کد خبر: ۸۴۰۴۶۲
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۵
تعداد بازدید: ۲۲۳
معاون اول رییس‌جمهور:
جلسه ستاد هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور پیش از ظهر امروز (سه شنبه) به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

حفاظت از تالاب میانکاله و خلیج گرگان نیازمند طرحی جامع و قابل اجراستبه گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، اسحاق جهانگیری در این جلسه تالاب میانکاله و خلیج گرگان را از جاذبه های طبیعی و گردشگری مهم کشور برشمرد و گفت: مردم ایران و به خصوص مردم استان های مازندران و گلستان حساسیت ویژه ای نسبت به این منطقه دارند که باید برای حفاظت از آن برنامه ریزی و تلاش جدی صورت گیرد.

معاون اول رییس جمهور بر ضرورت تدوین طرحی جامع برای حفاظت از تالاب میانکاله و خلیج گرگان تاکید کرد و گفت: سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری وزارت خانه های نیرو، جهاد کشاورزی، سازمان برنامه و بودجه، استانداران مازندران و گلستان و سایر دستگاه های مرتبط طرحی جامع و قابل اجرا با استفاده از یافته های علمی و مطالعات گذشته تدوین و آن را برای تصویب در جلسه ستاد مطرح نمایند.

وی با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست و استانداران گلستان و مازندران باید از موجودیت تالاب میانکاله و خلیج گرگان به طور جدی محافظت کنند، اظهار داشت: قطعاً حفاظت از این جاذبه طبیعی کشور تنها با تصمیمات اداری قابل انجام نیست و لازم است از توانمندی دانشگاه ها و مشاورین آگاه، عالم و صاحب نظر برای این موضوع استفاده شود تا برنامه ریزی دقیقی برای حفظ محیط زیست این منطقه انجام شود.

جهانگیری با تاکید بر اینکه باید شرایط زندگی مردم و ساکنین این منطقه نیز در تصمیم گیری ها مدنظر قرار گیرد تا زراعت و معیشت آنها با مشکل مواجه نشود، افزود: تا زمان تدوین این طرح جامع، اجرای پیشنهادات کوتاه مدت که مورد توافق همه دستگاه ها برای حفاظت از منطقه تالاب میانکاله و خلیج گرگان باشد در دستور کار قرار دهند.

معاون اول رییس جمهور از استانداران گلستان و مازندران نیز خواست موضوع حفاظت از میانکاله و خلیج گرگان را به موضوعی ملی تبدیل کنند تا تمرکز و ظرفیت های سایر دستگاه ها نیز برای حفاظت از این منطقه بسیج شود.

در این جلسه که وزیر صنعت، معدن و تجارت،‌ راه وشهرسازی و استانداران گلستان و مازندران نیز حضور داشتند، رییس سازمان حفاظت محیط زیست گزارشی از چالش ها و مشکلات تالاب میانکاله و خلیج گرگان ارائه کرد و گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده با درنظر گرفتن مطالعات کارگروه ها و شوراهای ذیربط ظرف مدت پنج ماه این موضوع جمع بندی و در جلسه ستاد ارائه خواهد شد.

در این جلسه نماینده سازمان حفاظت محیط زیست گزارشی از وضعیت پناهگاه حیات وحش تالاب میانکاله و خلیج گرگان ارائه کرد و به تشریح چالش ها و مشکلات زیست محیطی این منطقه پرداخت.

وی کاهش جریان های ورودی به تالاب و کاهش تراز آب دریا که منجر به خشکی تالاب و افزایش شوری آب شده است را از مسائل و چالش های تالاب میانکاله و خلیج گرگان برشمرد و گفت: ورود مازاد کود و سم مصرفی در بخش کشاورزی و فاضلاب های شهری به تالاب و تصرفات و تغییر کاربری های غیرمجاز اراضی تالاب از دیگر مشکلات و چالش های آن محسوب می شود.

در این نشست پس از بحث و تبادل نظر در خصوص مسائل و چالش های تالاب میانکاله و خلیج گرگان، راهکارهای پیشنهادی برای حل این مسائل مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری وزارت نیرو، جهاد کشاورزی، سازمان برنامه بودجه و استانداران مازندران و گلستان و سایر دستگاه های مرتبط ضمن اجرای برنامه های کوتاه مدت برای حفاظت از تالاب میانکاله و خلیج گرگان، با استفاده از یافته های علمی و مطالعات گذشته، برنامه ای جامع برای حفظ محیط زیست میانکاله و خلیج گرگان تدوین نمایند و برای تصویب در جلسه آتی ستاد مطرح نمایند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: