کد خبر: ۸۴۰۷۶۹
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۱
تعداد بازدید: ۲۱۵
قالیباف:
قالیباف گفت: برای اینکه تحولی ایجاد کنیم که مردم حس کنند و امیدوار شوند که آینده خوبی در انتظار است و جبران مافات انجام می‌شود، یک برنامه پنج ساله کافی است.

برای ایجاد تحول امیدوارکننده یک برنامه پنج ساله کافی است/ با پایداری‌ها در حال گفت‌وگو هستیمبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، محمدباقر قالیباف شهردار اسبق تهران عصر امروز پنجم بهمن ماه ۹۸ در جلسه ماهانه جامعه اسلامی مهندسین ضمن تسلیت ایام فاطمیه، شهادت سردار سلیمانی و حادثه هواپیمای اوکراینی با بیان اینکه ما در کشور مشکل جدی و اساسی داریم و آن این است که بعد ساختاری و نظام اداری و اجرایی نسبتی با خواسته‌ها و باید‌های ما ندارد، افزود: این مشکل در آموزش عالی، آموزش و پرورش، حوزه صنعت، اقتصاد خرد و کلا و فرهنگی وجود دارد و تا زمانی که ما این موضوع را در کشور اصلاح نکنیم، کشور سر و سامان نمی‌گیرد.

قالیباف با بیان اینکه ضعف دیگر این است که اداره مجموعه بزرگی تحت عنوان دولت یا حکومت و به طور کلی اداره یک کشور نیازمند، داشتن هنر حکومت‌داری است؛ بیان کرد: همانطور که مدیریت، علم هنر و مهارت است ما هم تاکید داریم که باید حکوکت را با اندیشه اسلامی و منطق قرآن و اهل بیت اداره کنیم.

وی ادامه داد: در واقع باید بین حکمت عملی و نظری ما هماهنگی باشد، اما وقتی جلو می‌رویم برای هماهنگی بین این دو می‌بینیم که در اجرا الزاماتی پیدا می‌شود که برای آنها پاسخ‌های معتبر نداریم و تا زمانی که آن را در کشور اصلاح نکنیم، کارمان به سر انجام نمی‌رسد و این ناکارآمدی‌ها تغییر نمی‌کند.

شهردار اسبق تهران با اشاره به تعبیری که برای ناکارآمدی کشور به کار می‌برد، افزود: در بخش‌هایی از کشور ناکارآمدی اشباع شده است به این معنی که وقتی کاری را دست نزنند بهتر اداره شود یعنی ناکارآمدی اشباع شده.

وی با بیان اینکه این حرف‌ها به معنای این نیست که نقاط قوت را نبینیم بلکه نگاه آسیب‌شناسی داریم، اظهار کرد: من معتقد هستم که این تحول و حرکت بر اساس قانون اساسی باید مبنای اداره کشور باشد و آنجایی که باید کار را شروع کند و پیش ببرد، مجلس است.

کاندیدای مجلس یازدهم با بیان اینکه ممکن است برخی بگویند قالیباف تجربه مجلس را ندارد و من آن را قبول دارم، گفت: اما وقتی با پیشکسوتان مجلس صحبت می‌کنم و قانون اساسی را نگاه می‌کنم و تجربه ۴۰ ساله و دستی که بر آتش داشته‌ام را نیز کنار آن قرار می‌دهم می‌بینم که این کار باید از مجلس آغاز شود.

وی اضافه کرد: ممکن است برخی بگویند امکان انجام این کار از مجلس وجود ندارد اما با صراحت می‌گویم کار نشدنی نیست. من باور دارم که مدیری که وارد هر مجموعه‌ای شد اگر بعد از ۴ ماه سوار بر کار نشد بعد از ۴۰ ماه هم نمی‌تواند سوار کار شود.

فرمانده اسبق ناجا با اشاره به مسئولیت خود در نیروی انتظامی و با بیان اینکه در ۴ ماهه نخست که وارد این مجموعه شده بودم و در حال بررسی بودم از من پرسیدند که چه کاری می‌خواهی برای تحولی که می‌گویی انجام دهی، اظهار کرد: گفتم دو کار انجام می‌دهم، یکی از آنها این است که در درون نیروی انتظامی است که به آن قدرت می‌دهم نخست اینکه به نیروی انتظامی هویت بدهم به این معنی که وقتی از فرزند دبستانی شما در مدرسه پرسیدند شغل پدرش چیست، بتواند با افتخار اسم آن را بگویند و دیگر بچه‌ها هم به راحتی معنی آن را بفهمند و استرس اینکه بگوید پدرش چه کاره است را نداشته باشد.

وی ادامه داد: در درون سازمان هم می‌خواهم این کار را انجام دهم که وقتی کسی خواست از پاسگاه و کلانتری بیرون برود اول بیاید پیش من بعد از مجموعه خارج شود؛ بگوید کارش خوب بود و یا بد بود.

قالیباف با بیان اینکه همه از حرف من خندید و بدون شک هیچ کدام از دوستانی که این دو حرف را شنیدند به آن اعتقاد نداشتند، گفت: به ما می‌گفتند نفرات قبلی که می‌آمدند القاب را به نیروی انتظامی تبدیل می‌کردند شما که با هویت سردار آمده‌ای و به قولی به میدان مین پا گذاشته‌ای این کار نشدنی است. اما همان بچه‌های ژاندامری، کمیته، سپاه و همه آنهایی که به نیروی انتظامی تبدیل شدند، دیدند که ۱۱۰ راه افتاد.

وی افزود: وقتی من حرف از ۱۱۰ می‌زنم، حرف از یک تحول عظیمی است که پشت آن فکر، مدیریت انضباط، تکنولوژی، اندیشه دانشگاه، ماشین و خودرو، سازمان و ساختار و در نهایت تغییر فرهنگی وجود دارد.

قالیباف با اشاره به مطرح کردن طرح‌های خود در معضل ترافیک و آلودگی هوا با حضور خاتمی و عارف، گفت: دولت گفت که امکان اجرای آن طرح نیست و شما فقط یک بخش بستن کمربند ایمنی را اجرا کنید، من گفتم به شرطی اینکه مصاحبه نکنید که قالیباف موظف به اجرای طرح کمربند شده است، ظرف سه ماه طرح کمربند را اجرا می‌کنم اگر بالای ۷۰ درصد در شهر و روستا آن را اجرا نکردند من کل طرح را پس می‌گیرم.

وی با بیان اینکه آنجا پذیرفتم و بعد دیدیم که چقدر تغییر در این زمینه انجام و بهبود ایجاد شد، یادآور شد: همان زمان در میدان فاطمی، نیسانی دیدم که وسایل ساختمانی جابجا میک‌رد در حالی که نه در داشت و نه چراغ و شیشه جلوی آن به شکلی شکسته بود که راننده جلوی خود را نمی‌دید، اما پیرمردی که پشت فرمانش نشسته بود چچون فکر می‌کرد باید کمربند ببندد با لنگ برای خودش کمربندی درست کرده بود.

وی تصریح کرد: این نشان می‌دهد که مردم ما وقتی مسئولانشان از آنها چیزی بخواهند، آن را انجام می‌دهند و معتقد هستم ۲۹۰ نماینده‌ای که می‌خواهند وارد مجلس شورای اسلامی شوند با یک خرد جمعی باید بانی تحول باشند.

قالیباف با تاکید بر اینکه هرچقدر سیستم بوروکراسی و دولت قوی شود مردم تضعیف می‌شوند، گفت: اگر ما می‌خواهیم قوی شویم باید ایران قوی شود و اگر قرار است ایران قوی شود باید مردم قوی شوند و نمایندگان مجلس هم باید بکوشند کشور را قوی کنند نه اینکه نظام بوروکراتیک را قوی کنند. اگر قرار است این اتفاق در مجلس رخ دهد باید نمایندگان هم قوی باشند و در آنجا تحول رخ دهد.

وی با بیان اینکه معتقدم در گام دوم انقلاب تحول از مجلس آغاز شود، تاکید کرد: این اتفاق باید از سوی جوانان، نیروهای انقلابی و کارآمد رخ دهد. البته جوان هم مفهومی نسبی است. یعنی اگر متوسط سن مجلس ۵۰ سال باشد، آن مجلس جوان است.

شهردار اسبق تهران با بیان اینکه در دوم اسفند واقعا دلسوزان نظام و دلدادگان انقلاب که شیفته خدمت هستند باید تحول را از مجلس شروع کنند، تاکید کرد: برای اینکه تحولی ایجاد کنیم که مردم حس کنند و امیدوار شوند که آینده خوبی در انتظار است و جبران مافات انجام می‌شود، یک برنامه پنج ساله کافی است.

قالیباف ادامه داد: البته این معنایش چنین نیست که در پایان آن پنج سال همه مشکلات حل شده باشد بلکه منظور این است که در طول این پنج سال مردم تغییر را حس می‌کنند و گرنه قرار نیست همه تغییرات در سال آخر رخ دهد که برای این کار باید تغییر در آن ۲۹۰ نفر مجلس رخ دهد.

کاندیدای مجلس یازدهم تصریح کرد: من از مشکلات آیین‌نامه مجلس، از نقاط ضعف سیستم مدیریتی آگاهم و می‌دانم که برخی از اصول قانون اساسی را سال‌هاست کنار گذاشته‌ایم و هیچ توجهی به آن نمی‌کنیم اما این معنایش چنین نیست که قرار است هیچ کاری نکنیم تا وضعیت به همین شکل ادامه یابد.

این کنشگر سیاسی نواصولگرا تاکید کرد: دولت باید امورات تولی‌گری را انجام دهد حتی اگر کارهای کوچکی باشد. در دوران ناجا هم تلاش زیادی کردم تا با وزارت اطلاعات و دولت صحبت کنم و بپذیرند که پاسپورت دادن یک کار خدماتی است و دلیلی ندارد دست ما باشد. الان می‌بینیم که کار را پلیس + ۱۰ انجام می‌دهد.

قالیباف افزود: هر کاری که دقیق علمی و منظم است و با قدرت انجام می‌شود و در آن فساد نیست و سیستماتیک صورت می‌گیرد را انقلابی می‌گوییم. اگر این گام را بلند و محکم برداریم آن وقت سایر گام‌ها را می‌توان راحت‌تر برداشت و گرنه اگر مجلس قوی نشود، کارها درست انجام نخواهد شد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت شورای ائتلاف اصولگرایان گفت: تا الان در مجموعه شورای نیروهای انقلاب همه احزاب اصولگرا حضور دارند و فقط دوستان جبهه پایداری ماندند که با آنان هم در حال گفت‌وگو هستیم. این ۱۵۹ نفر فعلی هم که هستند به ۹۰ نفر می‌رسند و در ادامه به ۳۰ نفر لیست می‌رسند و این کار پشت درهای بسته انجام نمی‌شود بلکه انصافا شفاف انجام خواهد شد و دیگر خبری از گروهای مختلف ۵+۲ و ۸+۷ و این مسائل وجود ندارد.

قالیباف در پاسخ به این پرسش که سازوکار برگزیدن کسانی که در سایت معرفی شده از سوی وی برای حضور جوانان در انتخابات چگونه پیش رفت، تاکید کرد: در آن سایت حدود ۶۳۰۰ نفر ثبت نام کردند که از میان آنان کسانی که شرایط و شاخص‌های لازم زمان ثبت‌نام داشتند را جدا کردیم به ۱۳۰۰ نفر رسیدیم و بعد از آن به حدود ۷۰۰ نفر رسیدیم و ممکن شد که ۲۸۰ نفر که قابلیت این کار را داشتند را مورد مصاحبه قرار دادیم و در پایان اگر درست به خاطر داشته باشم ۹۰ نفر بودند که در تهران و شهرستان‌ها برگزیده شدند و به آنان گفتیم بروید و ثبت‌نام کنید و آنان را به شورای ائتلاف نیز معرفی کردیم.

وی در پایان تاکید کرد: البته من نمی‌گویم که این سازوکار ایرادی نداشت ولی واقعا سعی ما بر این بود که عدالت را رعایت کنیم و به نظرم این روش بهتر از انتخاب افراد پشت درهای بسته برای حضور در لیست یا ثبت‌نام در انتخابات بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: