کد خبر: ۸۳۹۷۹۴
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۴
تعداد بازدید: ۲۴۰
عراقچی:
معاون سیاسی وزیر خارجه توسل ۳ کشور اروپایی به سازوکار حل و فصل اختلافات در بند ۳۶ برجام را تصمیم غلط در زمانی اشتباه دانست.

همچنان به برجام پایبند هستیمبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا ، سیدعباس عراقچی در دیدار سفیر کرواسی در تهران، که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بعهده دارد، با اشاره به اینکه ایران قبلاً این سازوکار را فعال کرده و به پایان رسانده است گفت: گام‌های پنجگانه ایران در کاهش تعهدات خود نتیجه فعال شدن این سازوکار بوده و این حق جمهوری اسلامی ایران است تا تعهدات خود را متناسب با انجام ندادن تعهدات از سوی سایر طرف‌های برجام کاهش دهد.

معاون سیاسی وزیر خارجه اضافه کرد با وجود طی شدن مسیر بند ۳۶ برجام از سوی ایران، اقدام مشابه از سوی سه کشور اروپایی نه تنها از موضع انفعالی است بلکه اصولاً به لحاظ حقوقی و سیاسی فاقد وجاهت بوده است و نمی‌تواند مورد پذیرش قرار گیرد.

عراقچی از موضع دوگانه نماینده عالی اتحادیه اروپا که به عنوان هماهنگ کننده برجام باید نقش بی‌طرفانه‌ای داشته باشد، ابراز تعجب و از برخورد متفاوت او با نامه سه کشور اروپایی نسبت به نامه‌های متعدد وزیر امور خارجه کشورمان در سال‌های گذشته به شدت انتقاد کرد.

وی افزود: ما همچنان به برجام پایبند هستیم و چنانچه طرف‌های اروپایی به تعهدات خود در رابطه با برجام عمل کنند، تمامی اقدامات ایران بازگشت پذیر خواهد بود.

معاون وزیر امور خارجه همچنین درباره موثر بودن سازوکار اینستکس اظهار تردید کرد و گفت: اینکه این سازوکار هنوز عملیاتی نشده نشانه روشنی از ناتوانی سه کشور اروپایی در عمل به تعهدات خود است.

اشتامبوک سفیر کرواسی در ایران نیز در این ملاقات ضمن اعلام آمادگی کشور متبوعش و اتحادیه اروپایی برای هر اقدامی در جهت کاهش تنش در منطقه ابراز امیدواری کرد با تعامل بیشتر میان طرف‌های مختلف، آرامش در منطقه حاکم شود. وی تاکید کرد نگرانی‌های طرف ایرانی را به مراجع ذیربط در اتحادیه اروپایی منعکس خواهد کرد.

به نقل از مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت خارجه،کرواسی از اول ژانویه ٢٠٢٠ به مدت ۶ ماه ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپایی را بر عهده دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: