شهری گرفته شد و در آن، شهردار و استاندار تهران نیز حضور داشتند، تصریح کرد: در حوزه حمل و نقل تصمیماتی گرفته شد که بر اساس آن بتوانیم این موضوع را به گونه ای ساماندهی کنیم که با کاهش تقاضا، افزایش ظرفیت و ضدعفونی کردن مداوم، پروتکلهای بهداشتی در این زمینه به صورت حداکثری اجرا شود.

رحمانی فضلی افزود: مقرر شد در این زمینه، شهرداری طرحهای موردنظر را ارائه کند و شورای عالی ترافیک برای بررسی این طرح‌ها تشکیل شود.

وی با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر ترافیک دو روز گذشته در سطح تهران و برخی شهرستانها، گفت: مردم باید بدانند دیروز نسبت به سال گذشته در همین روز، ۶۰ درصد کاهش حمل و نقل و تردد در سطح شهرها داشتیم و این به معنای آن است که مردم واقعا شرایط را رعایت کردند.

وزیر کشور یادآور شد: با این حال، مشخص است که میزان ترددها در روز گذشته نسبت به روز ۱۳ بدر، ۱۰ یا ۱۲ فروردین که ایام تعطیلات نوروزی بود و فعالیت‌ها هنوز شروع نشده بود، بیشتر بوده است.

رحمانی فضلی یک دلیل دیگر افزایش ترددها را حضور مردم برای تأمین نیازهای زندگی پس از مسافرت و تعطیلات نوروزی دانست و گفت: حدود ۶۰۰ هزار واحد خرده فروشی در سطح کشور که مایحتاج موردنیاز مردم را تأمین می‌کنند، در حال فعالیت هستند و بطور طبیعی، مردم برای خرید روزانه خود به آنها مراجعه می‌کنند.

وی تاکید کرد: با این حال، خواهش ما این است که مردم در مراجعات خود به فروشگاهها حتما ملاحظات لازم را برای پیشگیری از شیوع بیماری و حفظ سلامتی خود و دیگران رعایت کنند.

وزیر کشور با بیان اینکه مشاهده خودرو در خیابان به معنای عدم رعایت طرح فاصله گذاری اجتماعی نیست، خاطرنشان کرد: تاکنون ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا هیچ تصمیمی مبنی بر ممنوعیت تردد در خیابانها نداشته اما همواره تاکید داشته و از مردم خواهش کرده است که ترددهای غیرضروری نداشته باشند.

رحمانی فضلی در زمینه مسئولیت اجرای پروتکلهای بهداشتی و نظارت بر آن اظهارداشت: در این زمینه مقرر شد، هر دستگاه خودش متولی اجرا باشد و به عنوان مثال، صنوف، اتحادیه ها و وزارت صمت باید اجرای پروتکل ها و دستوراالعمل های بهداشتی را در مورد صنوف بر عهده داشته باشند اما در همه شرایط، وزارت بهداشت باید ناظر باشد.

وی افزود: مقرر شد در این زمینه کمک های لازم به وزارت بهداشت صورت گیرد.

وزیر کشور یکی از موضوعات دیگری را که در نشست ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور مطرح شد، بررسی روند قیمت ها در بازار برشمرد، و گفت: برخی گزارشها حکایت از افزایش قیمت چند قلم محدود از کالاها در روزهای اخیر دارد. اعضای ذیربط درباره دلایل این افزایش در برخی حوزه ها توضیح دادند و مقرر شد با تأمین بموقع و توزیع مناسب اقلام، روند را بار دیگر به حالت کاهشی برگردانند.

رحمانی فضلی همچنین باردیگر از دستگاههای اجرایی فعال در زمینه مبارزه با بیماری کرونا قدردانی کرد و گفت: لازم است از همه دستگاههای اجرایی، پیش از همه از وزارت بهداشت – که انصافا زحمت می کشند- و بعد، استانداران، فرمانداران و شهرداران که در تمام کشور خوب کار کرده اند و نیز، نیروی انتظامی، بسیج، صداوسیما و دیگر دستگاهها که برای مهار کرونا خیلی خوب کار کرده اند، تشکر کنم.

وی افزود: مردم عزیز ما بدانند بعد از نزدیک به دو ماه از شیوع بیماری، در شرایط کاملا متفاوتی نسبت به آغاز بیماری هستیم؛ اکنون دستگاههای اجرایی به کار خود در این زمینه کاملا مسلط هستند، هماهنگی های لازم بین دستگاهی وجود دارد، وزارت بهداشت از شناخت، تجربه و امکانات و تجهیزات کافی و مناسب برخوردار است و تاکنون موردی نداشته ایم که فرد بیماری در بیمارستانها پذیرش نشود.

وزیر کشور افزود: پزشکان و پرستاران ما اکنون تجربه و تسلط خوبی بر این بیماری دارند و آمادگی ها هم از نظر زیرساختها، هم سازمانها و دستگاهها و هم افراد نسبت به موضوع، با توجه به وضعیت دو ماه قبل کاملا قابل قبول و مطلوب است.

رحمانی فضلی گفت: در این دوماه، مردم عزیز ما هم از نظر سطح اطلاعات، آگاهی، خود کنترلی و مراقبت و هم سطح همراهی و هماهنگی، روند واقعا عالی دارند و با توجه به این شرایط، یعنی آمادگی های مردم و دستگاههای اجرایی و همچنین تسلط به موضوع و روند مطلوب کنترل بیماری بر اساس گزارش های تخصصی وزارت بهداشت، امیدواریم هم طول دوره این بیماری کاهش یابد و هم میزان خسارتها و هزینه های جانی و مالی و اقتصادی به حداقل ممکن برسد.

وی تاکیدکرد: برای دولت و ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، موضوع سلامت و زندگی مردم اصل اساسی است و بقیه مسائل زیرمجموعه آن تعریف می شود.

وزیر کشور گفت: همه تلاش ما این است که مردم در سلامت و زندگی مناسبی باشند و امیدواریم با توجه به مجموعه کارهایی که تابحال صورت گرفته و می گیرد، بتوانیم هزینه های ناشی از این بیماری را کاهش دهیم اما این کار یک شرط دارد و آن این است که مردم عزیز ما مراقبت ها و کنترل های لازم را از سوی خودشان داشته باشند و دستگاههای اجرایی فقط به عنوان خدمات دهنده و سرویس دهنده مطرح باشند.

رحمانی فضلی تصریح کرد: ما نمی توانیم و حتی اگر بتوانیم، نمی خواهیم به ابزارها و قوانین و مقرراتی متوسل شویم که با اجرای آن، زحمات زیادی برای مردم ایجاد شود.

وی گفت: هر چند ما در ایام اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی اختیارات بسیاری خوبی از نظر قانونی و مصوبات ستاد ملی داشتیم ولی لازم است به استحضار مردم عزیزمان برسانیم که کمترین میزان استفاده از این اختیارات قانونی را به عمل آوردیم.

رحمانی فضلی ابراز امیدواری کرد بقیه مسیر را در مهار ویروس کرونا نیز بتوانیم با هماهنگی، همکاری،‌همدلی و مشارکت مردم با سرعت طی کنیم.

بر اساس این گزارش، در نشست امروز ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور که به ریاست رحمانی فضلی در محل وزارت کشور برگزار شد، «سیدعباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «پیروز حناچی» شهردار تهران، «انوشیروان محسنی بندپی» استاندار تهران، و نمایندگان قوای مقننه و قضائیه، نیروی انتظامی و معاونان وزارتخانه ها و دستگاههای مختلف عضو، ضمن ارائه گزارش، دیدگاه ها و نقطه نظرات خود را درباره روند مدیریت بیماری کرونا و اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند مطرح کردند.

گزارش ابعاد اطلاع رسانی و اقتصادی مجموعه اقدامات انجام شده در باره مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، تشریح مصوبات کمیته اطلاع رسانی و مدیریت فضای روانی این ستاد، گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از روند درمان بیماران، مهار ویروس و برنامه های آینده، بررسی شرایط بازفعالیت اصناف مختلف و نحوه ارائه تسهیلات و کمک های دولتی به اصناف وکارگران زیان دیده و اقشار آسیب پذیر، گزارش وضعیت بازار و قیمت کالاها و خدمات، و نیز ارزیابی نحوه اطلاع رسانی و عملکرد رسانه ها در حوزه مدیریت بیماری کرونا از جمله مباحث مطرح شده در این نشست دو ساعته بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: