کد خبر: ۸۳۲۸۹۳
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۰
تعداد بازدید: ۱۸۹
دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی:
دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: مجتمع فردو پویا، با نشاط و زند‌ه‌تر از گذشته به فعالیت‌های خود که یکی از نمادهای تلاش و مقاومت است با حمایت‌های همه‌جانبه مسئولین نظام به ویژه رهبری انقلاب، ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، رئیس و نمایندگان گروه­‌های مختلف از اساتید و اعضاء هیأت علمی سازمان بسیج استان مازندران از سراسر دانشگاه­‌های آن استان، به همراه اصغر زارعان، دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی، بازدیدی یک روزه را از مجتمع غنی سازی فردو به عمل آوردند.

اصغرزارعان دراین بازدید اظهارداشت: غنی‌سازی ۲۰ درصد در یک چالش سیاسی توسط علی‌­اکبر صالحی ریاست سازمان انرژی اتمی با یک مدیریت جهادی توأم باپیش­بینی‌­های همه‌جانبه همراه با تدبیر، توکل بر خداو تلاش­های صادقانه و بی‌وقفه شهید مجید شهریاری محقق شد.

وی گفت: این مهم به عنوان یک شاهکار ایرانی ونمونه ­ای بارز از می­توانیم و خودباوری است که این شهید با اخلاصی به تمام معنا این مأموریت ویژهرا به نتایج مورد انتظار رساند و این در شرایطی بود که آرژانتین از فروش اورانیوم مورد نیاز برای تولید رادیودارو در سایت تهران خودداری می کرد.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: این قبیل اقدامات در این ۳ تا ۴ سال اخیر در صنعت هسته­ای و شرکت­های وابسته در حوزه­های دیگر انجام شده و بعضاً در حال پیگیری است که البته همکاری و تعامل دانشگاه­ها با این صنعت را نباید در این عرصه نادیده گرفت و هم­اکنون نیز این ارتباطات خوشبختانه با مراکز علمی و تحقیقاتی کشور در حال انجام است.

زارعان ادامه داد: خصوصاً در حوزهR&D که برای نمونه می­توانم به رونمایی ۳ عدد سانتریفیوژ با سوهای ۵۰، ۱۲ و ۷۲ که طی فرآیندی با یک عقبه تحقیقاتی و مطالعاتی با نام­هایقمربنی هاشم (ع)، محمدرسول اله (ص)، حضرت زهرا (س) و حضرت ام­البنین (ع) نام برد که با برکت ائمه اطهار این نتایج حاصل شده است.

وی گفت: ما شاهد رونمائی از سانتریفیوژهای نامبردهدر روز ۱۳ آبان سال جاری در مجتمع غنی­سازی نطنز که همزمان با گازدهی به زنجیره میانی ۳۰ عددی IR۶ که با سوء ۱۰ است،بودیمکه۲۶۶۰ سوء به ظرفیت غنی­سازی قبلی در این چند روز اضافه شده و این اقدامات، الزامات خودش را در ابعاد گوناگون همراه با زیرساخت­های مورد نیاز می­طلبد کهبا تلاش مضاعف حتی برای اقدامات پیش­بینی شدهآتی تأمین شده است.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: آمار مقایسه­­ای پیرامون طراحی و ساخت ۱۶ نسل سانتریفیوژ در مجتمع غنی­سازی نطنز با سایر کشورهای دارنده این تکنولوژیهمچون شرکت معتبری مانند «یورنکو»در اروپا نشان می دهد که در سطح این شرکت با استاندرادهای بین­المللی قرار داریم.

وی افزود:ما در حال گذراندن تست­های مکانیکی و پایداری سانتریفیوژهایی چون IR۹هستیمو در این خصوص هدفگذاری سازمان انرژی اتمی برای یک میلیون سوء پس از اعلام رسمی مقام معظم رهبری برای ۱۹۰ هزار سوء با روحیه ولایتمداریو عدمعقب­نشینی نظام ازحقوق هسته­ای خود است.

زارعان گفت:این نتیجه نگاه به درون و بهره­گیری از کلیه ظرفیت­ها و آینده­نگری است که گازدهی زنجیره میانی این مهم در نطنز انجام شد.

وی در خصوص مذاکرات قبلی با۵+۱ وهم­اکنون با۱+۴ که در سه بعد حقوقی، فنی، اقتصادی بیان کرد: تا زمان خارج شدن از برجام فاصله زیادی مانده است و با نزدیک شدن به ظرفیت تولیدغنی­سازی ایران نسبت به قبل از برجام، امروز به میزان ۸۶۶۰ سوء غنی­سازی انجام می­شود.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی اظهارداشت: به عبارتی در قبل از گام سوم کاهش تعهدات،تولید روزانه­ ما ۴۵۰ گرم غنی­سازی اورانیوم بود و هم­اکنون با در نظر گرفتن کلیه­جوانب برجامی، تولید روزانه به ده برابر یعنی حدود ۵۰۰۰گرم در روز رسیده استو در روزهای آینده به مرز یازده هزار سوء خواهیم رسید.

زارعان با بیان اینکه هم­اکنون ذخیره اورانیوم غنی شده به بیش از ۵۰۰ کیلوگرم است، بیان کرد: ما شاهد هستیم در یک فرآیند زمانی کوتاه با تصمیمی که مسئولین نظام به ویژه هیأت نظارت بر برجام گرفت بلافاصله آنچه که مدنظر بود، بر حسب فرمایشات مقام معظم رهبری در کاهش تعهدات و دستور رئیس جمهور، انجام گرفت.

وی تصریح کرد: ما امروز جهت تولید اورانیوم به هر میزان درصدی که نیاز باشد توانایی تولید را خواهیم داشت و این حاکی از تلاش، آینده­نگریو حرکت بی­وقفه جهت رسیدن به قله­های نهایی در انرژی اتمی است.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: دشمن انواع توطئه­ها را جهت کُند کردنفعالیت­های صنعت هسته­ای در دستور کار قرار داده، از جمله خرابکاری­های صنعتی، نرم­افزاری و سخت­ افزاری.

زارعان با بیان اینکه استراتژی نظام سلطه نابودی تمامی زیرساخت­های صنعت هسته­ای به ویژه در فردو بوده و هست، افزود:اوباما رئیس­جمهور سابق آمریکا هم اعتراف کرد که اگر میتوانستند پیچ و مهره­های صنعت هسته­ای را باز می­کردند، ولی نتوانستند. قطعاً این رویکرد بیگانگان با شیوه­های گوناگون خصوصاً از سوی رژیم صهونیستی دنبال می شود.

وی گفت: مجتمع فردو پویا، با نشاط و زنده­تر از گذشته به فعالیت­های خود که یکی از نمادهای تلاش و مقاومت هست با حمایت­های همه­جانبه مسئولین نظام به ویژرهبری انقلاب به فعالیت­های خود ادامهمی­دهد.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: ما تسلیم حاشیه­سازی­ها که ما را از کار باز دارد نخواهیم شد و صرفاً تا رسیدن به قله­های نهایی در این صنعت به فعالیت­های صلح­آمیز خود ادامه خواهیم داد. جا دارد از کلیه دولت­ها تا به امروز که هر کدام به سهم خود جهت ارتقاء این صنعت حمایت­های ویژه­ای داشته­اند تشکر کنیم.

زارعان گفت:دستاورد دیگر ما در صنعت هسته ای، در زمینه میزان تولید آب سنگین، مشتقات برگرفته از آن، از جمله اکسیژن ۱۸ که ماده اولیه پت اسکن است و انحصارشکنی ایران در صادرات آب سنگین و اورانیوم باعث شکستن کنسرسیوم چند کشور محدود در زمینه خرید و فروش کیک زرد در بازارهای بین­المللیشد،است که نباید آن را کوچک شمرد.

وی ادامه داد:استخراج و اکتشاف و اضافه شدن حدوداً ۴۰۰ تن کیک زرد در طول مذاکرات با طرف مقابل، برداشت کیک زرد بومی از سه سال گذشته تاکنون با اقدامات هوابرد و پی­جوئی در سراسر کشور،مدرن سازی راکتور تحقیقاتی خنداب اراک همراه با فعالیت در زمینه لیزرهای فیبری، دیسک نیمه­هادی، میکرولیزرها، جوش لیزری که قرار است در چند روز آینده در این حوزه طی قراردادی یکی از موانع تولید در نورد سرد مجتمع فولاد مبارکه اصفهان از طریق لیزر جوش ۱۰ کیلووات مرتفع شود هم از دیگر دستاوردهای امروز صنعت هسته ای کشور است.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: این مهم حاصل خودباوری و تأثیر صنعت هسته­ای بر روی سایر صنایع است که دشمن از این اقدامات بسیار عصبی است. این اقدام در منطقه و حتی آسیا در نوبه خود یک حرکت منحصر به فرد با رویکرد بومی­سازی است.

زارعان بیان کرد: ما پروژه­هایی هم در دست اقدام داریم از جمله پیشران­هسته­ای، احداث واحدهای ۲ و ۳ نیروگاه هسته­ای بوشهر، فتون­های درهم تنیده و زیر سیستم­های گداخت هسته­ای، اتمام فاز اول مرکز جداسازی توسعه کاربرد ایزوتوپ­های پایدار در فردو همراه با ساختمان در حال احداث مرکز تأمین مواد اولیه ایزوتوپ­های پایدار که اهمیت این مهم از نظر تکنولوژیکی و دانش اگر بیشتر از غنی­سازی نباشد کمتر نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کاربردهای ایزوتوپ­های پایدار و خوداتکایی سازمان انرژی اتمی در زمینه انواع سانتریفیوژهای گازی، کار با مایعات، جامدات، ترکیبی و تحویل سانتریفیوژ بانک خون در ۲۰ فروردین ۹۹ و مرکز تولید استاندردسازی رادیوداروهای ایران موسوم به تترا که بالغ بر ۶۰ میلیون یورو صرفاً در حوزه تجهیزات هزینه خواهد شد.

گفتنی است اعضای هیات علمی و سازمان بسیج اساتید استان مازنداران در این بازدید از نزدیک شاهد اقدامات و پیشرفت­های اقتدارآفرین وعزت­بخش نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در عرصه فعالیت­های صلح ­آمیز صنعت هسته ­ای در سایت فردو بودند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: