کد خبر: ۸۳۹۸۸۹
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲
تعداد بازدید: ۱۵۱
یک نماینده مجلس با اشاره به اینکه با صرفه‌جویی می‌توان کسری پنهان بودجه را به نصف کاهش داد، گفت: صرفه‌جویی یک ریاضت است و ریاضت در اقتصاد خیلی سخت است. برای دولت‌ها خیلی دشوار است که بخواهند دست به ریاضت اقتصادی بزنند و این‌که این ریاضت در کدام بخش باید اتفاق بیافتد تصمیمی بسیار دشوار است.

با صرفه‌جویی می‌توان کسری پنهان بودجه را به نصف کاهش داد/ نقش دلال‌ها در بازار ارز کاهش یافته استبه گزارش خبرداغ، علیرضا محجوب در گفت‌و‌گو با  ایلنا در پاسخ به این سوال که از آنجایی که تراز عملیاتی بودجه سال آینده کشور منفی ۱۰۶ هزار میلیارد تومان است، حال اگر توان افزایش درآمد نداریم چرا هزینه‌های خود را کاهش نمی‌دهیم تا این کمبود را جبران کنیم؟ و آیا در این میان همه هزینه‌های ما اجتناب‌ناپذیر است؟ گفت: این نکته‌ای درست است. اساسا کاهش هزینه از به دست آوردن درآمد آسان‌تر است. همیشه می‌گویند کمتر مصرف کردن یا مصرف نکردن کالاهای وارداتی آسان‌تر از صادرات است چون انجام این کار خود یک درآمد نهفته است و کسب عایدی حاصل از مصرف نکردن کالای خارجی بسیار راحت‌تر از خلق درآمد است.

نماینده مردم تهران در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آنچه در مورد بودجه وجود دارد این است که صرفه‌جویی مهمتر از هر کاری است. یعنی صرفه‌جویی در هزینه‌ها مهمتر از کسب مالیات و درآمد نفتی و درآمدهای مختلف است. الان دولت از نظر درآمدهای گمرکی به واسطه کاهش درآمدهای نفتی‌اش به شدت دچار مشکل شده است ولی به جای اینکه برای جبران آن دست به صرفه‌جویی بزند سعی می‌کند آن را از راه استقراض جبران کند که متاسفانه عدد قابل ملاحظه‌ای از این بودجه به این امر متکی است و میزان آن خوشبختانه یک سوم است. این بودجه مملو از کسری پنهان است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در واکنش به اینکه کاهش هزینه‌ها را تقریبا در هیچ‌ یک از دولت‌ها شاهد نبوده‌ایم، گفت: دولت فعلی در این مورد کمی بهتر از دولت‌های پیش از خود عمل می‌کند و نمی‌توان این را نادیده گرفت. بودجه عمومی به میزان هشت درصد رشد نشان می‌دهد درحالی که متوسط رشد بودجه عمومی ما معمولا بالاتر از ۱۵ و ۲۰ درصد بوده است. بودجه عمومی در دولت آقای احمدی‌نژاد در آن سالی که شرایط کشور خیلی سخت بود، ۱۵ درصد رشد داشت و این هشت درصد یعنی نصف آن میزان، البته منظورم بودجه عمومی است، رشد بودجه شرکت‌ها بیش از دو برابر بودجه عمومی است.

عضو فراکسیون امید مجلس اظهار داشت: این جهت‌گیری دولت را نمی‌توانیم منکر شویم که دولت اصلا توجهی به صرفه‌جویی نداشته است بلکه ما می‌گوییم این میزان صرفه‌جویی کوچک است و معادل همه هزینه‌ها باید صرفه‌جویی اتفاق بیافتد. البته دولت به تنهایی در این مسیر نمی‌تواند موفق باشد بلکه دولت و مجلس باید با هم در این مسیر گام بردارند. صرفه‌جویی یک ریاضت است و ریاضت در اقتصاد خیلی سخت است. برای دولت‌ها خیلی دشوار است که بخواهند دست به ریاضت اقتصادی بزنند و این‌که این ریاضت در کدام بخش باید اتفاق بیافتد تصمیمی بسیار دشوار است.

وی ادامه داد: با این وجود بنده به شدت منتقد هستم و معتقدم دولت وقتی درآمدهای ارزی و نفتی‌اش که بودجه معمولا به آن متکی بوده و امسال میزان مورد نظر آن محقق نشده است، چگونه برای سال آینده فروش یک‌میلیون بشکه نوشته است؟ ما می‌گوییم اگرچه وضع بودجه دولت نابسامان بوده اما وضع اقتصادی کشور از همه دوره‌هایی که نفت در آن بوده بهتر بوده است.

محجوب گفت: به عنوان مثال در یکی دو سال اخیر که دولت تصمیم گرفت از بانک مرکزی دست بکشد و بگذارد کار خود را در بازار ارز انجام دهد، دیدید که قیمت ارز که در اختیار دلال‌های خیابانی بود به تدریج از دست‌شان بیرون آمد و الان جز بانک مرکزی هیچ‌کس نمی‌تواند نقش آفرینی کند و نقش آفرینی دلال‌ها بی‌فایده است چون بانک مرکزی عمده ارزها را جمع می‌کند و چون پولی بابت نگه‌داشتن آن ندارد، باید آن‌ها را بلافاصله عرضه کند اما در گذشته فقط مانع بود. درست است که ما سیاست‌گذاری کرده‌ایم که ارز را نتوان همه‌جا هزینه‌ کرد اما در آن زمینه‌هایی که ارز باید هزینه شود مضیقه‌ها به حداقل رسیده است، در حالی که الان باید در آن بخش‌ها به شدت مضیقه داشته باشیم.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس گفت: بنابراین ما باید اینجا تمجید کنیم از نقش کسانی که این مسیر را طی کردند یا اجازه دادند این مسیر طی شود. ما وقتی سهم بودجه را در تولید ناخالص داخلی می‌بینیم سهم بسیار شگرف و بزرگی است. در دولت شهید رجایی و مهندس موسوی این میزان از ۲۶ تا ۳۸ نوسان داشته است. در دولت مهندس موسوی کشور یک سال با چهار میلیارد دلار اداره شد. بنابراین کشوری که امسال با این میزان کاهش درآمد نفتی مواجه است و بیش از چهل میلیارد درآمد ارزی‌اش خواهد بود، هرگز نمی‌توانیم بگوییم این دولت نمی‌تواند کشور را اداره کند، بنابراین یکی از راه‌های آن صرفه‌جویی است.

وی ادامه داد: کارمندان و مدیران و مسئولان در هر سه قوه و هر کسی که از این محل ارتزاق می‌کند صرفه‌جویی را درک نکرده‌اند. این پیکره اگر دست به صرفه‌جویی بزند ما تقریبا می‌توانیم به راحتی این کسری پنهان را به نصف کاهش دهیم.

محجوب در پاسخ به این سوال که از آنجایی که دولت امکان فروش نفت همچون سالیان گذشته را ندارد و برای جبران آن به فروش اموال منقول و غیر منقول و همچنین فروش اوراق روی آورده است، آیا اعدادی که در این دو بخش در بودجه پیش‌بینی شده قابل تحقق خواهد بود؟ گفت: چند سال است که بسیاری از این پیش‌بینی‌ها نادرست است و اتفاق نمی‌افتد و برای همین یکی از خوشحالی‌های ما این است که چون خریدار ندارد بخشی از این کسری پنهان اصلا اتفاق نمی‌افتد اما بعدا دولت بعضا دست به کارهای خطرناک‌تری می‌زند که آن استقراض از بانک‌ها و منابع داخلی است که اقداماتی خطرناک‌تر از فروش اوراق است، چون عیان است و بعد معلوم می‌شود که دراین بخش چه اتفاقی افتاده است. به همین جهت ما با اقدامات خطرناک مخالف هستیم، ما با صرفه‌جویی موافق هستیم.

عضو فراکسیون امید مجلس گفت: متاسفانه پیشنهاداتی که در مجلس می‌شود افزاینده است و افزایش فزاینده بودجه را به همراه دارد، درست است که اعداد بیش از پنج درصد جا‌به‌جا نمی‌شود اما این هم فزاینده است و کاهنده نیست و حجم بودجه را کاهش نمی‌دهد. قاعدتا تا زمانی که ما به عنوان نمایندگان برایمان تفهیم نشود که بودجه باید کوچک شود و سیاست‌ها باید در این جهت اصلاح شود نمی‌توانیم این موضوع را به سمتی هدایت کنیم که این خواسته محقق شود و آن‌موقع ممکن است که ما بگوییم خدا دولت را خیر دهد که عدد کمتری را به عنوان حجم بودجه در نظر گرفت و ما ناچار شویم به چیزی که قبول نداریم رای دهیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: