کد خبر: ۸۳۹۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۹
تعداد بازدید: ۲۹۶
سخنگوی دولت در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان:
سخنگوی دولت گفت: واقعا فکر می‌کنم ترامپ مثل رهبر یک فرقه تروریستی عمل می‌کند نه مثل رهبر آمریکا. رئیس‌جمهور آمریکا باید منافع ملی این کشور و مردم آن را در نظر بگیرد ما در ایران فکر می‌کنیم ترامپ به خاطر منافع حزبی و به زبان فارسی برای «رو کم کنی» دموکرات‌ها جان انسان‌ها برایش مهم نیست.

ترامپ مانند رهبر یک فرقه تروریستی عمل می‌کند/ سلیمانی برای حفظ جان انسان‌ها می‌جنگیدبه گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، علی ربیعی در مصاحبه با سی‌ان‌ان عنوان کرد: ابتدا از سی ان ان تشکر می‌کنم که گزارش خوبی را در این مدت از ایران پخش کردند، یکی از مشکلات میان ما و آمریکا بازنمایی‌های غلطی است که از ایران صورت گرفته و می‌گیرد به خصوص دولتمردانی که می‌خواهند منافع حزبی خود را دنبال کنند نه منافع ملی آمریکا را اقدام به بازنمایی‌های بسیار غلط از ایران می‌کنند، برای همین هم من حضور جریان‌های خبری را همواره مغتنم دانستم و خوشحالم از اینکه با شما صحبت می‌کنم.

وی با اشاره به ترور سردار سلیمانی و رفتار آمریکا در این مورد گفت: بازنمایی غلطی امروز در آمریکا از سردار سلیمانی صورت گرفته است و می‌خواهد کمکی به خشونت بیش از حدی که آمریکا به خرج داده داشته باشد و آن را توجیه کند. من هم سلیمانی را از نزدیک می‌شناختم و با او دوستی داشتم و بنا به سابقه دیرینم در کنار آقای خاتمی به عنوان مشاور در شورای عالی امنیت ملی با وی آشنا بودم. قطعا سلیمانی برای حفظ جان انسان‌ها می‌جنگید، بازنمایی آمریکا بازنمایی است که می‌خواهد سلیمانی را فردی ویرانگر نشان دهد.

سخنگوی دولت یادآور شد: حتی شما که در ایران ساکن هستید می‌بینید که چه تلاشی می‌کنند تا وقایع آبان ماه را به سلیمانی متصل کنند در حالیکه شما می‌دانید در این وقایع سپاه دخیل نبوده بلکه نیروی انتظامی حضور داشته است. من معتقدم اگر مبارزه سلیمانی با داعش نبود و اگر سلیمانی با القاعده و تروریسمی که در افغانستان شکل گرفته بود، مبارزه نمی‌کرد امروز داعش حتی در ایالات متحده حضور داشت. بنابراین آمریکا به کسی که با تروریسم مبارزه کرده بود، ارج نگذاشت.

وی افزود: در آن زمان سازمان اطلاعاتی آمریکا مثل سی آی ای و حتی سازمان‌های اطلاعاتی اروپایی مثل انگلستان اطلاعاتشان درباره القاعده بسیار ضعیف بود و حتی جمهوری اسلامی ایران در آن مقطع به دولت عربستان سعودی هم اطلاعات مغتنمی داد که باعث شد اتفاقات بزرگی رخ دهد، در واقع ما در مقابله با تروریسم در آن دوره خدمت کردیم و به طور غیرمستقیم ایالات متحده آمریکا هم از خدمات اطلاعاتی ایران از طریق واسطه‌ها بهره‌مند می‌شد.

ربیعی خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم دلیلی که سلیمانی را زدند به عنوان اینکه این فرد سربازان آمریکایی را می‌کشت قطعا یک بازنمایی دروغ و غلط است، سلیمانی کسی بود که جان سربازان اروپایی و آمریکایی را از آسیب دیدم توسط داعش دور می‌کرد. طبیعی بود وقتی این اقدام ناحق را در قبال یکی از فرماندهان ارشدمان دیدیم مقابله کنیم.

وی با بیان اینکه سلیمانی به چهره‌ای برای امنیت منطقه هم تبدیل شده بود، عنوان کرد: همانطور که دیدید حضور مردم برای مشایعت ایشان و تشییع پیکر خیلی زیاد بود برای همین هم قطعا باید به مطالبه عمومی مردم ایران پاسخ می‌دادیم. در این مقابله سعی کردیم نشان دهیم که قدرت پاسخ دادن داریم. متاسفانه باز در این مورد هم بازنمایی‌هایی داشتند به هر حال می‌خواهند موضوع را برای مردم آمریکا جوری جلوه دهند که از این ماجرا رو سفید خارج شوند اما ما پاسخی دادیم که نشان داد توانایی پاسخگویی داریم.

ربیعی تاکید کرد: اگر هدفمان گرفتن جان انسان‌ها بود، قطعا در مناطق دیگری این اقدام انجام می‌شد و موضوع به این شکل حل نمی‌شد ما فکر می‌کردیم گرفتن جان یک سپاهپوست یا سربازی از طبقه پایین آمریکا اصلا موضوع ما نیست، سلیمانی هم نگاهی انسانی به مسائل جنگ داشت. ما به هر حال همواره به اصول اخلاقی و بین‌الملل پایبند بودیم و هدفمان در این موضوع هم علامت دادن بود.

سخنگوی دولت یادآور شد: هر طور که ترامپ بخواهد بازنمایی کند، باز هم خوشحالیم که اظهارات این چند روز نشان داده است که تیم ترامپ متوجه عواقب وخیم ادامه تنش در منطقه شده است. واقعا با مردم آمریکا ما هیچ مساله‌ای نداریم. از افرادی مثل مایکل مور تشکر و چهره‌های سینمایی و فرهنگی و سیاسی که آمدند اظهارنظر کردند، تشکر می‌کنم و فکر می‌کنم که در این زمینه درک مشترکی با مردم آمریکا داریم.

وی ادامه داد: متاسفانه اگر بخواهم رو به آینده نگاه کنم، یک مشکل جدی برای آینده داریم و آن اعتماد به ترامپ است. واقعا فکر می‌کنم ترامپ مثل رهبر یک فرقه تروریستی عمل می‌کند نه مثل رهبر آمریکا. رئیس‌جمهور آمریکا باید منافع ملی این کشور و مردم آن را در نظر بگیرد ما در ایران فکر می‌کنیم ترامپ به خاطر منافع حزبی و به زبان فارسی برای «رو کم کنی» دموکرات‌ها جان انسان‌ها برایش مهم نیست.

ربیعی تاکید کرد: اساسا اصلی‌ترین مساله ما در مورد ایالات متحده آمریکا این است که اعتمادی به ترامپ نداریم. من اجازه می‌خواهم برای بینندگان آمریکایی‌ها تصویر خودم را نه به عنوان سخنگوی دولت بلکه به عنوان یک شهروند ایرانی نشان دهم و قضاوت را به بینندگان بسپارم، ما با یک دولت به تفاهم می‌رسیم و دور یک میز می‌نشینیم و با آن قراردادی امضا می‌کنیم که نماینده آن یک رئیس‌جمهور است و فکر می‌کنیم در اوج بی‌اعتمادی که بین دو جامعه وجود دارد و حساسیت‌هایی سیاسی که موجود است، دولت این ریسک را می‌کند و می‌نشیند پای مذاکره و با دولت دیگر به تفاهم می‌رسد و جان کری به یک چهره در داخل ایران تبدیل می‌شود.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه امروز در خانه‌های ایرانیان کری را می‌شناسند و درباره او حرف زده می‌شود، گفت: اما به یکباره رئیس‌جمهوری می‌آید و می‌گوید من این قاعده را قبول ندارم. آیا جامعه آمریکا می‌تواند به ما بگوید شما به چه چیزی اعتماد می‌کنید؟ او می‌گوید چیزی که من باید امضا کنم را قبول دارم. حتی از طریق کشورهای مهم در آسیای جنوب شرقی و اروپا به ما پیغام می‌دهد که مهم نیست بگذارید فقط من امضا کنم شاید هم امتیازات بیشتری به شما دادم. آیا ما می‌توانیم به عنوان حاکمیت جمهوری اسلامی ایران به فرد اینچنینی اعتماد کنیم؟

وی ادامه داد: او امروز به ما می‌گوید بیایید با هم برنامه مبارزه با داعش را دنبال کنیم. شما مهم‌ترین فردی را که در منطقه داعش را به عقب راند ترور کردید چه کسی می‌تواند جای سلیمانی را در مبارزه با داعش بگیرد؟ آن وقت ادعا می‌کنید که ما می‌خواهیم با هم با داعش مبارزه کنیم؟ شما کسی را دارید خفه می‌کنید و تهدید کردید و درمان را در ایران مختل کردید و گفتید انقدر می‌خواهید فشار بیاورید که مردم در ایران به خیابان‌ها بیایند، این را گفتید و نوشتید و بیانیه کردید. شما فقر و فلاکت را به جامعه ایران تحمیل کردید، گلوی ایران را گرفته‌اید و می‌گویید من پیش شرط ندارم، حالا با من مذاکره کن!

ربیعی اظهار داشت: اگر رو به آینده بخواهیم نگاه کنیم ما فکر می‌کنیم ترامپ اگر در بحثش صادق است، باید به دوران قبل برگردد باید تحریم را بردارد و در فروش نفت محدودیت ایجاد نکند شرط تحریم را گذاشتید و آن وقت می‌گویید بدون پیش شرط با هم مذاکره کنیم؟ اول به شرایط عادی دو طرف برگردید، آن زمان ما می‌توانیم فکر کنیم.

وی تاکید کرد: برای صلح بین‌الملل صحبت کردن در قالب سازمان ملل ممکن نیست، اما صحبت کردن برای صلح بین‌الملل در قالب برجام بسیار ممکن است؛ چرا قاعده برجام را برهم زدند؟ آخرین پیامی که آقای ترامپ درباره برجام داده این است که همه چیز را بگذارید کنار، با خود من آن هم در شرایطی که گلوی شما را می‌فشارم، مذاکره کنید!

سخنگوی دولت درباره این‌که آیا متن پیام رئیس‌جمهور آمریکا به ایران را مشاهده کرده است یا خیر، عنوان کرد: بله؛ از طریق کشورهای واسط با متن پیام آشنا هستم، او قبل از همه این اتفاقات پیام داده است که دو طرف به مذاکره بنشینیم. اما ما اعتماد نداریم اینکه می‌گویند در قالب برجام و یا مذاکرات 1+5 بنشینیم مقدمه‌اش یک اعتماد است، زیرا در قالب برجام نشستن و صحبت کردن می‌تواند اعتماد به وجود بیاورد.

وی با بیان این‌که ما هنوز از قالب برجام خارج نشدیم، گفت: به کشورهای اروپایی هم توصیه می‌کنیم ما قالب برجام را حفظ کرده‌ایم در چارچوب آن جلو آمدیم و عمل کردیم، برجام قابل برگشت است و اگر اروپا و آمریکا بتوانند به برخی از تعهدات خودشان عمل کنند، ما هم پله پله می‌توانیم برگردیم ما به دنبال ناامنی در منطقه و جهان نیستیم و اساسا زیستِ امن را ضامن رشد و توسعه کشور می‌دانیم.

ربیعی درباره این‌که آیا جمهوری اسلامی ایران حاضر است برای رفع تنش در منطقه با کشورهای منطقه و آمریکا به گفت‌وگو بنشیند، گفت: بله مذاکره با کشورهای منطقه درست است اما با آمریکا در قالب 1+5 و به شرطی که بازگردد به برجام صحبت می‌کنیم.

وی تاکید کرد: امروز نشستن دو طرفه با ایالات متحده را متصور نیستیم، زیرا اعتمادی وجود ندارد، ما چگونه اعتماد کنیم؟ آقای اوباما با ما یک معاهده بست و آقای ترامپ آمد و اعلام کرد از آن خارج می‌شود و در مابقی معاهدات آمریکا هم همین کار را انجام داد، دیوار بین آمریکا و مکزیک و یا چین و ایران تحریم است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: اگر دولت چنین قصدی را داشته باشد، جامعه ایران نمی‌‌پذیرد. فرض بگیرید با تلاش‌های آقای ماکرون و فرانسه به پای میز مذاکرده می‌نشستیم اما تنها عاملی که باعث شد این کار را انجام ندهیم، بی‌اعتمادی به آقای ترامپ بود، ممکن بود او بنشیند و قبول کند اما ممکن بود فردا از آن خارج شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر به قاعده قبل برگردیم یعنی تحریم‌ها برداشته و مذاکرات در قالب 1+5 صورت گیرد، می‌توانیم علائمی را از گفت‌وگو داشته باشیم.

ربیعی درباره این که آینده ایران به سرمایه‌گذاری خارجی نیاز دارد اما شرایط امروز این امر را محقق نمی‌سازد دولت جمهوری اسلامی ایران چه باید کند، گفت: اگر ما بخواهیم توسعه‌ای را به دست بیاوریم که در قالب گفت‌وگو با دولت ایالات متحده و ترامپ قرار گیریم، معلوم نیست هر معاهده‌ای که با دولت فعلی ببندیم، پایدار باشد. به طور مثال ما نفت بفروشیم و تجهیرات وارد کنیم، از کجا معلوم این کار ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: شهروندان آمریکایی را به شهادت می‌گیرم، با این شخصیت ما چگونه می‌توانیم تضمین داشته باشیم؟ اگر این اتفاق بیفتد ما ارزش‌های درونی را از دست می‌دهیم زیرا پای گفت‌وگویی با آمریکا نشسته‌ایم که فردایی ندارد.

سخنگوی دولت ادامه داد: حتی جامعه نخبه ایران با این پیش فرض سراغ ترامپ رفتن را به ما توصیه نمی‌کنند. بنابراین ما فکر می‌کنیم اگر ناامنی در منطقه وجود نداشته باشد، با همین تحریم‌ها هم می‌توانیم به سمت پایداری اقتصادمان حرکت کنیم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر هم می‌دانیم وضعیت زندگی مردم به واسطه تحریم‌ها دچار فشار شده و قدرت خرید‌شان کم شده است. داور در کشور کم شده است، بیمارانی که به داروهای خاص کشورهای خارجی نیاز دارند، دچار مرگ زودرس می‌شوند، ما این‌ها را متوجه می‌شویم اما هیچ تضمینی وجود ندارد که از این همه صرف‌نظر کنیم و باز شرایط مساعد شود.

ربیعی با بیان اینکه به سمت پایداری اقتصاد در داخل رفته‌ایم، عنوان کرد: در همین مدت بخش اعظم واردات را تولید داخل کردیم و معتقدیم دوران سخت را سپری خواهیم کرد و به دورانی می‌رسیم که می‌توانیم با تعادل، رفاه نسبی را برای مردم ایجاد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ما با جامعه جهانی مشکل نداریم، اظهار کرد: این فشار آمریکا است که نمی‌گذارد کشورهای دیگر با ما کار کنند، رئیس یک شرکت ژاپنی به رئیس‌جمهور ایران می‌گوید من تحت فشار آمریکا هستم. این دولت اگر پایش را از روی گلوی آمریکا و اروپا بردارد، مشکلات حل می‌شود، اما می‌گوید شما بیایید ذلیلانه با من حرف بزنید تا مشکلاتتان حل شود ما قطعا چنین کاری نمی‌کنیم.

سخنگوی دولت درباره پیام ایران به مردم آمریکا گفت: بحث مردم از بحث دولت دو بحث متفاوت است؛ حرف من به مردم آمریکا این است ما با آن‌ها مسئله‌ای نداریم و ما با آنان روابط فرهنگی خوب و دیرینی داریم و می‌توانیم مراودات خوبی هم با یکدیگر داشته باشیم. فرهنگ دیرینه مبتنی بر سازش، صلح و زندگی مسالمت‌آمیز است، بنابراین این بازنمایی که از دشمنی مردم ایران و آمریکا می‌کنند، غلط است.

وی ادامه داد: شما به جامعه مراجعه کنید، ببینید نسبت ذهنی مردم ایران به آمریکا چیست؟ قطعا پاسختان منفی نیست، دولت ایالات متحده و ترامپ به فکر منافع مردم این کشور نیست و کاملا مانند یک تاجر برخورد می‌کند و به فکر منافع فردی است. ما را هم مانند یک بازدارنده‌ می‌داند که می‌خواهد به قیمت هژمونی خودش در منطقه و پیروزی‌اش در انتخابات به خاک و خون بکشد.

سخنگوی دولت در پایان گفت: ما صحبت‌های ترامپ دنبال کردیم هرچند ادعا کرد کسی کشته نشده است، ما هم قطعا قصد جان انسان‌ها را نداشتیم. اگر داشتیم اقدام دیگری می‌کردیم حرف ما ساده است، برگردید به قوانین بین‌الملل به تعهدات قبلی دولت آمریکا بازگردید چرا آن را پاره می‌کنید؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: