کد خبر: ۸۳۸۶۸۳
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۴
تعداد بازدید: ۱۹۹
وزیر خارجه آلمان ضمن انتقاد از تهدید ترامپ به تحریم عراق گفت که وزرای خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس امروز درباره برجام دیدار و گفت‌وگو می‌کنند و تأکید کرد که گام برجامی ایران احتمالاً اولین گام به سوی پایان این توافق هسته‌ای است.

وزیر خارجه آلمان: گام پنجم ایران با توافق هسته‌ای سازگار نیست / با این گام، برجام در مسیر پایان قرار گرفته / قطعاً بار دیگر با ایران گفت‌وگو می‌کنیمبه گزارش خبرداغ، «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان ضمن انتقاد از تهدیدات امروز (دوشنبه) «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به تحریم عراق تأکید کرد که تهدید به تحریم عراق سودمند و مفید نیست.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در مسیر بازگشت از فلوریدا به واشنگتن در واکنش به مصوبه پارلمان عراق درباره اخراج نیروهای آمریکایی، عراق را به اعمال تحریمهای گسترده از سوی واشنگتن تهدید کرد.

ماس تصریح کرد که آمریکا باید از طریق استدلال و نه تهدید، عراق را قانع کند تا اجازه ادامه حضور نظامیان آمریکایی را در این کشور بدهد.

وزیر خارجه آلمان در خصوص وضعیت نظامیان خارجی در عراق گفت: «مهم است که تصمیمات مشترکی در اتحادیه اروپا و ناتو در خصوص محل استقرار نظامیان درعراق اتخاذ شود. ما هر اقدامی را برای تضمین امنیت نظامیان آلمانی در عراق انجام می‌دهیم».

به دنبال حمله تروریستی آمریکا به سپهبد «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «ابومهدی المهندس» معاون سازمان «الحشد الشعبی» در نزدیکی فرودگاه بغداد، نمایندگان پارلمان عراق روز یکشنبه در اقدامی طرح پایان حضور نظامیان خارجی در خاک کشورشان را مورد تصویب قرار دادند.

وزیر خارجه آلمان همچنین اعلام کرد که قرار است امروز (دوشنبه) با وزرای خارجه انگلیس و فرانسه برای بحث درباره برنامه هسته‌ای ایران دیدار کند.

وی با اشاره به گام‌های برجامی ایران در کاهش تعهداتش ذیل این توافق هسته‌ای گفت: «ایران از توافق هسته‌ای عقب‌نشینی کرده است. این اوضاع را بسیار دشوارتر می‌کند. هیچ‌کس نمی خواهد که ایران به سلاح‌های هسته‌ای دست یابد. ما با فرانسه و انگلیس در خصوص چگونگی واکنش به این اوضاع همکاری می‌کنیم».

دولت جمهوری اسلامی ایران یکشنبه شب ۱۵ دی ماه گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات ایران در برجام را اعلام کرد که بر اساس آن، ایران، دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

ماس ادامه داد که اقدام ایران در کنار گذاشتن محدودیت‌ غنی‌سازی اورانیوم احتمالاً‌ اولین گام به سوی پایان برجام است.

وی توضیح داد: «ما قطعاً بار دیگر با ایران گفت‌وگو می‌کنیم. آنچه که اعلام شده است (گام پنجم برجامی ایران) با توافق سازگار نیست. (اوضاع) ساده‌تر نشده است و این احتمالاً اولین گام به سوی پایان این توافق است که ضرر بزرگتری محسوب می شود و هم‌اکنون بسیار بسیار مسئولانه این مسئله را بررسی می‌کنیم».

خبرگزاری روسی اسپوتنیک نیز در این خصوص گزارش کرد، ماس در بیانیه‌ای که روز یکشنبه وزارت خارجه آلمان آن را منتشر کرد، گفت که به «جوزف بورل» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیشنهاد برگزاری نشست وزرای خارجه این اتحادیه را برای توافق درباره «یک خط مشی مشتر» در پی تشدید تنش‌ها میان ایران و آمریکا داده است.

در این بیانیه آمده است: «اتحادیه اروپا در مقابل تشدید درگیری‌ها میان ایالات متحده و ایران، نقش مهمی برای ایفا کردن دارد. ما بعنوان کشورهی اروپایی از کانال‌های آزمایش شده و پایدار گفت‌وگو حمایت می کنیم و در این شرایط باید به طور کامل از این کانال بهره ببریم بنابراین به جوزف بورل پیشنهاد دادم که این هفته نشست وزرای خارجه را برگزار کند تا خیلی فوری در خصوص یک خط مشی مشترک به توافق برسیم».

بنا به گفته ماس، منفعت اصلی در ال حاضر، ثبات و اتحاد عراق است و توضیح داد: «بعد از مصوبه پارلمان عراق در خصوص اخراج نظامیان خارجی، ما با دولت عراق برای شفاف‌سازی درباره چگونگی ایجاد رابطه در آینده گفت‌وگو خواهیم کرد. ما به هر تصمیمی احترام می‌گذاریم».

وی در ادامه گفت که آلمان به همراه همپیمانانش به عراق در مبارزه با گروه تروریستی داعش کمک کرده است و این مبارزه هنوز به پایان نرسیده است.

وزیر خارجه آلمان توضیح داد: «ما همچنان آمادگی ارائه کمک (به عراق) را در صورت نیاز و در صورتیکه شرایط اجازه دهد، داریم. برای بحث درباره این موضوع با شرکای بین‌المللی، باید هرچه سریعتر نشست ائتلاف ضدداعش برگزار شود».
لینک کوتاه
منبع: فارس

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: