کد خبر: ۸۴۱۱۶۹
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۹
تعداد بازدید: ۲۰۹
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در انتقاد از کاهش اعتبارات تخصیص‌یافته به جبران خسارات ناشی از بهره‌برداری از صنایع و معادن توسط دولت از کمیسیون تلفیق بودجه ۹۹ خواست تا در این مورد قانون برنامه ششم را مدنظر قرار دهند.

ایران در طول تاریخ هیچ‌گاه متجاوز و سلطه‌گر نبوده استبه گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، کمال دهقانی فیروزآبادی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه هشتم بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا صدیقه کبری(س) را تسلیت گفت و افزود: اگر چه وقت محدود است خیلی کوتاه به دو پایه از مبانی قدرت جمهوری اسلامی ایران اشاره کرده سپس به مطالبی از حوزه انتخابیه می پردازم.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایران در طول تاریخ هیچ گاه متجاوز و سلطه‌گر نبوده است، اما هر گاه مورد ظلم و تجاوز دشمن قرار گرفته با مقاومت و شجاعت و تدبیر و فرهنگ غنی، متجاوز را در هم کوبیده و آنان را پشیمان کرده است و این مقاومت ریشه در عاشورای ۶۱ هجری قمری دارد و بالاترین قدرت نرم بازدارنده جمهوری اسلامی ایران است.

وی تصریح کرد: اما قدرت سخت جمهوری اسلامی ایران نیز مورد اعتراف دوست و دشمن قرار گرفته است، همکاران عزیز این واقعیت تلخ را به یاد دارید که در ابتدای جنگ تحمیلی سیم خاردار را برای استفاده در خطوط دفاعی جبهه ها از خارج وارد می کردیم چه رسد به تجهیزات پیشرفته جنگی، در مقابل این ضعف و وابستگی به ارث رسیده از رژیم طاغوت نقطه قوت ما تکیه بر مکتب مقاومت و اراده پولادین جوانان بود، همان جوانان رزمنده ای که بعد از جنگ برای قدرت سخت، دفاع بازدارنده را گذاشتند و جدیدترین و مدرن ترین تجهیزات دفاعی را در کشور تولید کردند.

دهقانی فیرورآبادی خاطرنشان کرد: درهم کوبیده شدن پایگاه آمریکایی‌ها در عین الاسد بعد از اقدام تروریستی و جنایتکارانه آمریکا و سرنگون شدن مدرن ترین هواپیمای جاسوسی آمریکا که حریم هوایی کشور را نقض کرد تنها جلوه‌ای از قدرت بازدارنده جمهوری اسلامی ایران بود.

وی افزود: ایران امروز ۴۰ سال بعد از انقلاب همچون عربستان گاو شیرده آمریکا نیست یا مثل ایران قبل از انقلاب میش رام شده آمریکا نیست، ایران امروز با رهبری حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری و با خودباوری و اعتماد به نفس ملی و به برکت از خود گذشتگی مردم و جوانان غیور خود در اوج اقتدار همچون شیر در مقابل قلدری آمریکا است و از منافع و مصالح خود دفاع می کند و الهام بخش دیگر کشورها در عرصه روابط بین الملل به ویژه در مقابله با یک جانبه‌‎گرایی آمریکا است.

دهقانی فیرورآبادی اظهار کرد: جای دارد در اینجا یاد و خاطره همه شهدا، امام شهدا و شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی را گرامی بداریم.

وی با اشاره به اینکه در فرصت باقی مانده به بیان ماده ای از قانون برنامه توسعه ششم و مشکلی از مشکلات حوزه انتخابیه ام اشاره می‌کنم، گفت: همان طور که همه استحضار دارند وظیفه مجلس و نمایندگان مردم قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین است بر این اساس مطابق بند الف ماده ۴۳ برنامه توسعه ششم در مواردی که به دلیل بهره‌برداری از معادن و صنایع معدنی، خسارت‌هایی به اهالی منطقه و بخش کشاورزی آنها برسد، علاوه بر عوارض آلایندگی با تصویب شورای معادن استان تا یک درصد فروش آنها برای جبران خسارت‌های وارده و فعالیت‌های بهداشتی و درمانی و عمرانی مورد نیاز منطقه درگیر اختصاص می‌یابد در بودجه سال جاری کشور یعنی ۱۳۹۸ با پیگیری نمایندگان استان های درگیر با آسیب‌های موضوع این قانون برای اولین بار رقم ردیف درآمدی از ۸ میلیارد تومان به ۱۵۰۰میلیارد تومان افزایش یافت، در طول سال جاری در استان یزد با جلسات مستمر مجمع نمایندگان استان با استاندار، مدیران اجرایی و مقامات قضایی هماهنگی‌های لازم برای این قانون به عمل آمد، درست هنگامی که میزان قابل توجهی از این عوارض حصول گردید با کمال تعجب دولت در لایحه بودجه سال آینده مجدد این رقم درآمدی را کاهش داد و آن هم در شرایطی که دولت برای انجام وظایف خود بیشترین نیاز به منابع درآمدی دارد.

دهقانی فیرورآبادی افزود: اگر چه تلاش‌های گسترده‌ای در طی سالهای گذشته برای صنعتی کردن و بهره‌برداری از معادن در استان یزد انجام گرفته، اشتغال و تولید را به همراه داشته و صادرات و ارزآوری محصولات تولیدی برای ما مشهود و قابل تقدیر است، اما این حجم فعالیت صنعتی و معدنی مشکلات و آسیب‌‎هایی ایجاد کرده است که به هیچ عنوان نمی‌توان از آن غافل شد. از مجموع ۵۶۲ معدن بهره‌برداری شده استان ۶۸ معدن به طور مستقیم و غیر مستقیم فعالیت کشاورزی استان را تحت تاثیر قرار داده و کشاورزان زحمتکش استان در حوزه زراعت و باغداری و دام و طیور و منابع آبی از جمله قنوات و چاه‌های آب را با مشکل مواجه نموده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: خسارت وارده به بخش کشاورزی سالانه حدود ۱۶۰۰ میلیارد ریال می باشد، محدوده این آسیب‌ها کل استان است به ویژه در دشت میبد، اردکان، یزد و تفت، اشکزر و مهریز بهره‌برداری از معادن باعث تردد زیاد کامیون‌های سنگین حامل بار معاون در جاده های روستایی و بزرگراه ها و راه های شریانی استان گردیده است و متاسفانه در بسیاری از موارد  رعایت تناژ نمی شود و اضمحلال و خرابی راه‌ها را در بردارد و علاوه بر آن حوادث ناگواری را هم با تصادفات رقم می زنند و باعث نارضایتی عمومی می گردد. برای بحران بخشی از خرابی‌های ایجاد شده بر اساس برآورد انجام گرفته در سال جاری رقمی بالغ بر ۴۵۰۰ میلیارد ریال مورد نیاز است. در سال جاری آلودگی در شهرستان میبد فیروزی از تهران هم بیشتر بود و این یک هشدار جدی می باشد.

وی افزود: افزایش بیماری‌های مزمن تنفسی، رشد ابتلا به سرطان که متاسفانه در این مورد استان یزد رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داده است و بیماری‌های قلبی نمی‌تواند بی ارتباط با فعالیت‌های گسترده صنایع و معادن باشد، آسیب‌های وارده در این وزه به راحتی قابل ارزیابی نیست.

دهقانی فیرورآبادی گفت: با اشاره به مطالبی که اشاره شد چرا باید شاهد کاهش این ردیف درآمدی از ۱۵۰۰ میلیارد تومان به ۱۵ میلیارد تومان باشیم و دولت چگونه می‌تواند این خسارات را جبران کند؟

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: در پایان از همکاران محترم استدعا دارد به هنگام طرح لایحه بودجه سال آینده منافع عموم مردم را مدنظر قرارداده و افزایش این ردیف درآمدی را به تصویب برسانند

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: