کد خبر: ۸۴۵۰۱۲
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۳
تعداد بازدید: ۳۸۶
روزنامه اعتماد با با صادق زيباكلام درباره مجلس يازدهم گفتگو کرده که بخسی از آن را می خوانید.

زیباکلام: تندرو‌ها به سمت استیضاح روحانی می‌روندبه گزارش خبرداغ ، روزنامه اعتماد با با صادق زيباكلام درباره مجلس يازدهم گفتگو کرده که بخسی از آن را می خوانید.


دوم اسفندماه گذشت و نتيجه انتخاباتي با مشاركت 42 درصدي مشخص شد؛ نگاه شما به سرنوشت و تركيب مجلس يازدهم و رويكرد آن چيست؟

درباه مشاركت اول يك چيز را بايد بگويم كه حتي اگر ما آمار رسمي وزارت كشور مبني بر 42 درصد مشاركت را هم بپذيريم، هيچ مشكل خاصي به وجود نمي‌آيد زيرا بعد از آنكه مجالس كار خود را رسما آغاز مي‌كند، هيچ‌كسي نمي‌گويد صبر كنيد ببينيم ميزان مشاركت اين مجلس 60 درصد بوده يا 80 درصد يا 40 درصد! مهم نقشي است كه آن مجلس پيدا مي‌كند؛ بنابراين ظرف چند هفته و شايد كمتر فراموش مي‌شود كه اين مجلس تنها 42 درصد مشاركت داشته است و نصف به علاوه يك پاي صندوق نيامده‌اند.

آنچه در عرصه داخلي و بين‌المللي مهم خواهد بود، اين است كه سياست‌هاي مجلس يازدهم چگونه خواهد بود. درباره رويكرد مجلس نيز ماه‌ها پيش از آنكه انتخابات برگزار شود، گفته بودم پيروز اين انتخابات تندروها هستند و حتي اصولگرايان ميانه‌رو هم چندان نقشي در مجلس يازدهم نخواهند داشت؛ بلكه طيفي از اصولگرايان تندرو به علاوه جبهه پايداري و همين‌طور حاميان محمود احمدي‌نژاد نقش مهمي را در اين مجلس بازي خواهند كرد و عملا هم اين‌گونه شده است. در نتيجه در كليت مجلس چه در بحث هيات‌رييسه مجلس و چه در مورد كميسيون‌هاي مهم مجلس مانند كميسيون امنيت ملي و سياست‌خارجي و كميسيون‌هاي اقتصادي، عملا اين تندروها هستند كه سكان را به دست مي‌گيرند.

از سوي ديگر برخي از شوراهاي عالي هم هستند كه تعدادي از نمايندگان بايد آنجا حضور داشته باشند و با راي صحن به عضويت اين شوراهاي عالي دربيايند كه باز هم اين نمايندگان تندرو خواهند بود كه عضو اين شوراها مي‌شوند و همين‌طور رياست مركز پژهش‌ها نيز به همين منوال خواهد بود. از همين امروز هم كساني كه انتخاب شده‌اند به‌ويژه چهره‌هاي شاخص، حملات خود را به روحاني و دولت آغاز خواهند كرد.

البته اين روزها به دليل شيوع ويروس كرونا در كار آنها وقفه ايجاد شده است اما سر و صداي كرونا كه فروكش كند، كار آنها نيز آغاز خواهد شد و حتي موضوع استيضاح و بركناري حسن روحاني را مطرح خواهند كرد؛ البته فكر نمي‌كنم نظام اين اجازه را به آنها بدهد كه تا آنجا پيش بروند اما حملات خيلي جدي عليه روحاني در پيش خواهند گرفت. اين سياستي كه تندروها ظرف دو، سه سال اخير هم پيش گرفته بودند كه همه مشكلات از دولت روحاني نشات مي‌گيرد و قاعدتا همين سياست در سال‌هاي آينده با شدت و حدت بيشتر ادامه خواهند داد؛ بنابراين اين نگاه و پيش‌بيني است كه در كوتاه‌مدت مي‌توان نسبت به سرنوشت مجلس يازدهم مطرح كرد.

فكر نمي‌كنيد اصولگرايان اين پيروزي را مقدمه‌اي براي 1400 به ‌كار گيرند؟

در بلندمدت مجلس يازدهم حركت خود را تا انتخابات 1400 ادامه مي‌دهد؛ به اين معنا كه چهره‌اي تندرو كه حال شايد احمدي‌نژاد باشد يا كسي كه مورد تاييد اوست، نامزد اصلي اصولگرايان تندروها يعني همين گروهي كه در مجلس يازدهم اكثريت را دارند، خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: