کد خبر: ۸۴۲۰۴۷
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۳
تعداد بازدید: ۱۸۵
یک نماینده مجلس گفت: سرزمین فلسطین متعلق به آمریکایی‌ها نیست که او ببخشد، آمریکا نماینده سازمان ملل و نماینده افکار عمومی جهانی نیست که بخواهد مشروعیت یک حکومت یا پایتخت بودن بیت‌المقدس را برای رژیم صهیونیستی تایید کند.

حتی سازمان ملل هم نمی‌تواند خلاف نظر مردم فلسطین تصمیم بگیرد/ حاتم‌بخشی آمریکایی‌ها هیچ مشکلی را از خاورمیانه حل نمی‌کندبه گزارش خبرداغ ، جلیل رحیمی‌ جهان‌آبادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که آیا طرح معامله قرن از نگاه حقوق بین‌الملل قابلیت اجرایی دارد؟ گفت: رژیم اسرائیل از زمانی تشکیل تا کنون بر پایه مخالفت آشکار با قوانین بین‌المللی شکل گرفته است. سرزمینی که متعلق به دولت یهود نبوده آن را اشغال کردند و سرزمین کشورهای همسایه همچون بلندی‌های جولان، کرانه غربی، بخش‌هایی از شبه جزیره سینا، جنوب لبنان و... را بر پایه زور اشغال کردند. به دلیل مقاومت‌هایی که ظرف این سال‌ها از طریق فلسطینیان و برخی کشورها انجام شد بخشی از خاک‌ها پس گرفته شد و بخشی از آن هم در اشغال رژیم صهیونیستی ماند.

این حقوق‌دان بین‌الملل تصریح کرد: اینکه الان یک دولت ثالث به نام دولت آمریکا بیاید این سرزمین اشغال شده را به اسرائیل ببخشد و مشروعیت اسرائیل را به رسمیت بشناسد واقعه جدیدی نیست. آمریکایی‌ها از ابتدای پیدایش این رژیم همین سیاست را داشتند یعنی هم از اشغال فلسطین حمایت کردند و هم مشروعیت رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناختند و هم در همه ابعاد از رژیم صهیونیستی حمایت کردند، الان هم آقای ترامپ این حمایت را در قالب یک طرح و در قالب یک شوی تبلیغاتی مطرح کرده است.

نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: سرزمین فلسطین متعلق به آمریکایی‌ها نیست  که او ببخشد، آمریکا نماینده سازمان ملل و نماینده افکار عمومی جهانی نیست که بخواهد مشروعیت یک حکومت یا پایتخت بودن بیت‌المقدس را برای رژیم صهیونیستی تایید کند. کل آن سرزمین متعلق به فلسطینی‌ها است و هر تصمیمی که بخواهد گرفته شود باید مردم آنجا تصمیم بگیرند که چه حکومتی داشته باشند و حدود مرزها و نحوه اداره کردن آن به چه نحوی باشد.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس یادآور شد: در قوانین بین‌المللی دولت و سرزمین مشروع و مردمی و مشخص مطرح است و منطبق با قوانین بین‌المللی مردم در هر بخش از جهان ذی‌حق هستند که نوع حکومت کشور خود را خودشان مشخص کنند. آمریکایی‌ها الان یک رژیم نژاد پرستی که بر پایه تعصبات مذهبی و اندیشه خطرناک صهیونیسم و با مرزهای نامشخص در منطقه شکل گرفته را حمایت می‌کنند.

رحیمی جهان‌آبادی اظهار داشت: وقتی بلندی‌های جولان متعلق به کشور دیگری است، چگونه می‌توان آن را به خاک خود الحاق کرد؟ یا آمریکایی‌ها به چه دلیل باید بخش‌هایی که متعلق به فلسطینیان است را متعلق به یک دولت جعلی بدانند؟

وی با طرح این پرسش که چرا آمریکایی‌ها به دنبال این شوی تبلیغاتی شکست خورده هستند؟ خود در پاسخ به آن گفت: ترامپ در داخل کشور خودش دچار مشکلاتی عدیده است، پرونده استیضاح او یکی از این مشکلات است. همچنین مشکلات عدیده‌ای هم در منطقه ما دارد که شکست‌های سنگین نظامی در منطقه خاورمیانه از ایران را می‌توان مثال زد. آمریکا در این بخش جایگاه خودش را به عنوان یک قدرت حامی و بازدارنده برای کشورهای متحد خود از دست داده  است. درنتیجه ترامپ به این دلایل به دنبال این شوی تبلیغاتی است که بتواند خودش را از این فضا نجات دهد.

این حقوق‌دان تاکید کرد: قطعا بدانید این طرح به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسد، نه تنها فلسطینی‌ها بلکه هیچ کشور اسلامی با شرافتی از این طرح حمایت نمی‌کند و آن‌هایی هم که همراه آمریکا هستند و از قبل هم با رژیم صهیونیستی دادوستد می‌کردند و حمایت می‌کردند هیچ‌وقت مشروعیت و اعتباری نداشتند که بخواهند از آن اعتبار به رژیم صهیونیستی چیزی را ببخشند.

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی و دولت اسرائیل همانطور که مقام معظم رهبری هم پیش‌بینی کرد و همه کارشناسان سیاسی هم در این منطقه پیش‌بینی‌ می‌کنند انشاالله رو به سقوط و اضمحلال است و دولت مردمی فلسطین تشکیل خواهد شد.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا چشم‌اندازی وجود دارد که دخالت کشورهای ثالث همچون آمریکا در منطقه مورد مناقشه فلسطین و اسرائیل به کمک سازمان‌های بین‌المللی محدود شود و خود این سازمان‌های بین‌المللی جهت حل مساله ورود کنند؟ گفت: در طول این سال‌ها تعیین تکلیف مسائلی پیرامون صلح یا مسائلی پیرامون سرزمین‌های اشغال شده یا مسائلی پیرامون تشکیل دولت‌ها معمولا با قطع‌نامه‌های سازمان ملل متحد انجام شده است.

نماینده مردم تربت جام عنوان کرد: اگر به حوادث بعد از جنگ جهانی اول که آن زمان جامعه ملل وجود داشت، یا به مسائل بعد از جنگ جهانی دوم که سازمان ملل متحد تشکیل شد توجه کنیم؛ می‌بینیم که تکلیف سرزمین‌های باقی‌مانده از عثمانی یا تکلیف سرزمین‌های باقی‌مانده از امپراتوری‌های بزرگ منطقه مثل دوران پس از شکست آلمان و تعیین تکلیف سرزمین‌هایی از فرانسه و سایر نقاط اروپا که در اشغال آلمان بود را سازمان ملل مشخص کرد.

این حقوق‌دان بین‌الملل ابراز داشت: اگر قرار است قطع‌نامه بین‌المللی شکل بگیرد که اختلافات بین‌ فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها را تعیین تکلیف کند، سازمان ملل می‌تواند یک نهاد قانونی باشد اما حتی آن سازمان هم نمی‌تواند خلاف نظر مردم و منافع فلسطین تصمیم‌ بگیرد. تصمیمی‌گیر اساسی مردم فلسطین هستند. چه مسیحیان چه مسلمانان می‌توانند اصلی‌ترین تصمیمی‌گیران باشند و در قالب یک همه‌پرسی و انتخابات آزاد می‌توانند نوع حکومت خود را تعیین کنند. با این کار مشخص می‌شود که آیا دوست دارند یک اقلیت نژادپرست صهیونیست بر آن‌ها حکومت کنند یا نه. قطعا کسی دوست ندارد.

رحیمی جهان‌آبادی گفت: اینکه شما چند میلیون فلسطینی را آواره کنید و هفت درصد خاکی را که در زمان تشکیل رژیم صهیونیستی در اختیار یهودیان بوده را به ۹۳ درصد تبدیل کنید و بعد فلسطینی‌هایی که کل این کشور متعلق به آن‌ها بوده و آن‌ها را آواره کشورهای عربی و دیگر کشورها کنید و آن‌ها را در دو منطقه در کرانه غربی و نوار غزه محصور کنید و الان هم دولت آمریکا بخواهد حاتم بخشی کند و یک شوی تبلیغاتی را به نمایش بگذارد هیچ مشکلی را از خاورمیانه حل نمی‌کند.

وی در پایان گفت: دیدید که حتی آقای محمود عباس که ظرف این سال‌ها موضع سازش‌کارانه داشته است هم صدایش در آمده و دیگر اعتقادی به این شیوه حاتم بخشی آمریکایی‌ها ندارد و خیلی از کشورهای عربی و مردم کشورهای عربی هم الان متوجه شدند که آمریکا نه خیرخواه این مجموعه بوده و نه در صدد حل مشکل فلسطین بوده بلکه فقط می‌خواسته تحکیم یک رژیم نژادپرست و زورگو و غیر دموکراتیک را در منطقه انجام دهد. الان هم می‌بینید تمام رفتار و کردار و سابقه این رژیم جز خشونت و جنگ و آدم‌کشی نیست که آخرین نمونه آن هم ترور شهید سلیمانی به عنوان کسی بود که سد نفوذناپذیر در مقابل داعش و تفکرات افراطی در منطقه به شمار می‌رفت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: