کد خبر: ۸۴۶۹۴۲
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸
تعداد بازدید: ۱۸۶
چند روز پیش، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در بین نیرو‌های ارتش و خانواده‌های آنها، به ۳۲۱ نفر رسیده است. در پی شیوع ویروس کرونا در عراق، فرانسه هم تصمیم به خارج کردن نیروهایش از این کشور گرفت، که تعداد ان‌ها به ۲۰۰ نفر می‌رسد و برخی از ان‌ها در آموزش نیرو‌های عراقی و برخی دیگر در ریاست ستاد مشترک نیرو‌های ائتلاف در بغداد، مشارکت داشتند.

از فرانسه و انگلیس تا دانمارک، چک و آمریکا؛ کرونا در حال فراری دادن نظامیان خارجی از خاورمیانه استروزنامه الخلیج الجدید چاپ قطر نوشت: پیامد‌های کرونا روز به روز گسترده می‌شود، تا آنجا که بر زمینه‌های نظامی نیز تاثیر گذاشته و باعث می‌شود برخی دولت‌های غربی از حضور نظامی خود در خاورمیانه بکاهند.

به گزارش خبرداغ به نقل از  «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: دولت‌های غربی در موضع گیری نظامی خود تجدید نظر کرده، از حضور نیرو‌های خود در خاورمیانه می‌کاهند و حتی شاید از ترس ابتلای نیروهایشان به ویروس کرونا، به کلی از این منطقه خارج شوند.

چند روز پیش، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در بین نیرو‌های ارتش و خانواده‌های آنها، به ۳۲۱ نفر رسیده است.

شبکه فاکس نیوز آمریکا از مسئولان این کشور نقل کرد که ۵۷ نفر از نیرو‌های آمریکایی که به کرونا مبتلا شده اند، از نیرو‌های دریایی بودند و ۳ نفر از ملوانان آمریکایی در ناوبر تئودور روزولت در دریای فیلیپین نیز به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

این اولین بار است که ویروسی در یک کشتی جنگی آمریکا روی دریا منتشر می‌شود و آمریکایی‌ها پیش بینی می‌کنند که این بحران برای ماه‌ها ادامه یابد.

عقب نشینی فرانسه

در پی شیوع ویروس کرونا در عراق، فرانسه هم تصمیم به خارج کردن نیروهایش از این کشور گرفت، که تعداد ان‌ها به ۲۰۰ نفر می‌رسد و برخی از ان‌ها در آموزش نیرو‌های عراقی و برخی دیگر در ریاست ستاد مشترک نیرو‌های ائتلاف در بغداد، مشارکت داشتند.

رئیس ستاد مشترک ارتش فرانسه در بیانیه‌ای گفت: «با هماهنگی با دولت عراق، ائتلاف بین المللی به رهبری واشنگتن تصمیم به تعدیل در حجم نیرو‌های منتشر شده در عراق و تعلیق فعالیت‌های آموزش نیرو‌های امنیتی این کشور به صورت موقت گرفت.»

این در حالی است که کولونل «فردریک باربری» سخنگوی ستاد مشترک عمومی فرانسه، اعلام کرد که ۲۶ مارس، موعد مقرر شروع خروج نیرو‌های فرانسه از آمریکاست.

به همین ترتیب، جمهوری چک هم اعلام کرد که به دلیل تهدیدات امنیتی و ترس از شیوع کرونا، نیرو‌های نظامی خود را از عراق خارج می‌کند.

تخلیه پایگاه‌ها

کرونا همچنین دولت بریتانیا را مجبور به خارج کردن نیمی از نیروهایش در ائتلاف بین المللی در عراق کرده است که تعداد آن‌ها به ۴۰۰ سرباز می‌رسد.

ائتلاف بین المللی به رهبری ایالات متحده، پایگاه القیاره در استان نینوا در شمال عراق را به نیرو‌های امنیتی عراقی واگذار کرده و قصد دارد سه پایگاه نظامی دیگر در این کشور را از ترس انتشار ویروس تعطیل کند.

این در حالی است که دانمارک نیز اعلام کرده است که ۱۳۰ نیروی خود که در ائتلاف بین المللی در عراق حاضرند را از این کشور خارج می‌کند. استرالیا هم تصمیم مشابهی گرفته است.

ارتش آمریکا که بخش اعظم نیرو‌های ائتلاف بین المللی در عراق را تشکیل می‌دهند هم به ناچار نیرو‌های خود را از پایگاه‌های کوچک خارج کرده و در سه پایگاه دیگر مستقر نمود.

نیرو‌های آمریکایی همچنین از توقف آموزش نیرو‌های عراقی با هدف مبارزه با داعش، به مدت ۶۰ روز خبر دادند که این اقدام در راستای جلوگیری از ابتلای نیرو‌ها به کرونا صورت گرفته است.

طبق بیانیه‌های نظامی، ۲۵۰۰ نفر از افرادی که وظیفه اموزش نیرو‌های عراقی را داشتند، این کشور را ترک کرده یا در راه ترک آن هستند. البته این اقدام آمریکا تنها به کرونا مربوط نمی‌شود؛ بلکه این عقب نشینی، به دلیل نا امنی پایگاه‌های امریکایی و قرار داشتن آن‌ها در معرض حملات موشکی بوده است.

در این شرایط، کرونا می‌تواند عاملی برای حفظ آبروی این دولت‌ها باشد که عملا از قرار گرفتن نیروهایشان در معرض حملات موشکی، نظیر آنچه در هفته‌های اخیر اتفاق افتاد، نگران هستند؛ حملاتی که بویژه پس از ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا، افزایش یافت.

همچنانکه از اکتبر گذشته، ۲۷ حمله موشکی به پایگاه‌های آمریکایی و غربی واقع در عراق، انجام شده است؛ بدون آنکه میزان خسارت‌های آن مشخص شود.

نگرانی‌های آمریکا

مساله قابل توجه آنکه ویروس کرونا در سه دولت کره جنوبی، ایتالیا وآلمان و دو کشوری که بیشترین تعداد نیرو‌های آمریکایی در آن حضور دارند، یعنی عراق و افغانستان، گستردگی بیشتری دارد. به همین دلیل، آمریکا از گسترش ویروس کرونا در بین نیرو‌های دریایی خود و نیرو‌های مارینز، به حکم رفت و آمد دائم آن‌ها در پایگاه‌های آمریکایی متعلق به ایالات متحده، نگران است.

پنتاگون نگران انتشار ویروس در پایگاه‌های زمینی و ناوبر‌های آمریکایی است؛ آنچه که بر عملیات نظامی آمریکا در مناطق درگیری نیز تاثیر می‌گذارد. بنابراین، به احتمال زیاد، برنامه استقرار نظامی کشتی‌های جنگی آمریکا در دریا‌ها و نقشه حضور سربازان در پایگاه‌های نظامی در خارج از کشور آمریکا، تغییرات گسترده‌ای خواهد کرد.

به علاوه، احتمالا ایالات متحده نیرو‌های خود در خارج از این کشور را برای کمک به نیرو‌های داخلی برای مبارزه با شیوع بیشتر ویروس، احضار می‌کند و این تحول، برنامه‌های نظامی واشنگتن را تا حد زیادی تغییر می‌دهد.

در همین رابطه، چند روز پیش، مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که ویروس کرونا بر آمادگی مبارزه نیرو‌های آمریکایی تاثیر می‌گذارد؛ بویژه در صورتی که این ویروس برای مدتی طولانی ادامه داشته باشد.

به این ترتیب، کرونا اصول استقرار نظامی در خاورمیانه را متحول کرده و عملا دولت‌ها را مجبور به عقب نشینی یا کاستن از تعداد نیروهایشان در این منطقه می‌کند و این باعث شکست سیاستمداران و نظامیانی می‌شود که تلاش می‌کردند از راه‌های دیپلماتیک، حضور دولت‌های غربی در خاورمیانه را طولانی کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: