کد خبر: ۸۳۲۶۵۵
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۸
تعداد بازدید: ۳۶۰
بادامچی در نطق میان دستور خود هشدار داد؛
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه در شرایط رکود و تورم، حمایت دولت از تولیدکنندگان مواد غذایی و مردم کاهش یافته، گفت: براساس مطالعات صورت گرفته، افزایش یک درصدی نرخ تورم و بیکاری باعث افزایش نیم درصدی ناامنی غذایی می‌شود.
احتمال تشدید خطر ناامنی غذایی در کشوربه گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، محمدرضا بادامچی در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه ۱۹ آبان) در نطق میان دستور ضمن تسلیت حادثه زلزله آذربایجان شرقی، عنوان کرد: موضوع حکمرانی خوب نه فقط یک آرمان که بایستی راهکار ما برای امروز باشد. پشتوانه این مهم ظرفیت‌های قانون اساسی و تجربه چهار دهه کار اجرایی در کشور است و ما بایستی بتوانیم کشور را بهتر از وضعیت کنونی اداره کنیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس افزود: از آغاز سال گذشته و با شتاب گرفتن روند فزاینده نرخ تورم به میزان ۴۰ درصد و برای اقلام خوراکی و دارویی به میزان ۶۰ درصد همواره در ردیف نخست افزایش قیمت‌ها قرار داشته‌ایم و با وجود تصمیم و عزم دولت برای کنترل قیمت‌ها و در نظر گرفتن ممنوعیت‌های صادراتی همچنان این روند متوقف نشده و کار  برای مردم مشکل شده است.

وی ادامه داد: تورم و رشد اقتصادی منفی تأثیر مخربی در واحدهای تولیدی و خدمات آموزشی از خود به جای گذاشته و بسیاری از کسب و کارها را به سوی تعدیل نیرو و تعطیلی پیش برده است. ناوگان حل و نقل عمومی هم خسارات گسترده ای دیده است. مجموعه این مشکلات موجب شکل گیری موج جدید بیکاران خواهد شد.

افزایش نیم درصدی ناامنی غذایی در پی افزایش یک درصدی تورم

این نماینده مردم در مجلس افزود: توجه به این نکته ضروری است که در شرایط رکودی و تورم حمایت دولت از تولیدکنندگان مواد غذایی و مردم کاهش می‎یابد و احتمال نا امنی غذایی تشدید می‌شود. پژوهشگران اجتماعی می‌گویند که افزایش یک درصدی در نرخ تورم و بیکاری باعث افزایش نیم درصدی نا امنی غذایی می‌شود.

وی اضافه کرد: بحران کم آبی و تغییر اقلیم کشور به دلیل خشکسالی‌های مداوم همچنان حیاتی ترین مسئله محیط زیستی پیش روی کشور است. بر اساس تصمیم هیأت وزیران کارگروه ملی سازگار با کم آبی تشکیل شده و وزیر نیرو موظف به تعیین چگونگی توزیع آب بین مصارف مختلف و تعیین الگوی کشت مناسب و بهینه سازی الگوی مصرف آب در میان شهروندان ایرانی شده اما این مهم تا کنون مورد غفلت مسئولان و رسانه ها از جمله رسانه ملی بوده است. به نظر می‎رسد بایستی گفتمان بهینه سازی مصرف آب هرچه سریع‌‎تر شکل گیرد.

بادامچی یادآور شد: در حالی که بسیاری از کشورهای پرجمعیت و کم جمعیت تر از ایران مشکل آلودگی هوا را حل کرده‌اند اما هنوز نتوانسته ایم مدیریت و سیاست گذاری در چگونگی مواجهه با آلودگی را اصلاح کنیم. در اکثر شهرهای کشور از جمله تهران شاهد گسترش آلاینده ها و ذرات معلق آسیب زای ناشی از سوخت نارس موتوری هستیم.  به ویژه در تهران، شهر ری، اسلامشهر ساماندهای خانگی، بیمارستانی و ... بوی تعفن در شهرهای جنوبی تهران همچنان سلامتی شهروندان را تهدید می‌‎کند.

کاهش ۴۳ هزار نفری جمعیت فعال در بازار کار نسبت به سال قبل

وی اظهار کرد: بررسی آمار بازار کار سه ماهه ابتدایی سال نشان می‌دهد که طی سه سال اخیر جمعیت فعال هر سال به طور متوسط ۹۸۵هزار نفر افزایش داشته است اما در بهار ۹۸ نسبت به فصل مشابه سال قبل، جمعیت  فعال ۴۳ هزار نفر کاهشی بوده که این کاهش بیشتر  در جمعیت فعال زنان مشاهده می‌‎شود.

بادامچی افزود: به نظر می‌رسد کاهش جدی آمار جمعیت فعال به دلیل خروج افراد از بازار کار و دلسردی از یافتن شغل مناسب رخ داده است.

وی گفت: میزان خروج جوانان به ویژه نخبگان از کشور نیز قابل تأمل است؛ همچنین مطالعه میزان اشتغال تابستان ۹۸ حاکی از آن است که از هر ۱۰ نفر که در سن کار هستند، ۴ نفر شاغل و دارای در آمد و ۶ نفر بیکار و بدون درآمد هستند.

نرخ بیکاری گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ سال حدود ۱۸ درصد است

 عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه نرخ بیکاری گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ سال در حدود ۱۸ درصد است، گفت: از مهمترین دغدغه‌‎های بازار کار کشور وضعیت فارغ التحصیلان و نداشتن زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های لازم برای جذب تحصیل کرده های دانشگاهی است؛ البته فراموش نکنیم یکی از عوامل بحران بازار کار ناشی از غفلت برنامه ریزان و سیاست گذاران از گسترش مهارت آموزی به نوجوانان است.

وی افزود: هدف از بیان این واقعیات به هیچ عنوان تخریب دولت نیست چراکه تخریب دولت برابر تخریب نظام است؛ دولت و سایر ارکان نظام منتخب ملت هستند و این دولت وارث پریشانی‌های گسترده‌ گذشته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: