کد خبر: ۸۳۶۶۸۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۱
تعداد بازدید: ۳۳۴
در جشن مردمی یلدای ایرانی در مجموعه سعدآباد با حضور دکتر مونسان اعلام شد
جشن مردمی یلدای ایرانی با حضور دکتر علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد برگزار شد.

یلدا در سال 2021 جهانی می‌شود/ ایران با 4 پرونده مشترک در اجلاس میراث ناملموس 2020به گزارش خبرداغ به نقل از میراث آریا، دکتر مونسان در این مراسم ضمن بازدید از غرفه‌های نمایشگاه برپاشده در این مکان تاریخی از کتاب «مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد» رونمایی کرد. 

این کتاب برشی زیبا از تاریخ معاصر ایران را در معرض دید مردم قرار داده است. انتشارات سفیران در ادامه نشر سلسله کتاب‌هایی در حوزه ایران‌شناسی این کتاب را منتشر کرده است و ترجمه آن به زبان انگلیسی نیز در دست تهیه است.

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور در این مراسم گفت: «یلدا شب کهن ایرانیان است و ما خوشبختانه همانند نوروز پرونده‌ای را برای آن تهیه کرده‌ایم که در فهرست آثار ملی ثبت شده و جزو میراث ناملموس ماست . این پرونده به یونسکو فرستاده شده وگرچه در کشورهای مختلف این مراسم انجام می‌شود، ولی این پرونده جزو سهمیه ملی ما قرار داده شد و انشاءالله در سال 2021 مطرح می‌شود.»

طالبیان تصریح کرد: «البته برای سال آینده چهار پرونده مشترک داریم از جمله پرونده مینیاتور با کشورهای ترک‌زبان، پرونده زیارت تادئوس با کشور ارمنستان، پرونده عود با کشور سوریه و پرونده جشن مهرگان با کشور تاجیکستان. بنابراین بسیاری از این جشن‌های ایرانی که جنبه آیینی دارند، خوشبختانه تا به امروز به دلیل اهمیت آن استمرار داشته و یلدا چون مقارن با موضوعات مختلفی توسط ایرانیان به‌ویژه خانواده‌هاست با آیین خاصی برگزار می‌شود.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: