کد خبر: ۸۴۶۶۸۹
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۲
تعداد بازدید: ۴۲۴
صادق زیباکلام در گفتگو با «انتخاب» بررسی کرد؛
صادق زیباکلام معتقد است که هر چند دولت به صورت مداوم توصیه‌هایی را به مردم می‌کند اما چون بی‌اعتمادی بزرگی میان مردم و مسئولین وجود دارد، شهروندان خواسته آنان را جدی نمی‌گیرند. مدت‌ها است که مسئولین کشورمان در میان بخشی از مردم چندان مورد اعتماد نیستند.

چرا برخی شهروندان توصیه‌های مسئولین در مورد کرونا را جدی نمی‌گیرند؟صادق زیباکلام معتقد است که هر چند دولت به صورت مداوم توصیه‌هایی را به مردم می‌کند اما چون بی‌اعتمادی بزرگی میان مردم و مسئولین وجود دارد، شهروندان خواسته آنان را جدی نمی‌گیرند. مدت‌ها است که مسئولین کشورمان در میان بخشی از مردم چندان مورد اعتماد نیستند.

به گزارش خبرداغ ، صادق زیباکلام، تحلیل‌گر مسائل سیاسی و نویسنده کتاب هایی پیرامون تحولات سیاسی - اجتماعی ایران، در ارتباط با وضعیت سیاسی و اجتماعی کشورمان در شرایط کنونی و متعاقبا در وضعیت پس از عبور از بیماری کرونا، به خبرنگار «انتخاب» گفت: «قبل از هر پیش‌بینی و آینده‌نگری در خصوص ایران پس از کرونا، بایستی توجه داشته باشیم که چقدر این ماجرا به طول خواهد انجامید. ممکن است این وضعیت تا خرداد ماه یا حتی بعد از خرداد طول بکشد، بنابراین هر آینده‌نگری مستلزم این است که این بحران تا چه اندازه به طول خواهد انجامید. هر اندازه بحران کرونا بیشتر به طول بیانجامد، هم تلفات نیروی انسانی آن بیشتر خواهد بود و هم آسیب ‌دیدن بسیاری از اقشار و لایه جامعه را در پی خواهد داشت.»

وی افزود: «هر چند قشر وسیعی از کم درآمدها، کارمندان دولتی و حقوق‌بگیران شرکتی هستند اما هر مقدار که وضعیت اقتصادی کشور رو به افول برود، آن‌ها حداقل حقوق خود را دریافت خواهند کرد اما باید به یاد داشته باشیم که میلیون‌ها نفر در کشور مقداری مابین 5 تا 10 میلیون نفر، کسانی هستند که حقوق‌بگیر نیستند برای نمونه در کارهای خدماتی، آژانس‌های اینترنتی، کارگر ساختمانی و بازار یا کسبه این جمعیت را تشکیل می‌دهند که در وضعیت شیوع کرونا هیچ درآمدی ندارند. این افراد عملا درآمدشان را از دست خواهند داد و در زمانی کوتاه پس‌انداز خود را نیز هزینه می‌کنند. اگر تداوم بحران کرونا بیشتر شود به بسیاری از لایه‌های مستقل جامعه آسیب جدی وارد خواهد شد. متاسفانه در کشور ما نیز نظامی حمایتی وجود ندارد که بتواند کسری درآمد این افراد را جیران کند. نهایتا دولت می‌تواند کسری درآمد حقوق‌بگیران خود را جبران کند.»

این استاد بازنشسته علوم سیاسی داشنگاه تهران، در بخشی دیگر از گفته‌های خود تاکید کرد: «در بُعد سیاسی و اجتماعی به نظر می‌رسد شاهد ضعیف‌تر شدن اقتدار دولت خواهیم بود. به طور طبیعی در هر جامعه‌ای در وضعیت بحران چشم و گوش مردم به سمت عملکرد دولت معطوف می‌شود؛ این شرایط خاص ایران نیست، بلکه در تمام کشورهای جهان این روند حاکم است. مردم دائما این مساله را رصد می‌کنند که مسئولین دولتی چه اقداماتی را انجام خواهند داد. با توجه به ضعف و ناتوانی مسئولین سیاسی کشورمان در مواجهه با بحران کرونا، به نظر می‌رسد بی‌اعتمادی به عملکرد دولت بیشتر می‌شود. تداوم وضعیت کرونا در آینده، عدم اعتماد بیشتر خواهد شد.»

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی در ارتباط با بدفرهنگی‌های چند وقت اخیر در شرایط فراگیر شدن کرونا همانند انجام مسافرت عید و ... بر این باور است که در این زمینه هم مردم و هم دولت مقصر هستند. به گفته او، هر چند دولت به صورت مداوم توصیه‌هایی را به مردم می‌کند اما چون بی‌اعتمادی بزرگی میان مردم و مسئولین وجود دارد، شهروندان خواسته آنان را جدی نمی‌گیرند. مدت‌ها است که مسئولین کشورمان در میان بخشی از مردم چندان مورد اعتماد نیستند. این مشکل در کشورهای دیگر وجود ندارد؛ برای نمونه در کشورهایی همانند هند، آلمان، آمریکا، استرالیا، فرانسه، انگلستان، کره جنوبی و... زمانی که دولت دستوری را در وضعیت بحران صادر می‌کند، حتی اپوزیسیون دولت نیز قواعد را رعایت می‌کنند.

زیباکلام در ادامه تصریح کرد: «متاسفانه در کشورمان چون عملکرد دولت اعتباری ندارد، شهروندان نیز توصیه‌های مسئولین را جدی نمی‌گیرند. در این میان واقعا مردم نیز مسئول هستند و برخی بدفرهنگی‌ها از سوی آن‌ها صورت می‌گیرد. کم نیستند کسانی که واقعا می‌توانستند کرونا نگیرند اما روی بی‌مبالاتی به این بیماری ویروسی مبتلا شده‌اند. در واقع، مردمی که به روایتی 3 تا 5 میلیون نفر به سفر رفته‌اند، مقصرند و دولت نیز مسئول است.»

وی در بخشی دیگر از اظهارات خود در ارتباط با نوع مواجهه دولت با کمک‌های بین‌المللی یا خارجی تاکید کرد: «عملکرد دولت در مواجهه با درخواست همیاری جامعه جهانی در کنترل کرونا، نمره زیر صفر می‎‌گیرد. ما با همه دعوا داریم، به همه مظنونیم و همه را جاسوس و نوکر آمریکا می‌دانیم اما از طرف دیگر گله داریم که چرا کمکی از سوی جامعه جهانی نمی‌شود. به‌هرحال سازمان پزشکان بدون مرز، سازمانی متشکل از پزشکان مستقل است و اعتباری جهانی دارد. به جای آن‌که از آن‌ها استقبال کنیم که در اصفهان یا در هر نقطه‌ دیگری از کشورمان بیمارستان صحرایی ایجاد کنند یا تجربیات خود را در اختیار ما قرار دهند، با نگاهی مبتنی بر تئوری توطئه با درخواست آن‌ها رفتار می‌کنیم.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: