کد خبر: ۸۴۳۹۶۴
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۲
تعداد بازدید: ۵۸۳
سی ان ان:
کشور چین، دهه های اخیر را صرف پرورش بخش فناوری خود کرده است. اکنون با مواجهه با یک بحران عظیم بهداشت عمومی ، پکن شرکت های فناوری خود را تحت فشار قرار می دهد تا به مبارزه با بیماری نوظهور کرونا بپردازند.غول های فناوری چین نیز با استفاده از وسایل خودران در تلاش برای تامین مایحتاج کارمندان پزشکی هستند و از پهپادها و دوربین های حرارتی برای سنجش وضعیت شهروندان استفاده می کنند.

آیا کرونا به آزمون عملی قدرت تکنولوژی چین تبدیل شده است؟ / از پهپادهای هشدار دهنده تا ربات های ضدعفونی کنندهکشور چین، دهه های اخیر  را صرف پرورش بخش فناوری خود کرده است. اکنون با مواجهه با یک بحران عظیم بهداشت عمومی ، پکن شرکت های فناوری خود را تحت فشار قرار می دهد تا به مبارزه با بیماری نوظهور کرونا بپردازند.غول های فناوری چین نیز با استفاده از وسایل خودران در تلاش برای تامین مایحتاج کارمندان پزشکی هستند و از پهپادها و دوربین های حرارتی برای سنجش وضعیت شهروندان استفاده می کنند.

به گزارش خبرداغ به نقل از  انتخاب، هنوز مشخص نیست که فناوری تا چه حد می تواند به کنترل ویروس کمک کند. اما اکنون حداقل 79 هزارنفر در سرتاسر جهان آلوده شده اند و بیش از 2500 نفر جهان باخته اند. بیشتر جانباختگان ساکن چین هستند و پکن اظهار داشت که مبارزه با ویروس یک اولویت ملی است که نیاز به اقدام جمعی دارد.

مدت ها است که چین بر نوآوری فناوری به عنوان ستون مهم رشد اقتصادی و سیاسی خودتأکید می کند و پکن میلیاردها دلار برای یارانه ها ، وام ها و اوراق قرضه ای صرف می کند که  برای افزایش پیشرفت در هوش مصنوعی ، وسایل نقلیه خودران و سایر بخشهای فناوری هزینه می شود. به نظر می رسد چین قصد دارد با این روشها با سیلیکون ولی رقابت کند

رییس جمهور چین در اوایل ماه جاری گفت: "مبارزه با بیماری همه گیر بدون حمایت از علم و فناوری امکان پذیر نیست.چین باید تحقیقات بالینی در مورد واکسن ها و داروهای ضد ویروسی را تقویت کند و همچنین گزینه های خرید آنلاین را برای ده ها میلیون نفر که برای جلوگیری از شیوع این بیماری در داخل خانه مانده اند ، گسترش دهد."

وزارت علوم و فناوری چین روز پنجشنبه از بخش فناوری کمک خواست و پیشنهاد داد که روبات ها ، ماشین های غربالگری دما و دستگاه هایی که می توانند به کاهش تماس انسان کمک کنند در سرتاسر چین مستقر شوند. تلاش های چین برای ایجاد سیلیکون ولی داخلی تا دهه 1980 ، هنگامی که مقامات شروع به تعیین بخش هایی از این کشور به عنوان "مناطق توسعه پیشرفته" کردند روشهای دیگری را شامل می شد. براساس آمارهای رسمی ، این کشور از آن دوره تا کنون  168 منطقه با بیش از 33 هزار میلیارد یوان (4.7 تریلیون دلار) هزینه را صرف ایده خود کرده است.

آیا کرونا به آزمون عملی قدرت تکنولوژی چین تبدیل شده است؟ / از پهپادهای هشدار دهنده تا ربات های عفونی کننده

پروژه تکنولوژی محور دیگر چین، 2025Made in China   است ، طرحی برای تغییر اقتصاد از تولید به بخش های پیشرفته. این دستورالعمل مستلزم سرمایه گذاری میلیاردها دلار بودجه دولتی در مناطقی مانند ارتباطات بی سیم ، میکروچیپ ها و رباتیک است. طبق گزارشی از شرکت سرمایه گذاری کلاینر پرکینز ، چین در نیمی از 20 شرکت برتر فناوری جهان در سال 2018 قرار داشت.

به گفته دنی مو ، تحلیلگر مستقر در پکن درباره فناوری های نوظهور در فارستر ، با توجه به اینکه چین اکنون با  ویروس کرونا مبارزه می کند ، فناوری "عامل مسلط"  و مهمی است که چین سعی دارد با کمک آن با ویروس مبارزه کند. این بخش از کاربردهای مهم خود استفاده می کند ، از جمله ارائه خدمات دیجیتال مانند تحویل غذا و پرداخت های تلفن همراه که به افراد کمک می کند تا "بهتر با اپیدمی روبرو شوند."

در این ماه ، شرکت تنسنت امکانات فوق محاسباتی خود را  که شامل ماشین هایی است که می توانند محاسبات را خیلی سریعتر از یک کامپیوتر شخصی معمولی انجام دهند، افتتاح کرد تا محققان برای یافتن درمان کرونا راحت تر کار کنند. این شرکت با سازمان های پزشکی و امداد همکاری کرده است تا فعالان حوزه دارو و درمان نیاز به انجام وظایف مربوط به تجزیه و تحلیل داده ها ، شبیه سازی آنلاین یا پشتیبانی لجستیکی با شرایط سخت را نداشته باشند.

برخی دیگر برای از بین بردن تماس انسان به انسان روبات ها را به کار می گیرندالیام هوانگ ، تحلیلگر تحقیق کورسایت گفت:"شرکت های فناوری چین می توانند بسیار پاسخگو و متنوع باشند. " به عنوان مثال ، Meituan Dianping ، غول تحویل غذا ، هفته گذشته ربات هایی را در برخی از رستوران های همکار خود در پکن معرفی کرد که کمک می کند تا غذا از آشپزخانه ها به کارمندان تحویل غذا و مشتریانی که منتظر دریافت سفارش هستند  برسد. Meituan می خواهد در صورت موفقیت این برنامه را به شهرهای دیگر گسترش دهد.

در همین حال ، غول تجارت الکترونیکی چینی JD.com (JD) ، به تازگی ، ربات های خودران  را ثبت کرده است تا کالاهایی را برای کارمندان پزشکی در شهر مرکزی چین ووهان ، جایی که این ویروس سرچشمه گرفته است ، ارسال کند. ربات ها ، که بسیار شبیه به وسایل نقلیه حمل بار هستند، بسته های بیمارستانی را تحویل می دهند که در درجه اول بیماران مبتلا به کرونا را معالجه می کند. Qi Kong ، رئیس بخش رانندگی خودران  JD Logistics گفت: این مسیر نسبتاً کوتاه است  حدود 600 متر تا بیمارستان اما به هر حال برای ما بسیار مهم است. وقتی از وضعیت ووهان مطلع شدیم ، ما شروع به گردآوری منابع خود در آنجا کردیم. " فقط چهار روز طول کشید تا مطمئن شویم که الگوریتم ما آماده است( از شبیه سازی تا تمرین) ".

به گفته رسانه های دولتی چین ، TMIRob ، ده ها ربات را در داخل بیمارستان ها در سراسر ووهان ارسال می کند. در آنجا ، آنها در بخش های ایزوله ، بخش مراقبت های ویژه و اتاق های عمل ، مواد ضد عفونی  را پاشش می کنند.طبق گفته  شرکت میکرو مولتی کوپتر، یکصد پهپاد مستقر در شنزن به مقامات امکان می دهد تا نیاز به مراقبت پزشکی را در جمع های بزرگ تشخیص دهد. آنها همچنین نزدیک به 200 کارمند را به مراکز فرماندهی اعزام کرده اند تا بتوانند نظارت بر پهپادها را انجام دهند.

البته استفاده از پهپاد و سایر فناوری ها کشور چین را به سمت انتقاد از وضعیت نظارت گسترده آن سوق داده است. گروه های مدافع حقوق بشر هشدار داده اند، این تکنولوژی ها می توانند برای نقض آزادی ها استفاده شوند. چین مدت هاست که از فناوری تشخیص چهره ، هوش مصنوعی و سایر فناوری ها برای مقابله با جرم و نظارت بر شهروندانش استفاده می کند. و شرکتهای فنی مانند تنسنت سالهاست که متهم به سانسور مباحث حساس سیاسی به صورت آنلاین در چین هستند.

هوانگ ، تحلیلگر تحقیقات کورسایت گفت ، بخش فناوری چین مدتهاست که از پشتیبانی "از بالا به پایین" در پکن سود می برد. دولت مرکزی سال گذشته 3.9٪ از بودجه ملی را به علم و فناوری اختصاص داد كه 14٪ نسبت به سال قبل افزایش یافته است.وی گفت: "این نشان می دهد كه دولت از توسعه فناوری برای پیشبرد اهداف خود حمایت می کند."

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: