کد خبر: ۸۳۹۶۹۰
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷
تعداد بازدید: ۱۸۵
عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: آمریکایی‌ها می‌گویند بازدارندگی ما کاهش پیدا کرده و باید روی ترور متمرکز شویم اما بحث اینجاست که ترور ابزاری است که از سوی حقوق بین‌الملل کاملا رد شده و حتی ناقض آن است.

اقدام واشنگتن نقض بارز منشور حقوق سازمان ملل بود/ آمریکا به دنبال هدف قرار دادن اساسنامه دیوان بین‌المللی دادگستری استبه گزارش  خبرداغ به نقل از  ایلنا، «هیبت‌الله نژندی‌منش» عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی در همایش پیامدهای منطقه‌ای و بین‌المللی ترور شهید سلیمانی در خصوص ابعاد حقوقی این ترور گفت: بخش اصلی در مورد بررسی حقوقی پرونده ترور سلیمانی، حمله پهپادی آمریکا از منظر حقوق بین‌المللی استفاده از زور است. ماده ۵۱ منشور سازمان ملل به نوعی بر حمله مسلحانه دلالت دارد که البته از سوی ایران صورت نگرفته بود.

وی ادامه داد: «ویلیام بار» دادستان کل آمریکا علنا اعلام کرد که هیچ دلیلی برای حمله به سفارت ما از سوی ایران یا هم‌پیمانان آنها وجود ندارد و من نمی‌توانم آن را تایید کنم. از این منظر، اقدام اخیر واشنگتن نقض بارز منشور حقوق سازمان ملل است.

نژندی‌منش افزود: آمریکایی‌ها می‌گویند بازدارندگی ما کاهش پیدا کرده و باید روی ترور متمرکز شویم اما بحث اینجاست که ترور ابزاری است که از سوی حقوق بین‌الملل کاملا رد شده و حتی ناقض آن است. از این منظر خیزش دادرسی انتقام‌جویانه بر اساس ترور را از سوی آمریکا شاهد هستیم. با این تفاسیر می‌توانیم اقدام آمریکا را جنایت جنگی محسوب کنیم. از منظر دیگر، اقدام پهپادی آمریکا را باید نوعی اقدام به تجاوز علیه حاکمیت دولت عراق دانست. بنابراین و بر اساس همین موضوع چون یک انسان با تابعیت ایرانی ترور شده این تفسیر می‌تواند علیه ما هم به کار گرفته شود، یعنی تجاوز علیه ایران.

وی ادامه داد: آمریکا به دنبال نقض ماهیت حقوق بین‌الملل و نهادهای زیر مجموعه آن بوده و در این راستا به دنبال هدف قرار دادن اساسنامه دیوان بین‌المللی دادگستری هستند؛ چراکه این نهاد مرجع حل اختلاف بین دولت‌هاست. در بحث دیگر، بسیاری معتقدند که باید دادگاه منطقه‌ای برای رسیدگی به جرایم آمریکا در عراق و خصوصا در مورد ترور سلیمانی تشکیل شود و این دادگاه میتواند توسط ایران و عراق برگزار شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: