کد خبر: ۸۴۴۹۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷
تعداد بازدید: ۱۵۴
استاد علوم سیاسی دانشگاه لندن تاکید کرد: ترامپ نظم بین‌المللی را بی‌ثبات و خود را از متحدان سنتی آمریکا جدا کرده و هیچ توافق بزرگی نداشته است

ترامپ نظم بین‌المللی را به هم زده است/ یک دموکرات می‌تواند برجام را احیا کند/ آمریکا از متحدان سنتی‌اش جدا شده استبه گزارش خبرداغ، رابرت سینگ Robert Singh استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه لندن است. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود در مورد تنش‌ها در منطقه پرداخت: 

ترامپ حضور نظامی در منطقه را افزایش داده است 

رابرت سینگ در ابتدا تاکید کرد که وعده ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از خاورمیانه محقق نشده و هیچ تغییری در کاهش نیروها در خاورمیانه رخ نداده است. در برخی موارد، مانند عربستان سعودی، آمریکا حتی حضور ایالات متحده را نیز اندکی افزایش داده است.

ترامپ نظم بین‌المللی را به هم زده است

آمریکا از متحدان سنتی‌اش جدا شده است

این استاد دانشگاه در مورد سیاست خارجه ترامپ گفت: ترامپ نظم بین‌المللی را بی‌ثبات و خود را از  متحدان سنتی آمریکا جدا کرده و هیچ توافق بزرگی نداشته است (برای مثال هیچ توافقی با کره شمالی کسب نشد). جنگ تجاری وی با چین نه به نفع ایالات متحده و نه دیگران بوده است. اما برخی از چالش‌هایی که وی با آن روبرو بود از نظر ماهیت ساختاری و چالش‌هایی بود که وی از پیشینیان خود به ارث برده است. چین، روسیه، ایران و کره‌شمالی همگی به دنبال مخالفت با ایالات متحده هستند و از این رو هر رئیس‌جمهور آمریکا در اینجا با مشکلاتی روبرو خواهد شد. ترامپ جنگ بزرگ دیگری را آغاز نکرده است.

حضور ایالات متحده در منطقه بحث برانگیز بوده است 

وی هم چنین در مورد حضور ایالات متحده در منطقه گفت: حضور ایالات متحده مطمئناً بحث برانگیز بوده است، حمایت واشنگتن از رژیم‌های استبدادی در طول جنگ سرد و حمله به عراق فقط برخی از عوامل زمینه‌ساز عدم محبوبیت آمریکا در بین انبوه مردم منطقه است اما سه عامل را باید در نظر گرفت. اول، ایالات متحده به دنبال تضمین امنیت منافع خود است تلاش برای حفظ ثبات متحدان خود در برابر نیروهای نامطلوب خارجی و داخلی و مقابله با قدرت هسته‌ای و مبارزه با تروریسم. البته به هیچ وجه مشخص نیست که بسیاری از مشکلات منطقه متوجه  ایالات متحده است - کشمکش‌های ملی ، مذهبی ، ایدئولوژیکی ، فرقه‌ای و قومی که مدت‌ها قبل از حضور آمریکا در منطقه بود.  در حالی که ایالات متحده بسیاری از تنش‌های سیاسی را ایجاد کرده است، بدیهی نیست که منطقه بدون حضور آمریکا مسالمت‌آمیزتر، پایدارتر یا عادلانه‌تر می‌بود. باید دید آیا اسرائیل بدون ایالات متحده قابل مهار بود؟  آیا دیگر قدرت‌های خارجی مداخله را متوقف می‌کنند؟

وی در ادامه در مورد ترور سردار سلیمانی گفت: شاید ترامپ این تصمیم را برای تقابل خودش با اوباما و بوش  که از کشتن سلیمانی امتناع کرده بودند، گرفته باشد.

تهران و واشنگتن تنش بیش‌تر نمی‌خواهند 

این استاد دانشگاه در مورد واکنش ایران و حمله به پایگاه آمریکایی‌ها گفت: نه تهران و نه واشنگتن نمی‌خواهند وارد جنگ تمام عیار شوند. آمریکا می‌توانست به ایران حمله کند و ایران نیز می‌توانست از طریق شبه متحدانش آمریکا را دچار چالش کند . اما دو طرف خواهان تنش بیشتری نیستند.

یک دموکرات می‌تواند برجام را احیا کند 

وی هم چنین در مورد برجام گفت:  همه منتظر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در ماه نوامبر هستند. این احتمال وجود دارد که ترامپ خواهان توافق جدیدی باشد، اما شک دارد که تهران موافقت خود را با محدودیت‌های سخت‌تر از برجام اعلام کند شاید یک دموکرات با پشتیبانی اتحادیه اروپا بتواند برجام را احیا کند در مورد اتحادیه اروپا، ایالات متحده بسیاری از مشاغل و بانک‌هایی که با ایران تعامل داشته باشند را با مجازات مواجه می‌کند.  بنابراین ، شرکت‌ها و موسسات مالی تمایلی به از دست دادن بازار آمریکا ندارند. اتحادیه اروپا نیز محتاط است که آمریکا را عصبانی نکند.

رابرت سینگ گفت: ترامپ نمی‌خواهد  جنگ بزرگ دیگری را در خاورمیانه (یا هرجای دیگر) آغاز کند. اما تاریخ نشان می‌دهد که جنگ‌ها اغلب از طریق محاسبه اشتباه و سوءتفاهم‌ها آغاز می‌شود، نه الزاما عامدانه. من جنگ را محتمل نمی‌دانم اما هیچ چیز غیر ممکن نیست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: