کد خبر: ۸۴۳۱۹۳
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۳
تعداد بازدید: ۱۹۲
یک نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: رأی سفید در هیچ انتخاباتی در دنیا نمونه و مشابه ندارد، این طور نیست که در جایی وجود داشته باشد و ما دومین کشور باشیم، کشور ایران نخستین کشوری است که رأی سفید در صندوق‌های رأیش ریخته می‌شود.

رأی سفید فقط در ایران وجود دارد/ باید سوءتفاهم‌ها درباره ردصلاحیت‌ها برطرف شود/ مردم از هر حرکتی که نشان‌دهنده مقبولیت نظام باشد، نمی‌گذرندبه گزارش خبرداغ ، محسن کوهکن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره رفتار مردم در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: اگر بخواهیم انتخابات را واقع بینانه در کشورمان تحلیل کنیم باید از چند منظر به آن بنگریم. باید گفت در کشور هستند عده‌ای که تعدادشان هم کم نیست اعتقاد دارند که حضور در انتخابات نظام جمهوری اسلامی یک تکلیف و وظیفه شرعی است، یعنی حتی اگر در یک حوزه‌ای احدی از داوطلبان را هم قبول نداشته باشند، اما بازهم شرکت در انتخابات را لازم و واجب می‌دانند و در آن شرکت می‌کنند حتی اگر رأی سفید بدهند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: رأی سفید در هیچ انتخاباتی در دنیا نمونه و مشابه ندارد، این طور نیست که در جایی وجود داشته باشد و ما دومین کشور باشیم، کشور ایران نخستین کشوری است که رأی سفید در صندوق‌هایش ریخته می‌شود.

وی ادامه داد: هنگامی انتخابات برای  بخش قابل توجهی از مردم صنفی و منطقه‌ای نیست و  نگاهشان به این امر  یک نگاه اعتقادی و شرعی است، معنا و مفهومش این است که شما به گستره کل کشور افرادی را دارید که در ارتباط با اصل انتخابات فعال هستند.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: افرادی که حضور در انتخابات را تکلیف و وظیفه شرعی می‌دانند اینطور نیست که ساکت باشند، هم حضور در انتخابات را لازم و واجب می‌دانند و هم یک ملبغ هستند؛ یعنی تبلیغ خواهند کرد که دیگران در انتخابات شرکت کنند.

وی با بیان اینکه مورد بعدی که مردم را پای صندوق‌های رأی می‌کشاند امنیت کشور است، گفت: هرگاه مردم احساس کنند (اینجا دیگر صحبت از کسانی که اعتقادی به حضور در انتخابات نگاه می‌کنند نیست، بلکه بحث کل مردم است) کشورشان مورد تهدید خارجی است وارد میدان می‌شوند. تهدید خارجی، می‌تواند سیاسی، نظامی و تحریم باشد. مشخص است هر انسان عاقلی در چنین شرایطی هنگامی که تهدید خارجی را لمس می‌کند،‌ با تمام وجود رأی می‌دهد.

کوهکن با اشاره به شهادت سردار سلیمانی و نگرش مردم به امنیت و حفظ نظام گفت: جامعه نگاه می‌کند سرداری که با تندروی‌های تکفیری صهیونیسم‌ساخته مبارزه می‌کند و جانش را کف دستش گذاشته توسط دشمن به شهادت می‌رسد پای صندوق رأی می‌آید. جمعیتی که برای تشییع آمدند پیام‌های مختلفی داشت که یکی از آنها این بود که ما شرکت‌کنندگان در تشییع حاج قاسم سلیمانی درک می‌کنیم که دشمن چه کاری انجام می‌دهد. 

وی خاطرنشان کرد : کشوری که در تهدید است به صورت طبیعی مردمش از هر حرکت و نمادی که نشان‌دهنده مقبولیت نظام و حاکمیتش باشد نمی‌توانند بگذرند. در نظام جمهوری اسلامی ما به تعداد سال‌های انقلاب انتخابات داشتیم که این امر باعث می‌شود اقشاری از مردم با درک شرایط به پای صندوق‌های رأی بیایند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره رفتار و شاخص‌های نامزدهای شرکت‌کننده در یازدهمین دوره انتخابات مجلس بیان کرد: رقابت‌های داوطلبان بسیار مهم است، اگر رقابت‌های داوطلبان سالم باشد و خودشان را مطرح و دیگران را تخریب نکنند و به مردم امید‌ دهند، می‌توان گفت که انتخابات خوبی پیش رو خواهیم داشت. 

وی تاکید کرد: به هر میزان بین داوطلبان آدم‌های شجاع، کاردان، مدبر و مسلط به موازین قانونی وجود داشته باشد که یافته‌ها و پیشنهادهای خودشان را در جلسات گفت‌وگوها و مناظره‌ها به مردم منتقل کنند، باعث تهیج آنان برای حضور در انتخابات خواهد شد.

نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به اینکه گاهی جریان‌های خارج از کشور مردم را برای تحریم انتخابات تشویق می‌کنند، بیان کرد: گاهی اوقات در آن طرف مرزها مطرح می‌کنند که مردم انتخابات را تحریم کنند که معمولا بعد از یک مدتی که می‌گذرد مردم پی می‌برند که تحریم فایده ندارد و می‌آیند و از تحریم عدول می‌کنند و به قول خودشان حتی اگر انتخاب بین بد و بدتر باشد این کار را می‌کنند.

وی ادامه داد: آنهایی که مردم را به تحریم و تخریب انتخابات تشویق می‌کنند، دچار اشتباه و خطای محاسباتی می‌شوند زیرا انتخابات در کشور ما  دارای شرایط خاص است و مردم با نگرش‌های مختلف به پای صندوق‌های رأی می‌روند. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به تفاوت رفتار مردم در کلان شهرها و شهرهای کوچک برای حضور در پای صندوق‌های رأی گفت: در کلان شهر تهران و ۵ کلان شهر دیگر معمولا انتخابات متاثر از مسائل سیاسی است. به همین دلیل هنگامی که لیست ارائه می‌شود، با توجه به آنچه که مردم رأی می‌دهند، یک لیست رأی می‌آورد، یک لیست رأی نمی‌آورد. اما در شهرهای کوچک‌تر به دلیل شناخت روی افراد به صورت مخلوط رأی می‌دهند برای همین است که شما مشاهده می‌کنید تنوع کاندیدا از جریان‌های مختلف زیاد است.

وی ادامه داد: در حوزه‌های تک نماینده مسائل سیاسی کمرنگ است و نیازها و مطالبات و حل مشکلات منطقه باعث می‌شود که مردم به آن فرد روی بیاورند. 

کوهکن تاکید کرد: آنچه که مسلم است علیرغم شرارت غربی‌ها، آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها سطح مشارکت مردم کشور ما در انتخابات بالاتر از کشورهایی است که مدعی دموکراسی هستند. ما کشورهایی در اروپا داریم که میزان مشارکت مردم در انتخاباتشان ۳۸ درصد است، اما آنها به گونه‌ای رفتار کرده‌اند که هیچ‌کسی به آنها نمی‌گوید انتخاباتی که ۳۸ درصد در آن شرکت کرده چگونه می‌تواند به نظام و حاکمیت شما مشروعیت بخشد. 

وی ادامه داد: اما مردم ما باید بدانند خصومت‌ورزی‌ها و دشمنی‌ها در ابعاد مختلف با این ملت و نظام به این خاطر است که مردم خواستند با انتخاب اسلام و آزادی که مدنظر جمهوری اسلامی است، زندگی کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره این که با رد صلاحیت نمایندگان فعلی مجلس مردم در یک دوگانگی مانده‌اند و نمی‌دانند باید به نیروهای تندرو رأی بدهند و یا انتخابات را تحریم کنند، گفت: نماینده‌هایی که ردصلاحیت شدند باید به طور طبیعی از مجرای قانون پیگری کنند و کار را پیش ببرند. اما آن چیزی که مسلم این است که نماینده واقعی مردم برایش اصل نظام، مردم و مجلس ملاک است.

وی ادامه داد: در صحبت و گفته‌ها بعضا درباره دلایل رد صلاحیت‌ها  به درستی صحبت نشده است و باید سوءتفاهمات برطرف شود. از من می‌پرسند که ردصلاحیت شده‌‌ای نظرت چیست، می‌گویم ایراد از من و تصمیم‌گیران است که ما علم غیب نداریم؛ من علم ندارم بدانم مرجعی که گزارش می‌دهد کجاست تا اگر مطلع واقعی نیست به وقت بروم در یک مرجع قضایی ثابت کنم که متاسفانه این امکان وجود ندارد. 

به گفته نماینده مردم لنجان شورای محترم نگهبان ۱۲ نفره هستند که می‌خواهند ۱۳ هزار پرونده را بررسی کنند.

وی تاکید کرد: تصمیم‌گیران باید البته توجه کنند هنگامی که می‌گویند آبروی مومن حرمتش مانند کعبه است و هنگامی که کسی سال‌ها برای نظام کار کرده است اما متهم به سوءاستفاده مالی و اخلاقی می‌شود چه ضررهایی می‌تواند ایجاد کند. همه شاید نگاه کلان شرعی نداشته باشند و بگویند از ما رفع تکلیف شد شاید اگر می‌رفتیم مجلس همین مجلس باعث می‌شد جهنمی شویم و خداوند صلاح دید در این دوره در مجلس نباشم.

این فعال سیاسی اصولگرا یادآور شد:  مردم به این نمایندگان رأی بدهند که این بخش بسیار مهم‌تر است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: