کد خبر: ۸۳۹۱۳۳
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۹
تعداد بازدید: ۳۰۷
آتلانتیک:
جورج اچ دبلیو بوش، در سال ۱۹۹۰ پس از اعزام نیرو به خاورمیانه از ۷۴ درصد مقبولیت برخوردار شد. البته به دنبال حمله رهبر عراق صدام حسین به کویت دو سال بعد، بوش در رقابت انتخاباتی با بیل کلینتون شکست خورد. گرچه ترامپ یک مورد منحصر به فرد است، اما میزان محبوبیت او در نظرسنجی‌های گالوپ هرگز از ۵۰ درصد عبور نکرده...

ترور سردار سلیمانی و چالش میزان محبوبیت و اعتبار ترامپ / آیا بلایی که سر بوش پدر آمد، این بار دامن ترامپ را خواهد گرفت؟پیتر نیکولاس در آتلانتیک نوشت: دونالد ترامپ بیش از هر رئیس جمهور دیگری در دوران مدرن، رویکرد تهاجمی در دولت‌اش اتخاذ کرده است. او در داخل افراد را انتخاب و چندی بعد همان‌ها را اخراج می‌کند. ترامپ نشان داده که همه افراد از نظر او جنبه یکبار مصرف دارند. اگر درگیری با ایران به یک جنگ تمام عیار تبدیل شود، ترامپ تنها کسی خواهد بود که باید مردم را برای لزوم جانفشانی در این جنگ ترغیب کند.

به گزارش خبرداغ به نقل از  انتخاب ، در ادامه این مطلب آمده است: ترامپ بعد از همه اظهارنظر‌های غلطی که داشته حالا دست به یک اقدام فوق العاده خطرناک زده، خود او حتی نمی‌تواند تصور هم كند كه مردم واقعیت‌هایی که بعضا می‌گوید را هم باور کنند، چرا که به عقیده میلیون‌ها آمریکایی هیچ گاه حرف راستی از دهان ترامپ بیرون نمی‌آید!

ترامپ در حال حاضر اعتبار خود را از دست داده و با جدی‌ترین بحران سیاست خارجی‌اش طی سه سال گذشته رو به رو شده است.

در مواقع جنگ، فرماندهان ارشد به اعتماد مردم احتیاج دارند، چیزی که ترامپ اصلا از آن برخوردار نیست. سامانتا پاور، کسی که در زمان باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد بود، توئیت کرد: اینجاست که اهمیت اعتبار داشتن یک رئیس جمهور مشخص می‌شود. واقعا داشتن رئیس‌جمهوری که در مورد همه چیز دروغ نگفته باشد، خیلی خوب است.

فعالان مستقل صحت و سقم ادعاهای ترامپ را به شکل مکتوب درآورده و آن را بررسی کرده‌اند. روزنامه واشنگتن پست به طور مداوم گزارش می‌دهد که ادعاهای دروغین و گمراه کننده ترامپ به شدت افزایش یافته، او از ابتدای دوره ریاست جمهوری‌اش تاکنون 15 هزار ادعای دروغ مطرح کرده است. در حالی که آمریکایی‌ها تعطیلات سال نو را جشن می‌گرفتند، رئیس‌جمهور آن‌ها از توییتر برای به اشتراک گذاشتن ادعاهای دروغ و اشتباهش استفاده می‌کرد. مثلا او توییتی در مورد ماجرای حذف 7 ثانیه از فیلم تنها در خانه 2 در تلویزیون کانادا منتشر کرد و گفت که این کار جاستین ترودو، نخست وزیر این کشور بوده است. او پیش‌تر هم ادعای دروغین دیگری را مطرح کرد مبنی بر اینکه اعضای دولت اوباما به دنبال کودتا علیه او هستند.

ترامپ اکنون نیز از توییتر، برای بیان ادعاهای بی اساس خود استفاده می‌کند، تا هموطنان‌اش را متقاعد کند که وی حق داشته سلیمانی را به وسیله حمله هواپیمای بدون سرنشین هدف قرار دهد. او ادعا کرده که برای جلوگیری از اقدامات آینده ایران دست به حمله‌ای پیشگیرانه زده است.

مشکل اصلی ترامپ را می‌توان در نداشتن یک تیم امنیتی ملی دانست. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ترامپ ممکن است به زودی استعفا دهد و خودش را برای تصاحب کرسی مجلس سنا در کانزاس آماده کند. جیمز ماتیس، وزیر دفاع پیشین وی، سال گذشته استعفا داد. رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی فعلی وی فقط چند ماه است که به این سمت منصوب شده آن هم در حالی که چهارمین کسی است که این عنوان را در سه سال به دست می‌آورد!

ترامپ بسیاری از مقامات را یا نادیده گرفته یا آن‌ها را به دلیل شک داشتن به یافته‌های اطلاعاتی‌شان کنار گذاشته است. در جریان جلسه استیضاح کنگره، ترامپ در صدد بی اعتبار کردن افرادی بود که سعی داشتند در ماجرای فشار دولت آمریکا بر اوکراین علیه او شهادت دهند. اگرچه او اکنون در حال جمع‌آوری اطلاعاتی مبنی بر احتمال تدارک ایران جهت حمله بیشتر به منافع آمریکا است، اما رئیس جمهور طی این سال‌ها با زیر سوال بردن مكرر سرویس‌های اطلاعاتی، پرونده خود را تضعیف كرده است. ترامپ در یک کنفرانس مطبوعاتی به یادماندنی در دیدار اجلاس سران 2018 با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در هلسینکی، ادعا‌ها مبنی بر دخالت روسیه در انتخابات سال 2016 را قبول نکرد و آنچه را که آژانس‌های اطلاعاتی گفته‌اند را صراحتا دروغ خواند.

اولین واکنش‌های علنی ترامپ پس از این حمله نشان می‌دهد که او سعی دارد احساسات میهن پرستانه را در آمریکایی‌ها بیدار کند. او لحظاتی پس از انجام ترور قاسم سلیمانی نخست عکسی از پرچم آمریکایی را توییت کرد. پس از آن نیز گفتگوی کوتاهی تلویزیونی در اقامتگاه‌اش در فلوریدا داشت که در آن لحنی نسبتا آشتی جویانه داشت و گفت که به دنبال تغییر رژیم در ایران نیست.

دولت ترامپ سعی دارد اینگونه القا کند که برای دفع تهدید دست به این اقدام زده‌اند تا بدین شکل از آن‌ها حمایت شود. به گزارش گالوپ، درجه بندی تأیید و محبوبیت جورج دبلیو بوش در روزهای پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر به 40 درصد افزایش داشت و به 90 درصد رسید. البته این احساس خوب دوامی نداشت و به سرعت پس از حمله به عراق روند کاهشی گرفت، هرچند که وی توانست در دور دوم انتخابات به پیروزی برسد. پدر وی، جورج اچ دبلیو بوش، در سال 1990 پس از اعزام نیرو به خاورمیانه از 74 درصد مقبولیت برخوردار شد. البته به دنبال حمله رهبر عراق صدام حسین به کویت دو سال بعد، بوش در رقابت انتخاباتی با بیل کلینتون شکست خورد.

گرچه ترامپ یک مورد منحصر به فرد است، اما میزان محبوبیت او در نظرسنجی‌های گالوپ هرگز از 50 درصد عبور نکرده، از همین رو هم کارشناسان ریاست جمهوری وی را قطبی ترین ترین مدیر اجرایی تاریخ دانسته‌اند. بحران ترامپ، وفاداری انعكاس پذیر آمریكایی‌ها را در چنین مواقعی نشان می‌دهد. به هیچ وجه مشخص نیست مردمی که طرفدار او هستند، به انگیزه های وی اعتماد خواهند کرد یا خیر، به ویژه هنگامی که وی تحت فشار جدی سیاسی قرار گرفته است. او در ماه نوامبر برای انتخاب مجدد آماده می‌شود در حالی که با محاکمه استیضاح احتمالی در سنا روبرو است. توئیتی که سال‌ها پیش منتشر کرد نشان می دهد که او به خوبی از کاهش محبوبیت یک‌ رئیس جمهور در زمان جنگ خبر دارد. در سال 2011، یعنی یک سال قبل از پیروزی اوباما در دور دوم، ترامپ ادعا کرد که اوباما در این دور کشور را به سمت جنگ با ایران می‌برد.

منتقدان ترامپ گمان می‌کنند که او تنش‌ها با ایران را متناسب با نیازهای خودش افزایش می‌دهد، ایلهان عمر، نماینده دموکرات از مینی سوتا توییت کرد: اگر ترامپ خواهان جنگ است، اقدام درستی کرده چرا که به خوبی می‌داند که این اقدام‌اش منجر به جنگ می‌شود، خوب مگر ترامپ به پرت کردن حواس‌ها احتیاج ندارد؟ الیسا اسلوتکین، نماینده حزب دموکرات از میشیگان و تحلیلگر سابق سیا که هم در دولت اوباما و هم جورج دبلیو بوش خدمت می‌کرد، در بیانیه ای گفت که آمریکا از گذشته سلیمانی را زیر نظر داشت، اما هر دو دولت گذشته نتیجه گرفتند که انجام چنین کاری می‌تواند منجر به درگیری بلند مدت شود.

توییت های خودستایانه ترامپ در مورد ترور سلیمانی او فاش کرد که هنوز بین استیضاح و بقای سیاسی خودش گیر کرده و در این رابطه وی ویدئویی هم از راس فولر، نماینده جمهوریخواه منتشر کرد.

چهل‌پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا در بین پیام‌های ستایش آمیز از این اقدام باید نگرانی هموطنان خود را هم ببیند که اخبار را دنبال می‌کنند و با تعجب می پرسند که آیا جنگی دیگر در حال وقوع است؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: