کد خبر: ۸۴۳۱۱۲
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۵
تعداد بازدید: ۱۴۶
حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران که از سال 2013 بر سر کار است، همواره به دنبال این بوده که به عنوان سردمدار جریان اعتدالی مانع افتادن کشور به دست پوپولیست‌های مخالف مذاکره با غرب شود. دوره ریاست جمهوری وی تا اواسط سال 2021 ادامه دارد، اما انتظار می‌رود که انتخابات پارلمانی 21 فوریه آغاز پایان برند سیاسی روحانی در ایران باشد.

بلومبرگ: روحانی از روز نخست به دنبال جلوگیری از افتادن کشور به دست پوپولیست‌ها بود اما امروز محافظه کاران در آستانه تسلط بر پارلمان هستندبلومبرگ در گزارشی تحت عنوان «تندروهای ایرانی چگونه کمپین فشار حداکثری ترامپ را تقویت می‌کنند؟» نوشت: حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران که از سال 2013 بر سر کار است، همواره به دنبال این بوده که به عنوان سردمدار جریان اعتدالی مانع افتادن کشور به دست پوپولیست‌های مخالف مذاکره با غرب شود. دوره ریاست جمهوری وی تا اواسط سال 2021 ادامه دارد، اما انتظار می‌رود که انتخابات پارلمانی 21 فوریه آغاز پایان برند سیاسی روحانی در ایران باشد.

به گزارش  خبرداغ به نقل از  «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: پیش بینی شده محافظه کاران و تندروها اکثریت را در پارلمان به دست آورند.

  1. اکنون مجلس در اختیار چه کسانی است؟

در حالی که احزاب سیاسی بسیاری در ایران وجود دارند، اما آنها به طور رسمی در مجلس نماینده‌ای ندارند. تنها دو جناح سیاسی بزرگ اصلاح طلب و اصولگرا نمایندگانی دارند. در آخرین رأی‌گیری در سال 2016، اکثریت 290 کرسی مجلس به ائتلافی از اصلاح طلبان، میانه‌رو‌ها و محافظه کاران عملگرا رسید. اصولگرایان در مجلس فعلی در اقلیت هستند، این گروه شامل سیاستمداران راست گرا، و تندرو می‌شوند. آنها اکثراً با تعامل با غرب مخالفند و تمایل به ادامه قطعی روابط با آمریکا دارند.

  1. چرا اصولگرایان به دنبال پیروزی هستند؟

روحانی همه اعتبار خود را خرج توافق هسته‌ای سال 2015 ایران با غرب کرد. در سال 2018، رئیس جمهور دونالد ترامپ آمریکا را از این توافق بیرون کشید و شروع به اعمال تحریم‌های شدید علیه ایران و محروم کردن این کشور از مزایای اقتصادی برجام کرد. سیاستمداران میانه رو که از روحانی حمایت می‌کردند، پس از عدم تحقق وعده‌های آزادی‌های اجتماعی بزرگ، از او روی برگرداندند، به طور کلی بیرون آمدن آمریکا از توافق هسته‌ای موضع میانه‌روها را تضعیف و تندروها را تقویت کرد.

 پیروزی جناح اصولگرا چگونه می‌تواند بر اقتصاد ایران تأثیر بگذارد؟

با به قدرت رسیدن اصولگراها در مجلس احتمالا تصویب لوایحی که دولت روحانی به دنبال آن است را دشوار می‌کند. این می‌تواند شامل لوایح مربوط به تلاش‌های وی در جهت همگام سازی بخش بانکی ایران با معیارهای بین المللی به منظور جلوگیری از مجازات ایران توسط کارگروه اقدام مالی اف‌ای‌تی‌اف، باشد.  بخش دیگری از این قانون می‌تواند لغو طرح حذف چهار صفر از ریال باشد که بدون شک ارزش پول ملی ایران را که پیش‌تر هم ارزش خود را از دست داد، تحت تاثیر قرار می‌دهد. علاوه بر این، روی کارآمدن یک  مجلس تندرو و کاملا ضد آمریکایی می‌تواند واشنگتن را به اعمال تحریم‌های بیشتر ترغیب کند. همچنین بسیاری از تندروها به شدت به کشورهای اروپایی بدبین هستند و از قطع روابط کامل با اتحادیه اروپا و تمرکز بر روابط تجاری با کشورهایی مانند چین و روسیه حمایت می‌کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: