کد خبر: ۸۴۶۲۵۹
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۶
تعداد بازدید: ۳۸۵
رییس هیات مدیره خانه سینما دوباره تاکید کرد که هر کدام از سینماگران عضو و غیرعضو خانه سینما، اگر از سریال و فیلمی در این شرایط به خاطر رفتن به قرنطینه خانگی خارج شوند، ما از آنها حمایت می‌کنیم ولی خودمان نمی‌توانیم توصیه کنیم که کار را ترک کنند.

هیات مدیره خانه سینما: هر کدام از سینماگران از قرنطینه خانگی خارج شوند، از آنها حمایت می‌کنیم اما نمی‌توانیم توصیه کنیم که کار را ترک کنندبه گزارش خبرداغ ، همایون اسعدیان درباره حواشی بیانیه‌ای که از سوی ستاد بحران کرونا خانه سینما منتشر شد و چند ساعت بعد از روی سایت برداشته شد، توضیح داد: ابتدا ترجیح می‌دهم کمی به عقب‌تر برگردم، به زمانی که رسما ورود کرونا به کشور اعلام شد که تقریبا ۲۹ یا ۳۰ بهمن ماه بود و الان ما حدودا یک ماه را از آن مقطع گذراندیم.

او یادآور شد: در همان مقطع ما در خانه سینما با توجه به آنچه در چین اتفاق افتاده بود، این تصور را نداشتیم که با یک پدیده کوتاه مدت مواجه هستیم و پیش‌بینی می‌کردیم که این موضوع چند ماهی ما را درگیر خواهد کرد، با وجود اینکه در صحبت‌های برخی مسوولان به نظر می‌آمد که خیلی آرام و کوتاه مدت قصد دارند از این بحران گذر کنند.

اسعدیان با بیان اینکه پس از اعلام شرایط کرونا در ایران از دو زاویه در خانه سینما به آن نگاه کردیم، توضیح داد: اولین زاویه شرایط اعضا خانه سینما و همه سینماگرانی بود که حتی عضو خانه سینما نیستند ولی در پروژه‌ها مشغول کار بودند و هستند جانشان برای ما مهم بود و هست و مساله بعدی که باید در درازمدت به آنها توجه بکنیم، بحث امنیت روانی سینماگران است که با بحران بیکاری چند ماه بعد از فروکش کردن بحران کرونا مواجه خواهند شد.

او یادآور شد: در مرحله اول، اولین اطلاعیه را از سوی خانه سینما منتشر کردیم که برای حفظ جان سینماگران و در نهایت مردم ایران عاجزانه خواهشمندیم تا پروژه‌ها را متوقف کنید.


بعد از آن روسای صنوف خانه سینما به دلیل بحران موجود با همراهی که با هیات مدیره داشتند، به درخواست ما نامه‌ای تهیه کردند و به من به عنوان رییس هیات مدیره ارسال کردند که ما آن نامه را به وزیر ارشاد و بهداشت ارجاع بدهیم.


اسعدیان خاطرنشان کرد: در همان مقطع آقای دانش اقبال شاوی به عنوان رییس انجمن دستیاران کارگردان و برنامه‌ریز سینما، اطلاعات جامعی از برخی پروژه‌های در حال تولید داشتند به هرحال در نهایت نامه ۲۳ صنف به هیات مدیره زده شد و ما نیز برای دو وزیر فرستادیم و مجددا از پروژه‌ها، طی نامه روسای ۲۳ صنف خواستیم تا کار را متوقف کنند و البته انتظار هم نداشتیم به سرعت این اتفاق بیافتد.

رییس هیات مدیره خانه سینما در ادامه این گفتگو به دلایل شکل‌گیری ستاد بحران کرونا در خانه سینما اشاره کرد و افزود: در آن مقطع احساس نیاز کردیم که یک کارگروه یا یک ستاد باید متمرکز روی موضوع کرونا در خانه سینما پیگیری‌های لازم را داشته باشد که در نهایت با همکاری دانش اقبال شاوی و عضویت برخی روسای صنوف که اسامی‌شان رسانه‌ای شده است، این اتفاق افتاد. و خوشبختانه این کارگروه عملکرد بسیار مثبت و عالی داشتند در جهت تلاش برای اینکه بتوانیم پروژه ها را موقتا تعطیل کنیم یا شرایط امن بر سر فیلمبرداری گروهی که مجبور به ادامه فیلمبرداری بودند، داشته باشیم.

او با اشاره به عضویت فاطمه معتمدآریا به عنوان رییس صنف انجمن بازیگران در کارگروه بحران یادآور شد: شخص خانم معتمدآریا که عضو این کارگروه بودند با توجه به ارتباطی که با دکتر زالی (رییس ستاد بحران) داشتند، وضعیت شغلی اهالی سینما را در روزهای کرونای به اطلاع ایشان رساندند و در پی این اطلاع دکتر زالی هم دو نامه به آقایان علی‌عسکری رییس سازمان صداوسیما و صالحی وزیر ارشاد زدند و خواستار توقف پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی شدند.


به هرحال ما انتظار نداشتیم مسوول ستاد بحران از وضعیت همه حوزه‌های کاری در این شرایط اطلاع داشته باشند و طبیعی بود که هنرمندان باید به اطلاع ایشان می‌رساندند؛ البته دکتر زالی هم پس از اطلاعی که کسب کردند علاوه بر دو نامه‌ای که زدند، درخواست کردند که سینماگران هم همکاری و کمک کنند و در خانه بمانند تا ان‌شاءالله بحران را کوتاه‌تر سپری کنیم.

رییس هیات مدیره خانه سینما تاکید کرد: به هر حال تشکیل ستاد بحران کرونا در خانه سینما دستاوردی داشت که اغلب پروژه‌هایی که نیاز فوری و ضروری برای فیلمبرداری نداشتند، متوقف شدند و برای برخی سریال‌های مناسبتی هم شرایط پزشکی در پشت صحنه برای ادامه کار فراهم شد و باورمان این است که این ستاد در رصد و جمع‌آوری اطلاعات و اطلاع‌رسانی تلاش بی‌وقفه و خوبی انجام داده است و توانسته از حق و حقوق سینماگران حراست کند و در این زمینه قدم‌های مثبتی برداشته است.


اما در ادامه اگر بخواهیم به سوالی که ابتدا شما پرسیدید و مطرح کردید برسیم که روز ۲۴ اسفند ماه اطلاعیه‌ای از سوی ستاد بحران در سایت خانه سینما گذاشته می شود و پس از آن برداشته می‌شود به چه دلیلی بوده است باید توضیح بدهم که هیات مدیره خانه سینما معتقد است که در آن اطلاعیه تعجیل بوده و چون هیات مدیره مطلع نبوده است و محتوای آن مشکل داشته، اطلاعیه را از سایت خانه برداشتیم.

اسعدیان در پاسخ به اینکه به هرحال روانبخش صادقی به نمایندگی از هیات مدیره در ستاد حضور داشته است، ایشان به اطلاع هیات مدیره نرسانده است، پاسخ داد: گویا ایشان احتمال نمی‌دادند که اطلاعیه قرار است منتشر شود.

وی ادامه داد: به هر حال آن اطلاعیه در این شرایط و بدین شکل دچار مشکل بود و از اکثر دوستان که در فضای مجازی و اینترنتی آن را منتشر کرده بودند درخواست کردیم، اطلاعیه را بردارند و براساس همین هیات مدیره خانه سینما، ۲۵ اسفند ماه اطلاعیه دادند که ما تابع تصمیمات ستاد بحران در کشور هستیم.

رییس هیات مدیره خانه سینما تصریح کرد: ما متاسفانه در شرایط متناقضی زندگی می کنیم. در عین حال که به مردم می‌گوییم در خانه بمانید اما ادارات را تعطیل نمی‌کنیم و جامعه طبق روال در حال فعالیت است؛ بنابراین ما به عنوان خانه سینما در این شرایط متناقض، قصد نداریم به این آشفتگی دامن بزنیم و در حفظ و حراست اعضای خودمان باید تبعات حقوقی قضیه را هم در نظر بگیریم.

اسعدیان در عین حال گفت: البته تاکید می‌کنم هر کدام از سینماگران عضو و غیر عضو خانه سینما اگر از سریال و فیلمی در این شرایط برای قرنطینه خانگی خارج شوند ما از آنها حمایت می‌کنیم ولی خودمان نمی‌توانیم توصیه کنیم که کار را ترک کنند.
او ادامه داد: طبق پیگیری همین ستاد تقریبا پروژه‌های سینمایی فعالیتی ندارند و متوقف شدند و دو، سه سریال شبکه نمایش خانگی هم بوده است که فیلمبرداری‌شان را تمام کردند و در نهایت تعدادی سریال مناسبتی باقی مانده که ادامه دارد که به نظر ما حتی آنها نیز باید تعطیل کنند چون هیچ اشکالی نداره در شرایطی که کرونا یک وضعیت پنهان دو هفته‌ای دارد این پروژه‌ها برای حفظ جان اعضایشان تعطیل شوند تا بعدا پشیمانی به بار نیاورد.
به هرحال طبق روال هر ساله ۲۷ اسفند ماه همه پروژه‌ها برای تعطیلات عید، تعطیل می‌کردند الان هم بهترین فرصت است که تعطیل کنند و ارزیابی ادامه فعالیت را به ۱۵ فروردین ماه موکول کنند تا دریابیم این ویروس در آن تاریخ به چه مرحله ای رسیده است.
من دوباره خواهش می‌کنم پروژه‌ها را در هر شرایطی تعطیل کنید چون به خاطر نوع پنهان بیماری، بعدا پشیمانی و حسرت برایمان به بار نیاورد به هر حال یک سینماگر اگر به‌واسطه کار در پروژه‌ها دچار این بیماری شود و به خانواده‌اش و به تبع آن مردم کشورمان این ویروس را منتقل کند، ما مسوول و مقصر هستیم؛ بنابراین هر کدام از اعضا که در فضای کرونای کشور در شغلشان احساس عدم امنیت می‌کنند و قصد دارند این فضا را ترک کنند مورد حمایت ما هستند.

او خاطرنشان کرد: یک نکته را هم مد نظر داشته باشید که سیستم قراردادی اعضا خانه سینما، سال‌هاست دچار مشکل است و ممکن است بر سر فیلمبرداری یک فیلم، ۱۰ تا ۱۱ نفر قرارداد نداشته باشند؛ مثلا فیلمبرداری با یک قرارداد بر سر کار می‌رود و پنج نفر را به عنوان دستیار با خودش می برد که آنها قرارداد ندارند و تابع نظر سرگروه شان کار می‌کنند بنابراین این موضوع کار را سخت می کند.

همایون اسعدیان در ادامه به جنبه دیگری از بحران کرونا در سینما اشاره کرد که تاثیرات بلند مدت دارد و توضیح داد: ما در خانه سینما به تبعات بحران بلند مدت کرونا در سینما هم فکر کردیم به هرحال شوراهای پروانه ساخت تعطیل شدند و به تبع آن بعد از عبور از بحران کرونا و بازگشت به شرایط عادی جامعه تا مدت ها بسیاری از عوامل سینما بیکار خواهند بود.

او ادامه داد: اگر سینمادارها از یک ماه قبل و آغاز اعلام کرونا برای وضعیت اقتصادی‌شان احساس نگرانی کردند ـ در حالی‌که آنها اتفاقا کمترین ضرر را در این شرایط می کنند چون از ۱۲ ماه سال، ۱۰ ماه سال را فعالیت اقتصادی داشتند خصوصا پردیس ها و مجتمع های سینمایی ـ
اما در این میان اعضایی در سینما هستند که قطعا از این وضعیت آسیب خواهند دید. بنابراین طبق پیگیری‌های خانه سنیما ستادی در سازمان سینمایی تشکیل شد که به فکر گروهی از اعضا در سینما باشند که با درآمدهای اندک و بدون پس انداز قرار است در چند ماه آینده روزگار بگذرانند.

او خاطرنشان کرد: در شرایطی که دولت اعلام می کند، بسته‌هایی را برای افرادی که در این وضعیت از لحاظ اقتصادی اسیب دیده اند، پیش بینی کرده است اما برخی اهالی سینما در دسته بندی این موضوع قرار نمی گیرند؛ بنابراین ما در ستاد تشکیل شده در وزارت ارشاد که به نمایندگی از خانه سینما، آقای شاهسواری حضور دارند، قصد داریم که امنیت روانی این گروه را تامین کنیم؛ البته خیلی قصد نداریم بر روی این موضوع مانور رسانه‌ای بدهیم ولی امیدواریم بتوانیم دستاوردهای مناسبی در این زمینه داشته باشیم.

اسعدیان در پایان گفت: در خانه سینما برای حفظ جان و معیشت اعضای صنف خانه سینما در وضعیت کرونایی جامعه در تلاش هستیم.

ایسنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: