کد خبر: ۸۴۴۰۱۴
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹
تعداد بازدید: ۱۷۸
استاد دانشگاه کلمبیا تاکید کرد دخالت آمریکا در عراق و لیبی باعث بی‌ثباتی در منطقه شده است و گفت: همه طرف‌های برجام باید محتاطانه عمل کنند تا رییس‌جمهور جدید آمریکا انتخاب شود. همه چیز بستگی به انتخابات آمریکا دارد باید صبر کنیم و ببینیم نتیجه انتخابات چه می‌شود.

در صورت موفقیت مذاکرات افغانستان شاید آمریکا از منطقه خارج شود/ همه طرف‌های برجام تا انتخاب رییس‌جمهور جدید آمریکا محتاطانه عمل کنندبه گزارش خبرداغ، رابرت وای شاپیرو، استاد علوم سیاسی دانشگاه کلمبیا و رییس اسبق دانشکده علوم سیاسی این دانشگاه است از کتاب‌های او در حوزه علوم سیاسی می‌توان به « قدرت ریاست جمهوری؛ ایجاد ریاست جمهوری برای قرن بیست و یکم»، « دخالت‌های سیاسی؛ سیاستمداران سرگردان نشوید» و «عدم حضور نمایندگان دموکرات» اشاره کرد.

وی هم چنین تاکنون موفق شده است جایزه کتاب «گلد اسمیت» را نیز از آن خود کند. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود در مورد تنش‌ها میان ایران و آمریکا پرداخت.

در صورت موفقیت آمیز بودن مذاکرات افغانستان شاید آمریکا از منطقه خارج شود

رابرت وای شاپیرو در ابتدا در مورد این که ترامپ علیرغم وعده‌های خود نیروهای آمریکایی را از خاورمیانه خارج نکرده است، گفت: ترامپ بعد از تنش‌های اخیر در خاورمیانه و بعد از حملات علیه عربستان سعودی این تصمیم را اجرایی نکرده است. هر چند که نیروهای خود را از سوریه خارج کرده است. شاید در صورت موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات افغانستان بخشی از نیروهای خود را از خاورمیانه خارج کند.

وی در ادامه در مورد سیاست خارجی ترامپ گفت: او رهبری ایالات متحده را در نهادهای بین‌المللی و دیپلماسی چند جانبه تقویت کرده بود.

دخالت آمریکا در عراق و لیبی باعث بی‌ثباتی در منطقه شده است 

این استاد دانشگاه در مورد تاثیر آمریکا بر بی‌ثباتی در منطقه گفت: تهاجم به عراق باعث بی‌ثباتی در منطقه شده است. هم چنین تلاش‌هایی که در لیبی صورت گرفته است باعث بی‌ثباتی در این منطقه شده است.

واکنش ایران به ترور سردار سلیمانی هوشمندانه بود 

وی در ادامه در مورد ترور سردار سلیمانی گفت: او می‌خواست نشان دهد که می‌تواند قاطعانه علیه ایران عمل کند. اما در ادامه واکنش ایران، توانایی نظامی ایران را نشان داد و واکنش ایران بسیار هوشمندانه بود که می‌تواند اعتباری برای ایران باشد 

اروپا به دلیل فشارهای آمریکا، نمی‌تواند به ایران کمک کند

رابرت وای شاپیرو هم چنین در مورد برجام گفت: این یک توافق مرده است مگر اینکه ایرانیان داوطلبانه به آن پایبند باشند، زیرا دولت ترامپ می‌خواست به آن پایان دهد و شرایط سخت‌تر را به ایران تحمیل کند. اروپا به دلیل فشارهای آمریکا تمایلی به کمک به ایران نداشته است. ممکن است رئیس‌جمهور بعدی متمایل به بازگشت به مذاکره با ایران باشد، بنابراین همه طرف‌های برجام باید محتاطانه عمل کنند تا رییس‌جمهور جدید آمریکا انتخاب شود. همه چیز بستگی به انتخابات آمریکا دارد باید صبر کنیم و ببینیم نتیجه انتخابات چه می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: