کد خبر: ۸۳۶۳۰۳
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۵
تعداد بازدید: ۱۹۳
امیر موسوی، دیپلمات سابق :
یک کارشناس مسائل استراتژیک پیرامون سفر روحانی به ژاپن، تاکید کرد: «این امکان وجود دارد که آمریکایی‌ها در جریان سفر رئیس‌جمهوری ایران به توکیو، حرکتی را در مسیر به ظاهر امتیاز دادن به ایران انجام دهند. حرکتی همانند آزادسازی قسمتی از اموال بلوکه شده ایران یکی از این نمونه‌ها است. در این زمینه می‌بایست شورای عالی امنیت ملی تصمیم بگیرد و تا زمانی که آمریکا شرایط خاص جمهوری اسلامی ایران را نپذیردکه آن‌هم عبارت است لغو تحریم‌ها و برگشتن به میز مذاکرات با کشورهای 1+5 نمی‌توان از راه‌حلی برای تفاهم سخن به میان آورد.»

این امکان وجود دارد که آمریکا در جریان سفر روحانی به ژاپن، به تهران امتیاز دهد / ممکن است قسمتی از امول بلوکه شده، آزاد شود / پیشنهادهای عمان، فرانسه و ژاپن قابل بررسی است؛ به شرط آنکه در مسیر رفع کل تحریم‌ها باشدیک کارشناس مسائل استراتژیک پیرامون سفر روحانی به ژاپن، تاکید کرد: «این امکان وجود دارد که آمریکایی‌ها در جریان سفر رئیس‌جمهوری ایران به توکیو، حرکتی را در مسیر به ظاهر امتیاز دادن به ایران انجام دهند. حرکتی همانند آزادسازی قسمتی از اموال بلوکه شده ایران یکی از این نمونه‌ها است. در این زمینه می‌بایست شورای عالی امنیت ملی تصمیم بگیرد و تا زمانی که آمریکا شرایط خاص جمهوری اسلامی ایران را نپذیردکه آن‌هم عبارت است لغو تحریم‌ها و برگشتن به میز مذاکرات با کشورهای 1+5 نمی‌توان از راه‌حلی برای تفاهم سخن به میان آورد.»

به گزارش خبرداغ ، امیر موسوی کارشناس مسایل استراتژیک و منطقه در ارتباط با پیشنهادهای جدید آمریکا برای مذاکره با ایران تحت عنوان برداشتن مشروط تحریم‌ها به خبرنگار انتخاب گفت: «متاسفانه آمریکایی‌ها مسائل انسان‌دوستانه را با مسائل سیاسی در هم آمیخته‌‎اند. با گذشت بیش از دو سال از روی کار آمدن دونالد ترامپ او در پی مذاکره و توافق با ایران با فرمول و مطابق با خواسته‌های خود است که به طور حتم از نظر ایران این نوع نگاه مردود بوده و مقام معظم رهبری خط بلطان بر آن کشیده است. تز «نه مذاکره و نه جنگ» رهنمودی است که رهبری مطرح کرده و در مقطع کنونی بحث تبادل زندانیان که اتفاق افتاد، امری عادی بود اما پیرامون مذاکرات در دیگر سطوح باید آمریکایی‌ها شرایط دیگری را فراهم کنند؛ نه این‌که از یک مساله انسان‌دوستانه سوء بهره‌برداری شود.»

وی افزود: «بر این باور هستم که در مقطع کنونی امکان گشایش در مناسبات و مذاکره میان ایران و آمریکا وجود ندارد مگر این‌که واشنگتن در پی راه‌اندازی فتنه‌ای جدید در ایران باشد. بدین معنی که آن‌ها قصد دارند بر روی خط و خطوط‌های سیاسی در داخل کشور بازی کنند، به گونه‌ای که یک گروه را علیه دیگر تهییج کند. با این وجود، نمی‌توان متصور شد که چنین طرحی به نتیجه برسد.»

این کارشناس مسائل استراتژیک در بخشی دیگر از اظهارات خود پیرامون سفر روحانی به ژاپن، تاکید کرد: «این امکان وجود دارد که آمریکایی‌ها در جریان سفر رئیس‌جمهوری ایران به توکیو، حرکتی را در مسیر به ظاهر امتیاز دادن به ایران انجام دهند. حرکتی همانند آزادسازی قسمتی از اموال بلوکه شده ایران یکی از این نمونه‌ها است. در این زمینه می‌بایست شورای عالی امنیت ملی تصمیم بگیرد و تا زمانی که آمریکا شرایط خاص جمهوری اسلامی ایران را نپذیرد که آن‌هم عبارت است لغو تحریم‌ها و برگشتن به میز مذاکرات با کشورهای 1+5 نمی‌توان از راه‌حلی برای تفاهم سخن به میان آورد.»

موسوی در ادامه تصریح کرد: «برخی گروههای سیاسی بر این باور هستند که باید ایران به کوچک‌ترین اقدام آمریکا پاسخ مثبت دهد؛ در حالی که چنین رویکردی به هیچ عنوان صحیح به نظر نمی‌رسد. اگر آمریکایی‌ها قصد دارند شرایط عادی شود، باید بحث لغو تحریم‌ها و حفظ حرمت واشنگتن نسبت به مردم ایران باید لحاظ شود. فارغ از این امور بعید است که نتایجی حاصل شود. آمریکایی‌ها بعد از وقوع اعتراضات اخیر در ایران بر این باور بودند که مقامات سیاسی ایران از مواضع خود عقب نشینی خواهند کرد یا در حالت حداقلی خواسته‌های کمتری را مطرح می‌کنند اما واقعیات میدانی خلاف این امر است و امید آمریکایی‌ها را بیشتر می‌توان یک خواب سیاسی مورد ارزیابی قرار داد. البته شایان ذکر است که علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز اعلام کردند که هیچ‌گونه ارتباطی میان تبادل زندانیان با گفتگوی سیاسی وجود ندارد.»

این کارشناس مسائل بین‌المللی در بخشی دیگر از گفته‌های خود تصریح کرد: «زمانی که ترامپ در دشواری قرار می‌گیرد، بحث مذاکره با ایران را مطرح می‌کند. در چند روز آینده فرآیند استیضاح او در مجلس نمایندگان طرح می‌شود که احتمالا مورد تایید نیز قرار خواهد گرفت. در چنینی شرایطی مذاکره مرحله‌ای و برداشتن گام‌به‌گام تحریم‌ها را می‌توان دروغی بزرگ تلقی کرد که هدف اصلی آن تقویت یک گروه سیاسی به ویژه اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه است. بعید است که نظام چنین مذاکراتی را بپذیرد. با این اوصاف باید توجه داشت که اگر پیشنهادهای یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان، امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه و شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در راستای منافع ملی ایران در مسیر رفع کل تحریم‌ها باشد، قابل بررسی است.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: