کد خبر: ۸۳۸۱۰۴
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۳
تعداد بازدید: ۱۷۷
کولایی در نشست تخصصی «صد سالگی روابط ایران و افغانستان»:‌
یک استاد مطالعات منطقه‌ای گفت: پیوندهای جغرافیایی، تاریخی، فرهنگی و... به مناسبات ایران و افغانستان عینیت داده است.

پیوندهای جغرافیایی، تاریخی و فرهنگی به مناسبات تهران و کابل عینیت داده استبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، الهه کولایی در نشست تخصصی «صد سالگی روابط ایران و افغانستان در پرتو تحولات منطقه‌ای» که در دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: روابط ایران و افغانستان فراتر از مناسبات دوجانبه بوده و دارای ابعاد منطقه‌ای و حتی بین‌المللی است. ما پیوندهای متنوع و بسیاری با کشورهای منطقه آسیای مرکزی به ویژه افغانستان داریم که می‌تواند زمینه‌ساز ارتقای مناسبات دو کشور باشد.

وی ادامه داد: پیوندهای جغرافیایی، تاریخی، فرهنگی و... به مناسبات دو کشور عینیت داده است. حضور ارتش سرخ در افغانستان که همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی بود موجب افزایش ارتباطات تنگاتنگ دو کشور و حضور میلیون‌ها شهروند افغانستانی در ایران شد. تحولات افغانستان و حوادث ۱۱ سپتامبر و پیوندهای گفته شده بیش از پیش دو کشور را به یکدیگر نزدیک کرد و این مسائل می‌تواند زمینه‌ساز افزایش منافع بیش از پیش دو کشور شود.

وی افزود: وقتی پس از ۱۱ سپتامبر کرزای به تهران آمده بود من نماینده مجلس بودم و در آن سفر ایشان نقلی قولی از رئیسجمهور وقت آمریکا کرد مبنی بر اینکه مناسبات تهران و کابل نباید تحت شعاع موضوع ایران و آمریکا قرار گیرد. من امیدوارم به این حکم تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی و... گردن نهیم و برای توسعه مناسبات بیشتر تلاش کنیم. ما امیدواریم با سرعت بیشتر و تحولات گسترده‌تر روند پیشرفت در افغانستان در تعامل گسترده‌تر با ایران ادامه یابد چراکه افغانستان آباد و پیشرفته به سود ماست.

این استاد دانشگاه گفت: پیوندهای محیط زیستی، مساله آب، محدودیت منابع طبیعی و... موجب ضروری ساختن همکاری‌های دانشگاهی می‌شود که می‌تواند زمینه حراست از اینها شود. قطعا مسائل منطقه‌ای حل و فصلش در گرو همکاری‌های منطقه‌ای است. مساله محیط زیست و حمل و نقل همکاری‌ها را اجتناب ناپذیر می‌کند. تعریف استراتژی برد - برد را باید توجه به مزیت‌هایی که داریم، باید اجرایی کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: