کد خبر: ۸۳۵۲۹۴
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰
تعداد بازدید: ۱۲۴
کارشناس مسائل آمریکا بر این باور است که تلاش دموکرات‌ها برای برکناری ترامپ در صورت به شکست منتهی شدن، می‌تواند همچون قماری بزرگ برای آن‌ها باشد و زمینه‌ساز یک پیروزی بزرگ برای ترامپ شود. با این وجود، نمی‌توان با قاطعیت تا زمان برگزاری انتخابات آمریکا در 4 نوامبر 2020 با قطعیت سخن گفت

موفقیت دموکرات‌ها در استیضاح ترامپ بیشتر شبیه یک معجزه است / ترامپ از حمایت جمهوری خواهان مطمئن است و اعتنایی برای مجلس نمایندگان قائل نیست / پیروزی ترامپ در انتخابات 2020 حتمی نیستبه گزارش خبرداغ به نقل از انتخاب، کارشناس مسائل آمریکا بر این باور است که تلاش دموکرات‌ها برای برکناری ترامپ در صورت به شکست منتهی شدن، می‌تواند همچون قماری بزرگ برای آن‌ها باشد و زمینه‌ساز یک پیروزی بزرگ برای ترامپ شود. با این وجود، نمی‌توان با قاطعیت تا زمان برگزاری انتخابات آمریکا در 4 نوامبر 2020 با قطعیت سخن گفت

امیر علی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا در ارتباط با اعلام رسمی آغاز روند استیضاح دونالد ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا به خبرنگار «انتخاب» گفت: «موضوع استیضاح دونالد ترامپ را می‌توان جدی تلقی کرد؛ یعنی از همان زمانی که پرونده‌ استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان با حم‌ یت نانسی پلوسی در چند هفته گذشته، در ارتباط با موضوع اوکراین به تصویب رسید، موضوع صورتی جدی به خود گرفت. به نظر می‌رسد این فرآیند تقریبا تا 10 روز آینده جلسه رای‌گیری مجلس نمایندگان برگزار خواهد شد و اگر 50 به علاوه یک درصد نمایندگان موافق استیضاح باشند، موضوع به مجلس سنا ارجاع خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود که در مجلس نمایندگان با توجه به اکثریت بودن دموکرات‌ها حتما به استیضاح ترامپ رای خواهند داد. متعاقب ارجاع مساله به سنا در صورت موافقت دو سوم نمایندگان یعنی حدود 67 نفر از سناتورها ترامپ از سمت خود برکنار و مایک پنس معاون‌اش جانشین او خواهد شد.

این کارشناس مسائل آمریکا در ادامه تصریح کرد: «احتمال موافقت سنا با برکناری ترامپ بسیار بعید است و وقوع چنین رخدادی را می‌توان در حد معجزه ارزیابی کرد. یعنی 67 سناتور باید به برکناری او رای بدهند. وضعیت کنونی نشان می‌دهد که ترامپ بسیار مصمم و مطمئن است که استیضاح نخواهد شد و حتی بر خلاف ریچاد نیکسیون و بیل کلینتون در جلسات کمیته قضایی مجلس نمایندگان شرکت نکرده است. او تا حدودی مطمئن است که جمهوری خواهان از او حمایت خواهند کرد.»

وی افزود: «فضای کنونی جامعه امریکا بیش از هر زمان دیگری دوقطبی است و آن‌چنان که نانسی پلوسی اخیرا اظهار کرده دموکرات‌ها به قانون اساسی قسم خورده‌اند و وفادارند اما جمهوری خواهان به دونالد ترامپ. از این جهت، به نظر می‌رسد جمهوری‌خواهان اجازه برکناری ترامپ را نخواهند داد. هیچ حزبی مشتاق نیست که نخستین رئیس‌جمهوری برکنار شده متعلق به این حزب بوده است. بر این بارو هستم حتی اگر اثبات شود که ترامپ تخلف بزرگی را انجام داده، مجددا استیضاح ترامپ در حد یک معجزه بزرگ خواهد بود. بسیاری از جمهوری خواهان تاکید دارند، با فرض این‌که ترامپ در گفتگوی تلفنی خود تخلفی را نیز مرتکب شده اما تا زمانی که هیچ رخدادی در عرصه عمل اتفاق نیافتاده نمی‌توان از آن به عنوان ابزاری برای طرح اتهام استفاده کرد. به ویژه در شرایط کنونی که وضعیت اقتصادی جامعه آمریکا بسیار مناسب است به نظر می‌رسد جمهوری خواهان اجازه برکناری رئیس جمهور وابسته به حزب خود را نخواهند داد.»

ابوالفتح، در بخشی دیگر از سخنان خود تاکید کرد: «در شرایط کنونی بخشی بزرگ از جامعه اطلاعاتی آمریکا به نوعی علیه دونالد ترامپ شورش بر پا کرده‌اند. حتی این روند قبل از پیروزی دونالد ترامپ در موضوع تماس با روسیه مطرح بود و بعدها در موضوعاتی همچون رسوایی اخلاقی، ماجرای مایکل فلین و مسائل مالیاتی مجددا همین روند ستیز از سوی رسانه‌ها ادامه داشت. در چنین وضعیتی، حتی با وجود عدم موفقیت دموکرات‌ها در برکناری دونالد ترامپ، به نظر می‌رسد در زمان نزدیک به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 افشاگری‌ها به منظور شکست او شدت خواهد گرفت. در چنین شرایطی، شاید وضعیت اندکی پیچیده شود و به دلیل نقطه ضعف‌های بزرگ ترامپ، افشاگری‌های می‌توانند برای او دردسرساز شوند.»

وی در ادامه افزود: «در سوی دیگر ماجرا باید توجه داشت که تلاش دموکرات‌ها برای برکناری ترامپ در صورت به شکست منتهی شدن، می‌تواند همچون قماری بزرگ برای آن‌ها باشد و زمینه‌ساز یک پیروزی بزرگ برای ترامپ شود. با این وجود، نمی‌توان با قاطعیت تا زمان برگزاری انتخابات آمریکا در 4 نوامبر 2020 با قطعیت سخن گفت.»

این کارشناس مسائل آمریکا در بخش پایانی گفته‌های خود پیرامون نظرسنجی‌هایی که از مشارکت 80 درصدی جامعه آمریکا در انتخابات 2020 سخن به میان آورند، تاکید کرد: «اگر فرض را بر این بگیریم که گزارش مشارکت 80 درصدی صحیح باشد باید توجه داشت کدام گروه که سابقا در انتخابات شرکت نمی‌کردند، احساس تکلیف کرده و می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند. اگر این افزایش مشارکت از سوی دست راستی‌ها و مذهبیان افراطی باشد پیروزی ترامپ حتمی خواهد شد و اگر نه این افزایش را در میان طبقات طرفدار لیبرالیسم باشد که از ریاست جمهور ترامپ به ستوه آمده‌اند؛ به نظر می‌رسد به نفع نامزد دموکرات‌ها خواهد بود.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: