کد خبر: ۸۳۵۱۰۰
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۰
تعداد بازدید: ۲۳۹
آتلانتیک:
هفته گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مصاحبه‌ای با برنامه گفتگو صبگاهی «فاکس اند فرندز» در مورد تحقیقات استیضاح مجلس نمایندگان کشور انجام داد. ترامپ در هفته‌های اخیر تئوری‌های توطئه بی اساسی را در مورد جو بایدن، رقیب انتخاباتی خود و همچنین دخالت دولت اوکراین در انتخابات سال ۲۰۱۶ مطرح کرده بود.

چرا ترامپ مدام به تئوری توطئه متوسل می شود؟پیتر نیکلاس در آتلانتیک نوشت: هفته گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مصاحبه‌ای با برنامه گفتگو صبگاهی «فاکس اند فرندز» در مورد تحقیقات استیضاح مجلس نمایندگان کشور انجام داد. ترامپ در هفته‌های اخیر تئوری‌های توطئه بی اساسی را در مورد جو بایدن، رقیب انتخاباتی خود و همچنین دخالت دولت اوکراین در انتخابات سال ۲۰۱۶ مطرح کرده بود. اما در این مصاحبه تلویزیونی رئیس جمهور هیچ مدرکی برای اثبات ادعا‌های خود ارائه نکرد. یکی از مجریان برنامه از ترامپ پرسید: «شما از چه منبعی این اطلاعات را دریافت کرده اید؟». او در پاسخ گفت: «نمی توانم در مورد این موضوع با شما صحبت کنم». مجری دیگر برنامه پرسید: «آیا اطمینان دارد که سرور هنوز در اوکراین قرار دارد؟». رئیس جمهور در پاسخ گفت: «ظاهرا این طور به نظر می‌رسد».

به گزارش خبرداغ به نقل از  انتخاب ، در ادامه این مطلب آمده است: دونالد ترامپ در طول زندگی خود حتی پیش از ورود به کاخ سفید علاقه زیادی به انتشار تئوری‌های توطئه در مورد مسائل مختلف داشته است. اما او بعد از پیروزی در انتخابات تلاش کرده است که از دستگاه‌های دولتی برای ترویج ادعا‌ها و توطئه‌هایی بهره برداری کند که به بقای او کمک می‌کنند. در واقع این نظریه‌های بی اساس ابزاری برای زیر سوال بردن اعتبار رقبای سیاسی و کنار زدن مشکلات رئیس جمهور هستند. متاسفانه تلاش‌های ترامپ برای تلقین این شایعات و دروغ‌ها به مردم باعث تضعیف نهاد‌های دموکراتیک کشور شده اند.

داگلاس برینکلی، پروفسور تاریخ در دانشگاه رایس در مصاحبه با ما در مورد رفتار ترامپ گفت: «ما در گذشته هیچ وقت رئیس جمهوری نداشتیم که برای پیشبرد اهداف سیاسی خود به ترویج تئوری‌های توطئه می‌پردازد و شایعات دروغ را به حقایق ترجیح می‌دهد»

رئیس جمهور آمریکا به عنوان قدرتمندترین فرد در دنیا به گزارش‌ها و اطلاعات موثق نهاد‌های اطلاعاتی و نظامی کشور دسترسی دارد. اما ترامپ هیچ وقت برای کارشناسان معتبر احترام قائل نشده است. او در سال‌های گذشته اقدامات عجیبی را برای تهمت زدن به رقبای سیاسی و حتی متحدان آمریکا انجام داده بود.

در ماه سپتامبر رئیس جمهور هم زمان با نزدیک شدن طوفان دوریان ادعا کرد که ایالت آلاباما در مسیر این طوفان قرار دارد. هنوز به طور کامل نمی‌دانیم که چرا او این ادعای عجیب را بر زبان آورد. اما برخی تحلیلگران معتقدند که رئیس جمهور به دنبال افزایش محبوبیت خود در بین مردم این ایالت بوده است. بعد از آنکه یکی از دفاتر محلی اداره آب و هوای کشور حرف‌های رئیس جمهور را اصلاح کرد، کاخ سفید در بیانیه‌ای عجیب اعتبار این نهاد دولتی را زیر سوال برد.

ترامپ در سال ۲۰۱۶ بدون کسب حداکثر آرا به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور کشور انتخاب شد. او تقریبا سه میلیون رای کمتر از هیلاری کلینتون، کاندیدای دموکرات کسب کرد. او برای مشروعیت بخشیدن به پیروزی خود بدون ارائه هیچ مدرکی ادعا کرد که میلیون‌ها نفر به طور غیر قانونی علیه او رأی داده اند. رئیس جمهور در ادامه کمیته حقیقت یابی را برای انجام تحقیقات در مورد تقلب گسترده در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ تشکیل داد. این درحالی است که هیچ مدرکی برای اثبات این ادعا‌ها وجود ندارد. این کمیته در نهایت بعد از چند ماه منحل شد. ترامپ همچنین سازمان اف بی آی را متهم کرد که به فرمان باراک اوباما، رئیس جمهور سابق کشور افرادی را برای جاسوسی در کمپین انتخاباتی او جای داده است. اما بازرس کل وزارت دادگستری کشور این ادعا را نیز رد کرده است.

اما جنجال اخیر بر سر اوکراین نیز آخرین تئوری توطئه رئیس جمهور علیه منتقدان و رقبای سیاسی خود است. در سال‌های گذشته گزارش‌های منتشر شده توسط نهاد‌های اطلاعاتی در مورد دخالت روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ باعث ناراحتی او شده بودند. این ایده برای ترامپ قابل پذیرش نبود که با کمک ولادمیر پوتین پیروز شده است. به عبارت دیگر او نگران بود که چنانچه مردم گزارش رابرت مولر، بازرس ویژه وزارت دادگستری در مورد حمایت روسیه از کمپین انتخاباتی او را باور کنند، مشروعیت دولت او زیر سوال خواهد رفت.

کارشناسان روان شناسی ترامپ را به عنوان فردی خودشیفته توصیف می‌کنند که به چیزی جز منافع و تصویر عمومی خود فکر نمی‌کند. به همین خاطر حقایق و شواهد برای قانع کردن او کافی نیستند. دیوید رایس، استاد دانشگاه سن دیگو در این ارتباط گفت: « ترامپ در هر لحظه فقط این موضوع فکر می‌کند که کدام برداشت یا نظریه تصویر بهتری از او ارائه میکند و اهمیتی برای این موضوع قائل نیست که اقداماتش چه عواقبی برای کشور به دنبال دارند»

جوزف ویتریول، کارشناس دپارتمان روان شناسی هاروارد مطالعات زیادی در مورد گرایش افراد به تئوری‌های توطئه انجام داده است. او در ارتباط با رفتار رئیس جمهور گفت: « ترامپ بیشتر به طرف نظریه‌هایی جذب می‌شود که احساس خوبی در او القا می‌کنند. رئیس جمهور دوست دارد که مورد احترام مردم و رسانه‌ها قائل شود. به همین خاطر او بار‌ها انگیزه و اعتبار منتقدان خود را زیر سوال برده است.»

یکی از منابع اطلاعاتی رئیس جمهور تلفن همراه او است. برای کسی که به شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر اعتیاد داشته باشد، دنیای دیجیتال منبعی غنی برای تئوری‌های توطئه در نظر گرفته می‌شود. اخیرا روزنامه نیویورک تایمز گزارش کاملی را در مورد عادات رئیس جمهور در شبکه توییتر منتشر کرده است. ترامپ در طول سه سال گذشته حداقل ۱۴۵ بار محتوا‌ها و نظریه‌های توطئه بی اساس را در حساب کاربری خود به اشتراک گذاشته بود.

ترامپ قصد دارد که واقعیت متفاوتی را به مردم ارائه کند. به همین خاطر به طور مکرر به نهاد‌های حقیقت یاب از جمله دانشگاه ها، سازمان‌های دولتی، جامعه اطلاعاتی و رسانه‌ها حمله کرده است. او باید هواداران خود را قانع کند که همه منتقدان در حال انتشار اخبار جعلی هستند و نباید به هیچ نهادی اعتماد کرد.

ترامپ ضربه جبران ناپذیری به نهاد‌های دموکراتیک کشور وارد کرده است. مطابق با نظرسنجی انجام شده توسط روزنامه وال استریت ژورنال در سال ۲۰۱۰، بیش از شصت درصد از پاسخ دهندگان اعلام کرده بودند که به گزارش‌های رسانه‌ها اعتماد ندارند. اخیرا این رقم تا ۷۵ درصد افزایش پیدا کرده است. ترامپ بالاخره روزی کاخ سفید را ترک خواهد کرد. اعتقاد بخش قابل توجهی از مردم به تئوری‌های توطئه می‌تواند تهدید بزرگی برای بقای دموکراسی باشد. جانشین ترامپ باید به دنبال بازگرداندن اعتماد مردم به نهاد‌ها و رسانه‌های کشور باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: