کد خبر: ۸۳۹۱۸۹
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸
تعداد بازدید: ۵۶۲
ملی پوش پیشین استقلال درباره این تیم و تیم ملی صحبت هایی را مطرح کرد.

پیشکسوت استقلال: دو بار از پرسپولیس پیشنهاد داشتمبه گزارش خبرداغ و به نقل از ایلنا، هنوز هم حرف زدن با فریدون زندی بعد از خداحافظی از فوتبال برای اهالی فوتبال چه علاقه‌مند به استقلال و چه تیم ملی جذاب است و هنوز هم می‌توان از او حرف‌های جالبی را شنید. با فریدون زندی در مورد استقلال، گذشته، تصمیمی که برای آینده دارد و تیم ملی پرسیدیم و او از تجربه‌های قبل و فعلی‌اش برای‌مان گفت.

 

بعد از مدت‌ها به ایران برگشتی؟

بله یک مدتی طول کشید و به دلایلی نشد که به ایران بیایم چون وقت زیادی نداشتم. با این حال الان خوشحالم در ایران هستم و می‌توانم دوستان و اقوام خودم را ببینم. در آلمان به دنبال مربیگری بودم و با گرفتن مدارک کارم را رسما شروع کردم تا تجربه بیشتری داشته باشم.

 

در آکادمی سن پائولی مشغول به کار هستی. اوضاع چطور است؟

در تیم زیر 23 سال کار می‌کنم که حدود 3 سال است آنجا هستم و واقعا لذت می‌برم. اسم این تیم زیر 23 سال است اما همه 19 تا 20 سال سن دارند. این بازیکنان که بالا می‌آیند یک فرصت حداکثر 3 ساله دارند که خودشان را نشان دهند تا به لیگ حرفه‌ای بروند و اگر نشد باید دنبال یک راه دیگری باشند. به همین خاطر همه بازیکنان جوان هستند و هیچ یک بیشتر از 20 سال ندارد.

 

کار با آلمانی‌ها سخت است چون اهمیت زیادی به نظم می‌دهند. برای تو هم همین طور است؟‌

من که مشکلی ندارم چون با این شرایط بزرگ شدم. به هرحال من 9 سال بیرون از آلمان بودم و یک تجربه دیگر پیدا کردم اما فکر می‌کنم آلمانی‌ها به هرحال فرهنگ‌شان به همین نحو است و باید احترام گذاشت. با این همه این مساله اصلا اذیت کننده نیست و برای خود مردم این کشور بسیار هم خوب بوده است. من مشکلی با این مساله ندارم و وقتی از کار لذت می‌برید به هیچ عنوان سخت نیست. در هر کاری برنامه‌ریزی مهم‌ترین مساله است و اگر برنامه نداشته باشید ضربه می‌خورید. در آلمان این برنامه‌ریزی یک نکته مثبت است و اینکه زیاد سخت‌گیر هستند، شاید اذیت‌کننده باشد اما می‌توان به آن عادت کرد.

 

با اینکه 3 سال است در ایران نیستی اما همیشه عملکرد و نتایج استقلال را دنبال می‌کنی؟

من از روزی که از ایران رفتم یک اتفاق جالب برایم افتاد و یک مساله را فهمیدم. این‌که هر فصل استقلال در شروع 7 تا 8 هفته نتیجه نمی‌گیرد. من داخل باشگاه نیستیم و از مشکلات خبر ندارم و تنها نتیجه را دنبال می‌کنم. با این حال این موضوع را می‌بینم و ناراحت هستم که هر سال در این 7 تا بازی قهرمانی از دست می‌رود و با اینکه خوب بعد آن نتیجه نمی‌گیرند اما فایده ندارد.

 

سابقه داشته در تیمی باشی که ابتدای فصل به یکباره 17 بازیکن آن تغییر کند؟

این مساله به برنامه‌ریزی مربوط می‌شود. وقتی این کار درست باشد و وقتی یکسری بازیکن دارید که روی آنها متمرکز شوید و حفظ ‌شوند، تیم درست می‌تواند کار کند و این مساله قطعا نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی نشده است.

 

استراماچونی ایتالیایی کار را در استقلال شروع کرد و یک دفعه بنا به دلایل و مشکلاتی از این تیم رفت. کارش را چطور دیدی؟‌

در کل اگر بخواهم حرفی بزنم این است که خیلی وقت‌ها فرصت نمی‌شود بازی‌های استقلال را ببینم اما همه نتایج را پیگیری می‌کنم. در چند بازی که دیدم واقعا شکل بازی استقلال خوب بود که البته برای آن زمان است که تیم نتیجه می‌گرفت. تیم خوب شکل می‌گرفت و خوب بازی می‌کرد اما چون در تمرین نیستم، زیاد نمی‌توانم صحبت کنم. استقلال با اینکه عقب بود به صدر جدول رسید و اینکه چه مشکلاتی افتاد را خبر ندارم.

 

در این زمینه حق را به استقلال می‌دهی یا استراماچونی؟

واقعا وقتی خبر از اتفاقات ندارم، نمی‌توانم سمت یک نفر را بگیرم.

 

و اینکه بالاخره فرهاد مجیدی سرمربی استقلال شد که با هم در این تیم همبازی بودید. یک مربی جوان و اینکه آیا می‌تواند در این تیم موفق باشد؟

من آرزویم این است که فرهاد یا هر نفر دیگری که جوان است موفق باشد. وقتی موفق باشند این را نشان می‌دهد که می‌توانند به آنها اعتماد کنند و حتی در آلمان و دیگر کشورها این موضوع دنبال می‌شود. جوان‌ها می‌آیند و موارد جدیدی را به بازیکنان آموزش می‌دهند و این کار خوب است و آرزو دارم فرهاد موفق باشد. این آرزو برای خودش و استقلال است اما بیشتر دوست دارم استقلال موفق باشد.

 

قصد داری به تمرینات استقلال بروی؟

روزی که رسیدم در این فکر بودم که سر تمرین استقلال بروم اما زمان طوری بود که تمرین و بازی نبود. من دوست داشتم بازی استقلال را ببینم اما شرایط فراهم نشد ولی حتما با شروع تمرین به استقلال سر خواهم زد.

 

خیلی از بازیکنان زمان تو از فوتبال خداحافظی کردند و الان در حال کار مربیگری هستند. به نظرت خوب است که فوتبال به سمتی برود که مربیان جوان روی کار بیایند؟

من به شما گفتم و نظرم هم همین است. من نمی‌گویم مربیان قدیمی بد هستند و قطعا خوب است که در کنار هم کار کنند و این مساله و بودن جوانان باعث پیشرفت فوتبال ایران می شود. بازیکنانی که شاید در خارج از کشور هم بازی کرده باشند و این امکان را فراهم کنند تا چیزهای جدیدی یاد بدهند.

 

فصل گذشته در زمان شفر برای مربیگری استقلال به تو پیشنهاد شد؟

بله و مدیر برنامه شفر به من زنگ زد و گفت دوست داریم در کنار استقلال باشی و تیم را همراهی کنی اما واقعا الان زمان حضور من در این تیم نیست و وقت آن فرا نرسیده است. فعلا برنامه‌ای را دنبال می‌کنم که آن را پیگیری می‌کنم.

 

تجربه سال‌ها حضور در آلمان را داری اما مربیانی که از این کشور به استقلال می‌آیند زیاد موفق نیستند مثل شفر و کخ که موفق نبودند؟ به نظرت چرا موفق نیستند؟

دلیل این را نمی‌دانم و اینکه آیا شفر بد کار کرد یا خوب؟ شفر نتوانست استقلال را قهرمان کند و در واقع نمی‌شود گفت چون این‌ها موفق نبودند بقیه مربیان آلمانی هم موفق نمی‌شوند. به هرحال در کل دوباره می‌خواهم برگردم به مساله مربی جوان گرفتن و داستان قطر را بگویم. این تیم با چه مربی ای قهرمان آسیا شد. یک مربی جوان که کسی او را نمی‌شناخت که یک مدل جدید فوتبال را آورد و همه آن را قبول داشتند و به این نحو قهرمان شدند. این طور هم می‌توان موفق بود و این نیست که فقط یک اسم باشد.

 

در حال حاضر بازیکنی از استقلال این قابلیت را دارد که در بوندس لیگا بازی کند؟

در این مورد نمی‌خواهم نظری بدهم اما چند بازیکن استقلال هستند که واقعا خوب هستند. اسم هم نمی‌آورم چون قصد بی احترامی به بازیکنی را ندارم اما چند نفری این شرایط را دارند.

 

اما الان جوان‌های خوبی در استقلال هستند.

هدف من برای آینده این است که بیشتر بازی‌های استقلال و این نفرات را دنبال کنم تا ببینم کدامیک استحقاق بازی در آلمان را دارند.

 

تو یکی از محبوب‌ترین بازیکنان این چند سال فوتبال ایران هستی که در جام‌جهانی هم بازی کردی. شرایط تیم ملی ایران را چطور می‌بینی آن‌هم در شرایطی که هنوز مربی ندارد؟

فکر می‌کنم یک زمان شرایط خوبی داشتیم که نتایج بسیار خوبی گرفتیم. تیم یک سروشکلی داشت و یک دلیل آن حضور مربی‌ای به اسم کی‌روش بود. اسم او مهم نیست اما حضور طولانی مدتش توانست کمک کند تیم ملی برنامه‌ریزی داشته باشد. برای تیم ملی بدترین اتفاق این است که یک مربی برای یک یا دو سال بیاید و برود. هیچ عایدی قطعا نخواهد داشت و کی‌روش این فرصت را داشت. الان که وضعیت این طور است بعد 8 سال یک نفر جدید می‌آید معمولا کار به مشکل می‌خورد. سیستم بازی عوض می‌شود آنهم بعد 8 سال بازی با یک نحو کار را مشکل می‌کند. این مسائل تمام در حد حرف است چون داخل نبودم اما مثل اینکه ویلموتس خوب کار نکرد که رفت.

 

تیم ملی می‌تواند به جام جهانی صعود کند؟

هنوز هم این شانس را دارد و به نظرم بدون مربی با بازیکنانی که داریم این شانس را داریم. امید به خدا که در هفته‌های آینده یک مربی خوب انتخاب شود که یک برنامه مناسب را برای این اتفاق داشته باشد.

 

به نظرت در این مقطع مربی خارجی بهتر است یا خارجی؟

باید دید موارد برای یک مربی خارجی چه چیزی است و حتما خارجی بودن دلیلی بر بهتر بودن نیست. با این حال اگر یک مربی خارجی برای بلندمدت داشته باشند خوب خواهد بود و اگر ایرانی هم باشد بد نیست.

 

قبل آمدنت به استقلال تو از پرسپولیس هم پیشنهاد داشتی و نرفتی؟

بله این پیشنهاد را داشتم. وقتی بازیکن پیشنهاد دارد فکر می‌کند و مستقیم نه نمی‌گوید. یک زمانی بود که به کمک احتیاج داشتم که در نهایت استقلال را انتخاب کردم.

 

علی کریمی گویا خیلی نقش داشت در پیشنهاد پرسپولیس؟

این را شنیدم نه از طرف خودش...

 

در زمان درخشان هم که سرمربی پرسپولیس بود از این تیم پیشنهاد داشتی؟

من 2 بار پیشنهاد پرسپولیس را داشتم. یک بار قبل از اینکه به ایران بیایم و یک بار زمانی بود که از قطر برگشتم. قبل اینکه نرفتم یک دلیل دیگر داشت و دومین بار هم این بود که شرایط خوب حضورم در استقلال را نمی‌خواستم خراب شود.

 

یک مصدومیت شدید داشتی و به استقلال آمدی و تمرین هم کردی اما شرایط این تیم طوری بود که نشد برگردی و همان موقع از فوتبال رفتی و خداحافظی کردی. این خداحافظی زود نبود؟

وقتی به ایران آمدم برای استیل آذین که یک باشگاه خصوصی بود که می‌خواستیم تیم را بزرگ کنیم که خودش یک پروژه بود. وقتی موفق نشدیم به استقلال که یک تیم بزرگ بود رفتیم و نمی‌خواهم بگویم به تیم بزرگ عادت کردم اما وقتی از قطر برگشتم و استقلال نشد و پرسپولیس هم نمی‌رفتم دنبال این نبودم به جایی بروم که لذت نبرم و بدون بی‌احترامی این تصمیم را گرفتم.

 

یکی از مهم‌ترین تصمیمات زندگی‌ات در فوتبال ایران رفتن به استیل آذین بود.

همان زمان که این باشگاه درست شد تمام لیگ ایران می‌خواستند به استیل آذین بروند. من آن زمان شنیدم که همه تماس می‌گرفتند که به این تیم بروند و استیل آذین برنامه بزرگی داشت. نیم فصل اول خیلی خوب نتیجه گرفتیم اما در فوتبال ایران یکسری اتفاقات می‌افتد که کار را به حاشیه می‌برد. بازیکن مقصر نبود و باشگاه از بالا و پائین به حاشیه رفت و اوضاع خراب شد و تیم به آن شرایط افتاد.

 

در ایرانی با مربیان زیادی کار کردی و هرکدام یک سبکی دارند. کدامیک را بیشتر قبول داری؟

هر مربی یک سبک خاص خودش را دارد. من حتی در آلمان هم که مصاحبه می‌کنم هیچ اسمی نمی‌آورم. چون اگر اسمی گفته شود بی احترامی به بقیه است. با این حال در فوتبال ایران مربی خوب و بد دیدم اما در کل برای همه احترام قائل هستم.

 

بهترین فوتبالیستی که در ایران بودی و آن را پسندی کدامیک بود؟

این بی احترامی به بقیه نیست اما بهترین بازیکنی که دیدم از نظر کیفیت علی کریمی بود که همه چیز فوتبال را بلد بود.

 

زمانی که در ایران بودی حسرت چیزی به دلت ماند، مثلا در یک مسابقه یا قهرمانی را به دست بیاوری چه در تیم ملی یا استقلال و دیگر تیم‌ها؟

حسرت بازی با کرواسی که قبل جام جهانی مصدوم شدم به دلم ماند. من بعد 40 دقیقه مصدوم شدم و بعد 30 دقیقه فهمیدم اما اگر همان موقع می‌گفتند شاید به جام جهانی می‌رسیدم اما یک اشتباه خودم باعث شد جام جهانی را از دست بدهم. من استرس زیادی داشتم که به جام جهانی خواهم رسید یا نه اما در نهایت نرسیدم. یک پزشک خوب پیدا کردم که من را خوب توانست برساند.

 

رابطه خوبی با مهدوی کیا و‌هاشمیان داری؟

این برای زمان تیم ملی است که با هردوی آنها هم اتاقی بودم. الان هم که در‌هامبورگ هستند همچنان با هم دوستیم و این دوستی خانوادگی است و با هم ارتباط داریم.

 

به جز وحید‌هاشمیان توو مهدوی کیا در ایران نیستید. ممکن است یک زمانی پیشنهاد از ایران برای تو و مهدوی کیا باشد، آن وقت آن را قبول می‌کنی؟

من که از طرف مهدی نمی‌توانم حرفی بزنم اما اگر به من پیشنهاد بشود حتما یک زمانی دوست دارم به ایران برگردم و استقلال و تیم ملی یا تیم دیگری فرقی ندارد.

 

یک حسرت‌هایی که در فوتبال در استقلال خوردی دربی معروف 3 بر 2 باشد؟

بله... این مساله در ابتدای حضورم در استقلال بود. در آن دربی خیلی خوب بودم و بهترین گلزن بودم و هم پاس دادم و هم گل زدم و آن اتفاق افتاد.

 

در آن بازی استقلالی‌ها کم کاری کردند؟

این سوال شماست اما آن زمان تنها می‌توانم بگویم که در زمین یک دفعه زلزله آمد. احساس عجیبی بود و به هرحال اتفاقی افتاد که در 20 سال حضورم در فوتبال نیفتاده بود. 2 بر صفر جلو باشی و یک دفعه تیم حریف حمله کرد و با 3 گل بازی را برد.

 

اینکه می‌گویند اختلاف سر بازوبند کاپیتانی بود و این مساله همیشه در استقلال بوده است؟

در زمانی که من بودم این اختلاف وجود داشت و همیشه جلسه بود که چه کسی بازوبند را ببندد. من نمی‌دانم این مشکل قبلا یا بعد هم بوده یا نه اما در دو سالی که در استقلال بودم این مشکل بود و هر مربی با آن مواجه بود. مشخص نبود چه کسی کاپیتان است. زمانی که فرهاد مجیدی بود این موضوع کاملا معلوم بود ولی آن زمان که من بودم این مساله اصلا مشخص نبود.

 

مگر کاپیتانی چقدر در تیم یا در زمین تاثیر دارد؟

این مساله شاید به فرهنگ برگردد و برای ایرانیان به نظر می‌رسد این موضوع خیلی مهم است. مساله بدی نیست اما هیچ وقت این احساس را در باشگاهی نداشتم که ببندم. یکی، دو بار هم بستم اما احساس خاصی به من نداده است. هیچ وقت دوست نداشتم و هدفم این بود که در جریان بازی شخصیت پیدا کنم.

 

پژمان منتظری را بعضی وقت‌ها در قطر می‌بینی که بحث حضورش در استقلال هم هست. صحبتی با هم داشتید؟

یک چیزهایی شنیدم و گویا آنجا به مشکل خورده و می‌خواهد برگردد. استقلال اگر برگردد که باشگاه خودش است و حالا باید دید چه انتخابی می‌کند.

 

خیلی از بازیکنان استقلال در این چند سال رفتند و با لباس این تیم خداحافظی نکردند. به نظرت چرا؟

یک ملاک سخت است که به همه این فرصت را داد اما به بعضی‌ها باید این فرصت را داد. این موضوع در تیم ملی هم اتفاق می‌افتد و به برنامه‌ریزی برمی گردد. اتفاقی که نمی‌افتد و این احترام را به بازیکن نمی‌گذارند. وقتی بازیکنی زیاد برای یک تیم زحمت کشیده یا حتی تیم ملی باید یک جشن خداحافظی برای او گرفت.

 

با برانکو و کی روش در تیم ملی کار کرده ای. الان بحث بازگشت برانکوبه تیم ملی است و به نظرت او می‌تواند موفق باشد؟

زمانی که من در تیم ملی بودم با چند مربی کار کردم. با برانکو، قطبی، قلعه نویی، علی دایی و کی روش بودم. همه مربیان یک ایده خوب برای خودشان داشتند اما چیزی که برانکو داشت بحث فنی بود. اینکه از لحاظ تاکتیکی خیلی خوب عمل کرد و در زمان پرسپولیس هم این تیم را سه بار به قهرمانی رساند. به نظر اینکه در ایران و با این فرهنگ توانست موفق باشد حالا چرا دوباره با تیم ملی ایران کار نکند. مخصوصا وقتی وضعیت طوری است که تیم ملی خالی است و با پرسپولیس قهرمان شد و فوتبال ایران را می‌شناسد چرا به او این شانس را ندهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: