کد خبر: ۸۳۵۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۷
تعداد بازدید: ۲۰۵
وزارت فرهنگ عراق روز دوشنبه اعلام کرد که بیش از ۳۰۰ لوح و کتیبه خط میخی متعلق به این کشور را از آمریکا پس گرفت.

عراق ۳۰۰ کتیبه باستانی را از آمریکا پس گرفتبه گزراش خبرداغ به نقل از ایرنا ، وزارت فرهنگ عراق روز دوشنبه اعلام کرد که بیش از ۳۰۰ لوح و کتیبه خط میخی متعلق به این کشور را از آمریکا پس گرفت.

به گزارش پایگاه خبری سومریه نیوز، این وزارتخانه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که عراق ۳۸۷ لوح و کتیبه به خط میخی را از موزه دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا پس گرفت.

طبق این بیانیه، تیم حفاری موزه دانشگاه پنسیلوانیا در حین حفاری های شهر اور در سال ۱۹۲۲ این قطعه های باستانی را کشف و برای صیانت به آمریکا منتقل کرد که تا امروز در موزه این دانشگاه نگهداری می شد.

عبدالامیر الحمدانی وزیر فرهنگ عراق طی ماه های اخیر برای بازگرداندن این قطعه های باستانی رایزنی های گسترده ای با مسئولان آمریکایی داشته تا اینکه توانست با آنها به توافق برسد.

بیانیه یادشده افزود: سفارت عراق در واشنگتن این کتیبه ها را روز جمعه تحویل گرفت تا آنها را به موزه بغداد منتقل کند.

پس از حمله آمریکایی‌ها به عراق در سال ۲۰۰۳ و تجهیز گروه‌های تروریستی از جمله داعش، شمار زیادی از آثار باستانی و هنری عراق به تاراج رفت.

موزه ملی بغداد یکی از مکان‌هایی بود که بشدت هدف حمله غارتگران آثار باستانی و تاریخی قرار گرفت؛ اما پس از پیگیری‌های گسترده، یکهزار و ۳۰۰ اثر از این آثار به سرقت رفته به موزه ملی عراق بازگردانده و به مقامات عراقی در بغداد تحویل شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: