کد خبر: ۸۳۹۸۷۵
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۶
تعداد بازدید: ۲۰۲
استاد دانشگاه بیرمنگام انگلیس ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا را عامل افزایش تنش‌ها و دلیل سقوط هواپیمای اوکراینی دانست و گفت: ایران باید به مذاکره با اروپا بپردازد اگر ایران این فرصت را از دست بدهد و نتواند کشورهای اروپایی را قانع کند، ممکن است با خطر انزوای اقتصادی نه تنها از سمت اروپا بلکه از سوی پکن، مسکو و سایر قدرت‌ها مواجه شود.

ایران باید از فرصت گفت‌وگو با اعضای برجام استفاده کند/ موفقیت مذاکره با اروپا می‌تواند شاهراهی برای اقتصاد ایران باشد/ ترور سردار سلیمانی دلیل سقوط هواپیما بودبه گزارش خبرداغ ، ویلیام اسکات لوکاس استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه بیرمنگام است، وی تاکنون سال‌ها به عنوان کارشناس سیاست خارجی آمریکا و انگلیس فعالیت کرده‌ است. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود در مورد تنش‌های اخیر پرداخت.

فعال شدن مکانیزم حل اختلاف آخرین ابزار اروپا برای نجات برجام است

ویلیام اسکات لوکاس در ابتدا در مورد فعال شدن ساز و کار حل اختلاف توسط انگلیس، فرانسه و آلمان گفت: فعال شدن این مکانیزم در واقع به این معنی است که اروپا باید از آخرین فرصت خود برای گفت‌وگو با ایران و زنده نگه داشتن توافق با ایران و استفاده کند در صورتی که این مذاکرات موفق شود، هم تاثیر تحریم‌ها کاهش می‌یابد و هم توافق هسته‌ای نجات پیدا می‌کند.

مکانیزم حل اختلاف به معنی همراهی اروپا با سیاست فشار حداکثری آمریکا نیست

وی فعال شدن مکانیزم حل اختلاف را به معنی همراه شدن اروپا با آمریکا در اعمال فشار حداکثری علیه ایران نداشت و گفت: قابل توجه است که اروپایی‌ها تحریم‌های آمریکا را تأیید نکردند و تحریم‌های سازمان ملل را احیا نکردند در عوض تنها روال قانونی فعال کردن مکانیزم حل اختلاف را در پیش گرفتند.

استاد دانشگاه بیرمنگام یادآور شد: در فوریه گذشته، اتحادیه اروپا اینستکس را راه‌اندازی کرد. اما  انتقاد اتحادیه اروپا از تحقیقات و توسعه برنامه موشکی تهران، فعالیت در خاورمیانه و ادعای حضور در بمب‌گذاری  و ترور در اروپا باعث شد که این مکانیزم روند خوبی را نداشته باشد. 

موفقیت مذاکره با اروپا می‌تواند شاهراهی برای اقتصاد ایران باشد

وی در مورد راه‌حل پیش روی ایران در این شرایط گفت: ایران اکنون شانس دیگری برای دنبال کردن مذاکرات با اعضای باقی مانده در برجام  دارد. اگر این مذاکرات موفق باشد، می‌تواند شاهراهی برای اقتصاد آشفته ایران باشد و مانع از درگیری و نزاع‌های بیشتر شود.

ترور سردار سلیمانی به تنش بیشتر و سقوط هواپیما منجر شد

ویلیام اسکات لوکاس در مورد اظهارات جاستین ترودو مبنی بر اینکه افزایش تنش‌ها به سقوط هواپیمای اوکراینی منجر شد، گفت: ترور قاسم سلیمانی توسط آمریکا منجر به افزایش تنش‌ها و در ادامه سانحه هواپیمای اوکراینی شد. 

ایران باید از فرصت گفت‌وگو با اعضای برجام استفاده کند

وی افزود: ایران باید به مذاکره با اروپا بپردازد اگر ایران این فرصت را از دست بدهد و نتواند کشورهای اروپایی را قانع کند، ممکن است با خطر انزوای اقتصادی نه تنها از سمت اروپا بلکه از پکن، مسکو و سایر قدرت‌ها مواجه شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: