کد خبر: ۸۴۰۲۱۷
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۹
تعداد بازدید: ۲۹۷
با وجود انتشار برخی اخبار در رسانه‌های عربی، به نظر می‌رسد کنفدراسیون فوتبال آسیا راهکاری جدید برای حل مشکل میزبانی نمایندگان ایران در نظر گرفته است.

راه حل جالب AFC برای پایان دادن به ماجرای میزبانی تیم های ایرانیبه گزارش خبرداغ به نقل از جام نیوز، چالشی که اخیراً گریبان فوتبال ایران را گرفته، به خطر افتادن میزبانی تیم‌های باشگاهی در لیگ قهرمانان آسیاست. کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا هفته گذشته در نامه‌ای به فدراسیون فوتبال با اشاره به مسائل امنیتی اعلام می‌کند که موضوع میزبانی تیم‌های ایرانی در خاک بی‌طرف در دست بررسی است تا مسئولان ورزش ایران راهکار و دفاعیات خود را ارائه کنند. در این خصوص وزارت ورزش و جوانان نامه‌ای برای تضمین امنیت به AFC ارسال می‌کند و در کنار آن نامه‌ای از سازمان هوایی ایران در خصوص تأمین امنیت آسمان ایران ارائه می‌شود که گویا برای کمیته مسابقات AFC کافی نبود و اعضای این کمیته تصمیم به گرفتن میزبانی از تیم‌های ایرانی می‌کنند.

 

دیپلماسی ضعیف نمایندگان ایران
پس از این تصمیم که روز پنجشنبه اتخاذ می‌شود، از اعضای کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا که باید مصوبات دیگر کمیته‌ها را تأیید کنند نظرخواهی صورت می‌گیرد که یکی از اعضای این کمیته مهدی تاج است. هرچند بیشتر تصمیمات اتخاذ شده در کمیته‌ها فارغ از مستندات و مکاتبات، با مذاکرات شفاهی و لابی‌های بین المللی است که ضعف فوتبال ایران در دیپلماسی، بی‌اثر بودن کرسی‌های گرفته شده توسط نمایندگان ایران در کمیته‌های مختلف و عدم آگاهی کامل به زبان انگلیسی این امتیاز را از ایران گرفته است.

 

فوتبال ایران در یک سال اخیر چالش‌های زیادی را پشت سر گذاشته و چالش‌های زیادی هم پیش‌رو دارد. یکی از این مسائل، همگروهی بانوان ایران با فلسطین، فیلیپین و چین‌تایپه به میزبانی سرزمین‌های اشغالی در رام‌الله و در مسابقات انتخابی المپیک 2020 توکیو بود که کمتر از یک سال پیش فوتبال ایران را با چالشی بزرگ مواجه کرد. متأسفانه پیش از قرعه‌کشی مسئولان فوتبال کشورمان شرایطی را ایجاد نکردند در گروه فلسطین قرار نگیرند و پس از آن نیز با زبان تهدید و کناره‌گیری قصد تغییر شرایط را داشتند. مسئله‌ای که طبق بنده 4 اساسنامه فیفا می‌توانست تعلیق یا اخراج از فیفا را برای فوتبال ایران به همراه داشته باشد.

 

طبق بند 4 اساسنامه فیفا «تبعیض هر نوعی در مقابل یک کشور، شخص، گروه، از هر نژاد، رنگ پوست، قوم، ملیت، ریشه، جنس،‌ معلولیت، زبان، دین، دیدگاه سیاسی، دارایی، و... اکیداً ممنوع است و با تعلیق یا اخراج جریمه خواهد شد». عدم سفر به سرزمین‌های اشغالی و انصراف از حضور در مسابقات با به جریان انداختن تبعیض علیه یک کشور طبق این بند که صراحتاً اعلام کرده، تعلیق یا اخراج را برای ایران به دنبال داشت که می‌توانست زودتر از اینها فوتبال ایران را با چالشی بزرگ مواجه کند.

 

با توجه به ممنوعیت مسافرت شهروندان ایرانی به سرزمین اشغالی، فدراسیون نشین‌ها تنها راه را کناره‌گیری می‌دانستند و صراحتاً این موضوع را به AFC اعلام کرده بودند. با این حال در آن مقطع سعود المهندی، رئیس قطری کمیته مسابقات AFC و از پرنفوذترین افراد در این کنفدراسیون به کمک ایران آمد و با هماهنگی با فلسطینی‌ها، آنها قبول کردند میزبانی‌شان را در قطر انجام دهند تا خطر تعلیق از سر فوتبال ایران برداشته شود.

 

مانور رسانه های عربستانی
این بار شرایط برای فوتبال ایران متفاوت رقم خورده است. همه مسائل دست به دست هم داده بود تا علاوه بر ایجاد چالش، فدراسیون فوتبال و باشگاه‌ها با کمبود زمان هم دست به گریبان باشند. باشگاه‌هایی که قرار است با نمایندگان ایران لیگ قهرمانان رقابت کنند، مقابل سفرشان به ایران علامت سؤالی را برای مسئولان AFC قرار دادند که شرایط را سخت کرد. مسئله‌ای که باعث شد در انفعال مسئولان فوتبال ایران برای لابی‌های پشت پرده، کمیته مسابقات رأی خود را در خصوص میزبانی تیم‌های ایرانی در زمین بی‌طرف صادر کند.

 

پاسخ ایران مقابل این تصمیم، مقاومت و انصراف در صورت گرفتن میزبانی بود. کمیته اجرایی AFC قرار بود با توجه به پاسخ ایران و نظرخواهی از اعضایش روز گذشته رأی نهایی را صادر کند که البته این کار صورت نگرفت. هرچند به نظر می‌رسد رسانه‌های عربستان سعودی آنچه دوست داشتند را از جانب AFC مخابره کردند و این رأی را نهایی و تأیید شده دانستند، در حالی که AFC هنوز به صورت رسمی موضوع را اعلام نکرده و حتی وزیر ورزش اعلام کرد که در صحبت تلفنی با شیخ سلمان، رئیس AFC قول داده موضوع دوباره بررسی می‌شود.

 

راه حل جدید میزبانی را به ایران بازمی گرداند؟
پیگیری‌ها نشان می‌دهد که بررسی مجدد میزبانی تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا، تصمیم نهایی AFC است و آنها فعلاً از صدور رأی نهایی امتناع کرده‌اند. به همین جهت روز گذشته خبری از تأیید این رأی نبود و رسانه‌های سعودی عجولانه خواسته قلبی‌شان را به جریانی رسانه‌ای تبدیل کردند. آنچه به نظر می‌رسد، کنفدراسیون فوتبال آسیا با تغییر برنامه مسابقات تیم‌های ایرانی در مرحله گروهی قصد دارد فرصتی را برای بررسی مجدد فراهم کند. این تغییر احتمالاً به این شکل خواهد بود که تیم‌های ایرانی در دور رفت مرحله گروهی بازی‌های خارج از خانه خود را برگزار کنند و دیدارهای خانگی به دور برگشت موکول شود.

 

در صورتی که چنین مسئله‌ای پیش پای تیم‌های ایرانی قرار بگیرد، بازی‌های برگشت در نیمه دوم فروردین‌ماه 99 برگزار می‌شود که تا آن زمان نزدیک به سه ماه زمان باقی است. مسلماً تا آن زمان با عادی شدن شرایط و البته لابی‌های پشت پرده که باید از سوی مسئولان ورزش کشورمان صورت بگیرد و دیپلماسی به کمک فوتبال بیاید و البته فیفا، می‌توان رأی کمیته مسابقات AFC را تغییر داد. با این حال به نظر نمی‌رسد در فرصت کوتاه باقیمانده تغییری در شرایط دیدارهای پلی‌آف ایجاد شود و این مسئله مربوط به دیدارهای مرحله گروهی است.

 

در جریان این مسائل باز هم رد پایی از سعود المهندی وجود دارد. مدیر پرنفوذ قطری کنفدراسیون فوتبال آسیا که گویا با پیگیری‌هایی که در این زمینه داشته توانسته مقابل صدور نهایی رأی را بگیرد و حالا فوتبال ایران با پیشنهاد جدیدی مواجه شده است. پیشنهادی که به نظر می‌رسد یک قدم AFC را به عقب رانده و حالا فوتبال ایران یک قدم به حق طبیعی‌اش نزدیک شده است. با توجه به اینکه تیم ملی 7 فروردین‌ماه 99 در تهران میزبان هنگ‌کنگ است، برگزاری این بازی زیر نظر فیفا برای AFC هم چاره‌ای جز تأیید میزبانی ایران باقی نخواهد گذاشت و این امتیاز نیز برای نمایندگان ایران وجود دارد که در دور برگشت که سرنوشت صعود را تعیین می‌کند، میزبان باشند.

 

تسنیم

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: